Generatorfråga

DragonII
7 maj 2018 · 115 Inlägg

Tja!
Har litet problem med generatorn.
Med motorn avstängd visar spänningen på 12,3V vilket det borde vara OK, med motorn igång är det på 14,5V även här är OK. Men batterilampan inne i kupen slocknar vid start och tänds direkt.
Sitter en Valeo generatorn som byttes för ett år sen, även sitter 3 anslutningar, 1 tjockare är B+ som jag förstått, de 2 kablar är klenare, efter en sökning så hittade ja lite info, de som sitter där står L och DFM, så undrar jag vad det står för något? Misstänker kabelbrott någotstans.

Bilen i fråga är en Citroen Xsara 1,6 -03

jaka54
7 maj 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har du mätt spänningen med multimeter? 12,3V är lite lågt.

DragonII
7 maj 2018 · 115 Inlägg

Det var vilospänningen jag mätte direkt på batteriet, hade endast dörren öppen dvs innerbelysning var tända. Har inte kört på en dygn. Bilen startar ändå trots 12,3 V i batteriet. Mitt fråga handlade tydligen om de 2 bokstäver (L och DFM), vad är dessa? En av dom är till lampan i instrumenten. Jag hade inte mätt direkt på generatorn trots jag mätte 14,5V med motorn igång.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 maj 2018 · 17 465 Inlägg

Säkerligen lugnt med batteri. Är innerbelysning tänd så kan flera av bilens system vara igång då de väntar en stund med viloläge efter avstängning (5-10 minuter)

Kan du mäta på de andra polerna?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DragonII
8 maj 2018 · 115 Inlägg

Hybrid_

Vilka andra poler menar du?
Har bara mätt direkt på batteriet både med motorn avstängd och igång.
Mvh

DragonII
15 maj 2018 · 115 Inlägg

Är det ingen som vet vad L och DFM står för?

Presidento Of World
15 maj 2018 · 3 322 Inlägg

DragonII skrev:
Är det ingen som vet vad L och DFM står för?

B1+ är B+, dvs laddkabeln som går till batteriet. M8 visar bara att det är M8 gänga på anslutningsskruven.

L borde vara samma som D+, dvs den som går till batterilampan i instrumenthuset.

DFM är "field" enligt en beskrivning som jag har kikat i, fast den anslutningen borde bara behövas när generatorn har ett externt laddrelä. Det har knappast din generator.

Andra får ge råd om dessa beteckningar, jag är lite osäker på DFM

Kopierat från annan tråd. Jag själv har ingen aning.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
DragonII
18 maj 2018 · 115 Inlägg

Efter lite sökning så är L för laddningslampa och DFM är Digital Field Monitor. Antigen är det kabelbrott eller så är det något fel på regulatorn, den senare låter långsökt då den byttes för 1 år sen. Får nog mäta lite sen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang