HJÄLP med inkoppling av delningsfilter

vadziii
10 maj 2018 · 4 Inlägg

Tja !
Som rubriken lyder så behöver jag er hjälp! köpte mig en liten högtalare kit av märket GLADEN, 2st midbas 2st diskanter och 2 st delningsfilter, köpte det i andrahand så inga manualer eller dylikt följde med, har ingen förstärkare i bilen, har enbart en eftermarknads stereo av märket Alpine.
Problemet då är att jag är komplett värdelös på ljud och vill gärna göra rätt första gången och inte testa mig fram, behöver då er hjälp med vilka sladdar ska in i delningsfiltret.

Har ej bild på själva delningsfilter men skriver ner vad som står där.

I+  I-  W+  W-  M+  M-  H+  H-

behöver då hjälp med vart ska kabeln från stereon in ?
vart ska kabeln från diskanterna in ?
samt midbas ?

Tack i förhand smile

Bassiehof
10 maj 2018 · 1 777 Inlägg

Det där verkar vara ett filter till ett trevägs kit. Det kommer inte att fungera till ett tvåvägs kit.

vadziii
10 maj 2018 · 4 Inlägg

det ingick med kitet så kan ej vara fel ? likadan om man köper på hemsidan

Bassiehof
10 maj 2018 · 1 777 Inlägg

vadziii skrev:
det ingick med kitet så kan ej vara fel ? likadan om man köper på hemsidan

Länka i stället för att påstå saker om sånt du ställer frågor om.

vadziii
10 maj 2018 · 4 Inlägg

https://ljudbyggaren.se/gladen-one-165-bmw-E46

ett kit som redan satt i en bmw e46, ägaren fick det monterat av firma, tog bort det senare och ja jag frågade hur det var kopplad men han visste inte.

MammDiin
10 maj 2018 · 2 019 Inlägg

Beroende på vad det är för kit så använder de vanligen samma delningsfilter (men med olika inställningar) till flera olika kit både tre- och tvåvägs och även tvåvägs med dubbla midbasar.

Diskanten till H+ och H-
Midbasen till W+ och W-
M+ och M- är troligen till Midrange eller om du kör dubbla midbasar.
Och till I+ och I- kopplar du in kabeln från stereon. Vanligt med 2 och 3 ohm när det gäller Gladen så kolla upp så de inte är 2 ohm om du tänkte köra dem på stereon.

vadziii
10 maj 2018 · 4 Inlägg

MammDiin skrev:
Beroende på vad det är för kit så använder de vanligen samma delningsfilter (men med olika inställningar) till flera olika kit både tre- och tvåvägs och även tvåvägs med dubbla midbasar.

Diskanten till H+ och H-
Midbasen till W+ och W-
M+ och M- är troligen till Midrange eller om du kör dubbla midbasar.
Och till I+ och I- kopplar du in kabeln från stereon. Vanligt med 2 och 3 ohm när det gäller Gladen så kolla upp så de inte är 2 ohm om du tänkte köra dem på stereon.

Hur kollar man det? ursäkta för en kanske dum fråga men som sagt vet inte ett skit, är det på stereon eller ?

Bassiehof
11 maj 2018 · 1 777 Inlägg

MammDiin skrev:
Beroende på vad det är för kit så använder de vanligen samma delningsfilter (men med olika inställningar) till flera olika kit både tre- och tvåvägs och även tvåvägs med dubbla midbasar.

Diskanten till H+ och H-
Midbasen till W+ och W-
M+ och M- är troligen till Midrange eller om du kör dubbla midbasar.
Och till I+ och I- kopplar du in kabeln från stereon. Vanligt med 2 och 3 ohm när det gäller Gladen så kolla upp så de inte är 2 ohm om du tänkte köra dem på stereon.

Det tror du? Då vet du inte ett skit om passiva delningsfilter, för antalet komponenter på bilden i länken räcker inte till ett trevägskit. Möjligen använder de samma kretskort men använder bara W(oofer) och H(igh) till tvåvägskit, för M(idrange) är just det.   

Skicka iväg ett mejl till butiken så kan de säkert tala om för dig hur det ska kopplas. Du skulle också kunna vända på "delningsfiltret" och följa kretskortsbanan och se hur komponenterna liksom smälter ihop som bokstäver för en dyslektiker. Men det kräver kunskaper om hur passiva delningsfilter är uppbyggda, och då måste du veta om det är ett Butterworth filter eller nåt annat.

Senast redigerat av Bassiehof (11 maj 2018)

MammDiin
11 maj 2018 · 2 019 Inlägg

Bassiehof skrev:
Det tror du? Då vet du inte ett skit om passiva delningsfilter, för antalet komponenter på bilden i länken räcker inte till ett trevägskit. Möjligen använder de samma kretskort men använder bara W(oofer) och H(igh) till tvåvägskit, för M(idrange) är just det.   

Skicka iväg ett mejl till butiken så kan de säkert tala om för dig hur det ska kopplas. Du skulle också kunna vända på "delningsfiltret" och följa kretskortsbanan och se hur komponenterna liksom smälter ihop som bokstäver för en dyslektiker. Men det kräver kunskaper om hur passiva delningsfilter är uppbyggda, och då måste du veta om det är ett Butterworth filter eller nåt annat.

Svårt för mig att veta vad han har för kit när han troligen länkade det medans jag skrev svaret (kunde ju förstås ha uppdaterat sidan före jag skickade svaret men lätt att vara efterklok).

De filter jag kom att tänka på var följande: https://www.hifitalo.fi/gladen-zero-hg- … odin-pari-
Har sett att de använder dessa delningsfilter (i alla fall samma namn) till flera olika kit. Sen om de är olika eller endast justerade olika vet jag inte för svårt att hitta manual eller info om det, enda jag direkt hittade var att de har 504 olika inställningar.
I länken står det förövrigt att de är för enkel eller dubbel midbas och det syns även på kopplingschemat/inställningarna de länkat.

Slutsatsen blir väl som vanligt att det vore bäst med bilder.

Bassiehof
11 maj 2018 · 1 777 Inlägg

Raderat
Vänligen håll god ton och var glad att fler försöker hjälpa till i stället!

Med vänlig hälsning mod





Alla högtalare behöver olika värden på kondingar, spolar och motstånd, så layouten på kretskortet kan vara samma, men värdena olika. Nivåjustering av diskant och mellanregister (dina 504 olika inställningar som jag starkt betvivlar) har inget direkt samband med delningsfilterkomponenternas värden.

MammDiin
12 maj 2018 · 2 019 Inlägg

Bassiehof skrev:
Raderat
Vänligen håll god ton och var glad att fler försöker hjälpa till i stället!

Med vänlig hälsning mod





Alla högtalare behöver olika värden på kondingar, spolar och motstånd, så layouten på kretskortet kan vara samma, men värdena olika. Nivåjustering av diskant och mellanregister (dina 504 olika inställningar som jag starkt betvivlar) har inget direkt samband med delningsfilterkomponenternas värden.

De har även justering av branthet och frekvens. Sen så är det inte jag som påstår att man kan uppnå 504 olika inställningar (eller kanske rättare sagt olika kombinationer) utan i stort sett alla som säljer dem.
Men med flera olika val av nivå, branthet och frekvens så blir det snabbt en massa olika kombinationer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang