Volvo S40 1.6 Trim förslag?

devinpettersson
9 maj 2018 · 2 Inlägg

Hej!
Har precis köpt en Volvo S40 00- 1.6 (B4164 S2), som renoverings projekt och har planerat att fixa till den in och utvändigt, och även trimma upp motorn så den kommer upp i lite fler hästar, och blir allmänt roligare att köra, då jag vet att dessa motorerna kan vara ganska sega.

Mina frågor om denna bil är:
- Vilka trim-delar ger mest effekt för pengarna?
- Vad kan man göra för att trimma bilen i syfte av att få ut bättre prestanda, utan att behöva byta till annan motor?
- Går det att installera turbo på 1.6 motorn med hjälp av lite modifikationer?
- Behöver något annat på bilen bytas ut eller uppgraderas för att inte offra hållbarhet på bilen om man trimmar motorn? (t.ex. chassidelar, avgassystem, eller annat)

Är inte expert när det gäller bilar och motorer direkt, men kan det grundläggande om man säger som så.
Har även några vänner och bekanta som är bilmekaniker och som kan hjälpa mig vid behov, så hur mycket kunskap och arbete som krävs är nog inga problem.
Alla förslag, rekommendationer och svar på frågorna jag skrev mottages.

Tack på förhand!

/Emil

Xebers76
9 maj 2018 · 2 265 Inlägg

Jag skulle våga säga att du har helt fel motor i din bil med tanke på dina planer

Marlboroman
9 maj 2018 · 8 229 Inlägg

Krasst sett så är det ingen ide att röra motorn. Det kostar långt mer än vad det ger. Det är billigare och bättre att byta till en bil med större motor om du är ute efter mer effekt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Evildan
9 maj 2018 ·

Du kan polera insugskanaler och avgaskanaler samt packningarnas passform. Det ger kanske 3-5hk. Givetvis är det möjligt att montera en turbo även på den motorn, fast det kommer smaka betydligt mindre än vad det kostar i både pengar och tid.
Annars råder jag dig att göra bilen besiktningsbar och bruka den som förstabil tills du har möjlighet att köpa en motorstarkare version om det blir önskvärt.

Muttley
9 maj 2018 ·

Förr sade man att på en bil utan turbo så kostade det 1000 kr/hk.   

I ditt fall kostar det ca 10-15000 kr för att få mellan 163-200 hästar.  Dvs du köper en turbo istället.

OT,  de fanns verkliga bara sunk40 på blocket från 2000 :p

devinpettersson
10 maj 2018 · 2 Inlägg

Okej, då vet jag. Blir nog att jag bara fixar till den så gott som möjligt, och sen har den som bruksbil ett tag smile
Tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang