Ojämn färg efter lackstift

Cicciz
7 maj 2018 · 3 Inlägg

Hej! Har nyss köpt min första bil och medans jag väntar på körkortet tänkte jag fixa lite ytrost och lacksläpp. Jag köpte lackstift ifrån bildetaljer i 406 (samma färg som på bilen) men nu är det färg skillnad så man ser ett tydligt vart jag lagat rost och fixat släpp.. har en 740 från 89 så är kanske bara för att bilen är lite solblekt? Men finns det något sätt att få färgerna att bli mer lika utan att behöva lacka om hela bilen?
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228214/228214-3523abf7309849d73637bebeb0ccb214.jpg

Senast redigerat av Cicciz (7 maj 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 maj 2018 · 14 054 Inlägg

Du kan säkert få lacken uppmätt hos nån som säljer billacker men då måste ju bilen med dit. Kanske kan dom även göra så att du får sprayflaskor om du inte kan lacka med sprutpistol. Det är vad jag kan bidra med.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
7 maj 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Lackstift är inte vad du ska använda om det är stora ytor du ska fixa.
Sen måste jag fråga hur du fick bort rosten? Blästrade du? Eller slipade du  med vínkelslip eller Dremel med kapskiva?
Har man inte tillgång till Bläster och rostytorna är relativt små och det inte är gravrost/svartrost , så fungerar faktiskt kemisk rostlösare bra (Mekonomen säljer bl. a).
att bara slipa duger ofta inte då rosten bäddas in under stålet.

När man fått bort ALL rost lägger man på grundfärg ,helst tvåkomponent färg sen två komponent sprutspackel. På små ytor (centimeterstora) kan dessa lacker penslas på men på större ytor måste de sprutas ,antingen med airbrusch eller med större spruta som drivs av en kompressor. Naturligtvis måste man slipa efter man lagt på srutspackel.

Senast redigerat av jaka54 (7 maj 2018)

Cicciz
7 maj 2018 · 3 Inlägg

Använde Scotchbrite skiva, trodde  att det skulle vara mindre släpp och ytrost men kom fram mer när vi började så var ju lika bra att ta bort allt då, hade redan köpt lackstiftet och trofé att det gick att använda ändå. använde rostskyddsprimer eftersom det även fungerar som grundfärg. Blir det nå mer får jag använda sprutapackel! Tack för svar!

Senast redigerat av Cicciz (7 maj 2018)

jaka54
7 maj 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Tyvärr är det så att för att kunna "fixa" så det ser bra ut och man inte ser nyansskillnad på nya och gamla lackytan så måste man ha proffsgrejer som sprutpistol och airbrusch och kompressor och 2-komp lacker. Sånt kostar pengar och kunskap. Lackstift duger på millimeterstora ytor men inget annat.

granadadr
8 maj 2018 · 7 289 Inlägg

lackstift kommer ALDRIG se bra ut, bättre än innan, men vill man ha ett bra resultat så är det som dem säger,, riktiga saker som gäller,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Evildan
8 maj 2018 ·

Det går att få bra resultat med de sprayburkar Vettemannen nämnde i sitt inlägg. Jag mfl medlemmar i forumet har målat med dessa och fått resultat som ingen "normal människa" ser att det är tillfixat. Lackstift fungerar bäst på solida lacker enligt min åsikt. Jag har gjort så att jag lägger igen stenskotten som blottar grundfärgen men givetvis inte metallen med lackstift. När stiftet torkat nästan helt, yttort så har jag tagit fram polermaskinen och polerat hela ytan som är bättre. Färgen som är halvt härdad slätas då ut med tridsan samt övergången blir för en "normal människa" osynlig. Den som vet vad den letar efter kommer hitta defekterma men hade också noterat omlackeringen av hela ytan även om den lackats om på lackfirma.

torsen
8 maj 2018 · 7 238 Inlägg

Mitt råd, när det gäller smärre lackbättringar, p g a "rostbubblor", är följande.
Skrapa med vass (Mora-)kniv bort rosten och "lite till" utanför rosten så att du har ren metall.
Rengör från ev rostrester genom att spreja på Bräklin och därmed "skölja" rent.
Måla till att börja med ett tunt lager Zinksprej.
Därefter appliceras täckfärgen.

För att få rätt täckfärg så vänd dig till en bilfärgleverantör som med hjälp av en färgnyanskarta fastställer nyansen.
Med hjälp av färgnyanskartan blandas rätt nyans till.
Därefter valfritt i sprejförpackning eller burk för penselmålning.
Om jag minns rätt så måste man köpa en kvantitet som motsvarar 3 stora sprejburkar.

Cicciz
8 maj 2018 · 3 Inlägg

Tack för alla svar! Blir nog till att göra om och göra rätt med spray

Weaksauce
8 maj 2018 · 158 Inlägg

Cicciz skrev:
Tack för alla svar! Blir nog till att göra om och göra rätt med spray

Lackman i Göteborg blandar 2k på burk. Jag köpte till min 245 och jag tycker att det blev jättebra efter polering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-8b2b5cc2c7c224b891e12c8db94a1abe.jpg

Det är skärmkanterna och hundbenen som jag kört på bilden.

Här har jag kört höger d-stolpe


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-9c2e043532b704c344e47e7404f574d8.jpg

Men som alla säger är förarbetet a och o.

Senast redigerat av ViktorHolm (8 maj 2018)

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang