2-port eller 4-portsförgasare?

142 Inlägg
Skrivet 13 maj · Inlägg av trådskaparen #1

Har en cheva från 60-talet och skulle byta luftfilter. Fanns ett filter för 2-portsförgasare och ett annat för 4-port. Tidigare ägare informerade mig om att det var en 2-portsförgasare och jag köpte filter därefter. Nu när jag plockat bort luftboxen och gjort rent allt detta och filtret ska på så passar det inte. Filtret är för litet och förgasaren ser ut att vara en fyrportare. Det står Rochester 4 jet på sidan och mig veterligen ser det ju ut som en fyrportsförgasare. Bifogar en bild för er med kunskap om gamla veteranjänkare. Visst fan är det en fyrportare?

http://forumbilder.se/H6S7O/c8f72b4d-a6 … 64013efa26

Trucker · 1 084 Inlägg
Skrivet 13 maj #2

Japp, En Rochester 4jet är en 4ports förgasare, annars hade den hetat 2jet...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
142 Inlägg
Skrivet 13 maj · Inlägg av trådskaparen #3

zleepy skrev:
Japp, En Rochester 4jet är en 4ports förgasare, annars hade den hetat 2jet...

Då får jag ge mig iväg och byta filtret. Tänkte även köpa ett bränslefilter för det har tydligen inte tidigare ägare använd. Går en slang från den mekaniska bränslepumpen under generatorn till förgasaren och det finns inget bränslefilter. Var det vanligt förr i tiden att köra utan?

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 146 Inlägg
Skrivet 13 maj #4

Classicern skrev:

zleepy skrev:
Japp, En Rochester 4jet är en 4ports förgasare, annars hade den hetat 2jet...

Då får jag ge mig iväg och byta filtret. Tänkte även köpa ett bränslefilter för det har tydligen inte tidigare ägare använd. Går en slang från den mekaniska bränslepumpen under generatorn till förgasaren och det finns inget bränslefilter. Var det vanligt förr i tiden att köra utan?

Det finns både 4jet och Quadrajet, båda är Rochester. Vet inte om det är samma filter till båda så köp inte fel igen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
142 Inlägg
Skrivet 13 maj · Inlägg av trådskaparen #5

Vettemannen skrev:

Classicern skrev:

zleepy skrev:
Japp, En Rochester 4jet är en 4ports förgasare, annars hade den hetat 2jet...

Då får jag ge mig iväg och byta filtret. Tänkte även köpa ett bränslefilter för det har tydligen inte tidigare ägare använd. Går en slang från den mekaniska bränslepumpen under generatorn till förgasaren och det finns inget bränslefilter. Var det vanligt förr i tiden att köra utan?

Det finns både 4jet och Quadrajet, båda är Rochester. Vet inte om det är samma filter till båda så köp inte fel igen.

/Benny

På det ena står det 2bbl och det andra 4bbl. Så det verkar vara olika. Såg nu även att det sitter ett mindre soppafilter i förgasaren, precis vid bränsleinloppet😄

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 146 Inlägg
Skrivet 13 maj #6

Classicern skrev:

Vettemannen skrev:

Classicern skrev:

Då får jag ge mig iväg och byta filtret. Tänkte även köpa ett bränslefilter för det har tydligen inte tidigare ägare använd. Går en slang från den mekaniska bränslepumpen under generatorn till förgasaren och det finns inget bränslefilter. Var det vanligt förr i tiden att köra utan?

Det finns både 4jet och Quadrajet, båda är Rochester. Vet inte om det är samma filter till båda så köp inte fel igen.

/Benny

På det ena står det 2bbl och det andra 4bbl. Så det verkar vara olika. Såg nu även att det sitter ett mindre soppafilter i förgasaren, precis vid bränsleinloppet😄

Quadrajet är en 4-portare liksom 4jet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
142 Inlägg
Skrivet 13 maj · Inlägg av trådskaparen #7

Vettemannen skrev:

Classicern skrev:

Vettemannen skrev:

Det finns både 4jet och Quadrajet, båda är Rochester. Vet inte om det är samma filter till båda så köp inte fel igen.

/Benny

På det ena står det 2bbl och det andra 4bbl. Så det verkar vara olika. Såg nu även att det sitter ett mindre soppafilter i förgasaren, precis vid bränsleinloppet😄

Quadrajet är en 4-portare liksom 4jet.

/Benny

Japp och jag köpte filter för 2-portare. Litade på tidigare köpare, men jag byter imorgon.

Hur som helst, visst är anledningen till att man inte kör med ett synligt bränslefilter den att man litar på bränslefiltet i förgasaren?

En annan fråga, vad menas med vaccumslangar? Är det för att bygga upp ett tryck i motorn gällande kylvätskan eller vad menas?

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 146 Inlägg
Skrivet 13 maj #8

Classicern skrev:

Vettemannen skrev:

Classicern skrev:

På det ena står det 2bbl och det andra 4bbl. Så det verkar vara olika. Såg nu även att det sitter ett mindre soppafilter i förgasaren, precis vid bränsleinloppet😄

Quadrajet är en 4-portare liksom 4jet.

/Benny

Japp och jag köpte filter för 2-portare. Litade på tidigare köpare, men jag byter imorgon.

Hur som helst, visst är anledningen till att man inte kör med ett synligt bränslefilter den att man litar på bränslefiltet i förgasaren?

En annan fråga, vad menas med vaccumslangar? Är det för att bygga upp ett tryck i motorn gällande kylvätskan eller vad menas?

En grej som man använder vaccum till är att få bromsservon att fungera. Det kan säkert också vara tändförställningen om jag inte minns fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
142 Inlägg
Skrivet 13 maj · Inlägg av trådskaparen #9

Ja, vet att det sitter en vacuumklocka under fördelaren på min.

142 Inlägg
Skrivet 13 maj · Inlägg av trådskaparen #10

Vettemannen skrev:

Classicern skrev:

Vettemannen skrev:

Quadrajet är en 4-portare liksom 4jet.

/Benny

Japp och jag köpte filter för 2-portare. Litade på tidigare köpare, men jag byter imorgon.

Hur som helst, visst är anledningen till att man inte kör med ett synligt bränslefilter den att man litar på bränslefiltet i förgasaren?

En annan fråga, vad menas med vaccumslangar? Är det för att bygga upp ett tryck i motorn gällande kylvätskan eller vad menas?

En grej som man använder vaccum till är att få bromsservon att fungera. Det kan säkert också vara tändförställningen om jag inte minns fel.

/Benny

Förresten, det där med vacuum och bromsservon, det förklarar varför det går en slang från huvudbromscylindern ner till insuget på motorn?

Se bild:

http://forumbilder.se/H6S7P/60ce9f0b-2a … 0ac856f3f7

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 146 Inlägg
Skrivet 13 maj #11

Classicern skrev:

Vettemannen skrev:

Classicern skrev:

Japp och jag köpte filter för 2-portare. Litade på tidigare köpare, men jag byter imorgon.

Hur som helst, visst är anledningen till att man inte kör med ett synligt bränslefilter den att man litar på bränslefiltet i förgasaren?

En annan fråga, vad menas med vaccumslangar? Är det för att bygga upp ett tryck i motorn gällande kylvätskan eller vad menas?

En grej som man använder vaccum till är att få bromsservon att fungera. Det kan säkert också vara tändförställningen om jag inte minns fel.

/Benny

Förresten, det där med vacuum och bromsservon, det förklarar varför det går en slang från huvudbromscylindern ner till insuget på motorn?

Se bild:

http://forumbilder.se/H6S7P/60ce9f0b-2a … 0ac856f3f7

Så rätt så!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Trucker · 1 084 Inlägg
Skrivet 14 maj #12

Japp, inbyggt filter i fuggen, själv kör jag ett "synligt" filter nere innan soppapumpen, så den filtrerar tidigt och inte kloggar igen påvägen uppåt så säga, samt det är enklare att byta vid behov, två slangklämmor av bort och dit med nytt smile

och just 2bbl = 2portars och 4bbl = 4portars, sen finns det många olika som sagt, Quadrajet (4jet)( är ju en benämning på fyra (quadruple)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
142 Inlägg
Skrivet 15 maj · Inlägg av trådskaparen #13

zleepy skrev:
Japp, inbyggt filter i fuggen, själv kör jag ett "synligt" filter nere innan soppapumpen, så den filtrerar tidigt och inte kloggar igen påvägen uppåt så säga, samt det är enklare att byta vid behov, två slangklämmor av bort och dit med nytt smile

och just 2bbl = 2portars och 4bbl = 4portars, sen finns det många olika som sagt, Quadrajet (4jet)( är ju en benämning på fyra (quadruple)

Har funderat att köra med filter där också, borde väl inte vara något problem rent flödesmässigt att sätta ett filter på slangen innan förgasaren? Blir ju dubbla filter, ett vanligt soppafilter och sen filtret i förgasaren?

Evildan
Skrivet 15 maj #14

Classicern skrev:

zleepy skrev:
Japp, inbyggt filter i fuggen, själv kör jag ett "synligt" filter nere innan soppapumpen, så den filtrerar tidigt och inte kloggar igen påvägen uppåt så säga, samt det är enklare att byta vid behov, två slangklämmor av bort och dit med nytt smile

och just 2bbl = 2portars och 4bbl = 4portars, sen finns det många olika som sagt, Quadrajet (4jet)( är ju en benämning på fyra (quadruple)

Har funderat att köra med filter där också, borde väl inte vara något problem rent flödesmässigt att sätta ett filter på slangen innan förgasaren? Blir ju dubbla filter, ett vanligt soppafilter och sen filtret i förgasaren?

Det fungerar alldeles utmärkt att montera ett filter på slangen, jag rekommenderar att du gör det för att undvika att stålnätsfiltret i förgasaren sätter igen.

142 Inlägg
Skrivet 16 maj · Inlägg av trådskaparen #15

Evildan skrev:

Classicern skrev:

zleepy skrev:
Japp, inbyggt filter i fuggen, själv kör jag ett "synligt" filter nere innan soppapumpen, så den filtrerar tidigt och inte kloggar igen påvägen uppåt så säga, samt det är enklare att byta vid behov, två slangklämmor av bort och dit med nytt smile

och just 2bbl = 2portars och 4bbl = 4portars, sen finns det många olika som sagt, Quadrajet (4jet)( är ju en benämning på fyra (quadruple)

Har funderat att köra med filter där också, borde väl inte vara något problem rent flödesmässigt att sätta ett filter på slangen innan förgasaren? Blir ju dubbla filter, ett vanligt soppafilter och sen filtret i förgasaren?

Det fungerar alldeles utmärkt att montera ett filter på slangen, jag rekommenderar att du gör det för att undvika att stålnätsfiltret i förgasaren sätter igen.

Förresten, behövs det någon högtemps-bränsleslang i motorrummet. Tänker på värmen som kan uppstå, eller funkar det med en vanlig bränsleslang från Biltema?

831 Inlägg
Skrivet 16 maj #16

Classicern skrev:

Evildan skrev:

Classicern skrev:

Har funderat att köra med filter där också, borde väl inte vara något problem rent flödesmässigt att sätta ett filter på slangen innan förgasaren? Blir ju dubbla filter, ett vanligt soppafilter och sen filtret i förgasaren?

Det fungerar alldeles utmärkt att montera ett filter på slangen, jag rekommenderar att du gör det för att undvika att stålnätsfiltret i förgasaren sätter igen.

Förresten, behövs det någon högtemps-bränsleslang i motorrummet. Tänker på värmen som kan uppstå, eller funkar det med en vanlig bränsleslang från Biltema?

Biltemas bensinslang spricker efter några månader, den e livsfarlig!

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
142 Inlägg
Skrivet 16 maj · Inlägg av trådskaparen #17

Xebers76 skrev:

Classicern skrev:

Evildan skrev:

Det fungerar alldeles utmärkt att montera ett filter på slangen, jag rekommenderar att du gör det för att undvika att stålnätsfiltret i förgasaren sätter igen.

Förresten, behövs det någon högtemps-bränsleslang i motorrummet. Tänker på värmen som kan uppstå, eller funkar det med en vanlig bränsleslang från Biltema?

Biltemas bensinslang spricker efter några månader, den e livsfarlig!

Haha, vilken slang rekommenderas?

Evildan
Skrivet 16 maj #18

Xebers76 skrev:

Classicern skrev:

Evildan skrev:

Det fungerar alldeles utmärkt att montera ett filter på slangen, jag rekommenderar att du gör det för att undvika att stålnätsfiltret i förgasaren sätter igen.

Förresten, behövs det någon högtemps-bränsleslang i motorrummet. Tänker på värmen som kan uppstå, eller funkar det med en vanlig bränsleslang från Biltema?

Biltemas bensinslang spricker efter några månader, den e livsfarlig!

Då har TS löst vinterförvaringen iaf. wink

Hobby Fotograf · 601 Inlägg
Skrivet 16 maj #19

Xebers76 skrev:

Classicern skrev:

Evildan skrev:

Det fungerar alldeles utmärkt att montera ett filter på slangen, jag rekommenderar att du gör det för att undvika att stålnätsfiltret i förgasaren sätter igen.

Förresten, behövs det någon högtemps-bränsleslang i motorrummet. Tänker på värmen som kan uppstå, eller funkar det med en vanlig bränsleslang från Biltema?

Biltemas bensinslang spricker efter några månader, den e livsfarlig!

Tänk vad olika det kan vara, har haft biltema's bränsleslang till min båt i minst 5-6 år utan en tendens till att vara torr..


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang