Hjälp, måste få till ett dimljus på en USA-import

Elvislaban
8 juni 2018 · 10 Inlägg

Har importerat en elbil (Fiat 500e, årsmodell 2014) från Usa. Allt frid o fröjd, hemma i Malmö o går som tåget. Även fått till allt som behövs för inregistreringen förutom dimljuset. Bilbesiktningen kräver att ett dimljus monteras bak. Jag tänkte att det var enkelt löst med mekonomen ljus o manuell switch i bilen. Men icke, måste kopplas så att det inte råkar vara på när bilen sätts på, måste alltså automatiskt stängas av när bilen stängs av. Har pratat m Fiat i Malmö som var måttligt intresserade av att hjälpa till  så måste försöka lösa det på nåt sätt. Någon som har nåt tips eller någon kontakt i Skåne som skulle kunna ta sig ann sig jobbet?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 juni 2018 · 14 056 Inlägg

Elvislaban skrev:
Har importerat en elbil (Fiat 500e, årsmodell 2014) från Usa. Allt frid o fröjd, hemma i Malmö o går som tåget. Även fått till allt som behövs för inregistreringen förutom dimljuset. Bilbesiktningen kräver att ett dimljus monteras bak. Jag tänkte att det var enkelt löst med mekonomen ljus o manuell switch i bilen. Men icke, måste kopplas så att det inte råkar vara på när bilen sätts på, måste alltså automatiskt stängas av när bilen stängs av. Har pratat m Fiat i Malmö som var måttligt intresserade av att hjälpa till  så måste försöka lösa det på nåt sätt. Någon som har nåt tips eller någon kontakt i Skåne som skulle kunna ta sig ann sig jobbet?

Naturligtvis är det så bara för att du importerat bilen själv, dom vill ju sälja bilar själva.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Sukkan
8 juni 2018 · 451 Inlägg

Om du bor i Malmö och ingen annan vill fixa det så finns det ett ställe i Skurup som heter Skurups bileletriska som inte brukar vara omöjliga. Dem har 0411-41070. Hoppas det löser sig 😀

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juni 2018 · 17 478 Inlägg

Ett enkelt relä där du har en återfjädrande slutande knapp till signal men även en skarv från matning som går tillbaka till signal så det hänger sig. Sen ytterligare en brytande knapp på den skarven. Vem som helst som är någorlunda bevandrad inom bil-el fixar detta lätt.

Ström tas med fördel underifrån cigguttaget, det är en grå/röd kabel till plus. Tändningsstyrd. Knapp(ar) kan iallafall placeras i mittkonsollen på bensinfiat. Där är gott om plats.

Så här ser det ut på fabriksnya 500:or när man rensat ut lite:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-36fe11f298acb5e0bbc3bb29941d986e.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
8 juni 2018 · 7 238 Inlägg

B t w - när kom kravet på dimbakljus?
Har själv en bil, av 1990 årsmodell, om av annan importerades 1995(har jag för mig), utan dimbakljus.
Heller inget back(varnings)ljus.

B t w 2. Är det inte bara att, via relä, kontrollampa och strömställare, ansluta på halvljusledningen?

"30" på relät till batteriet över säkring.

"85" på relät till jord via strömställare.

"86" på relät till "tjuv" på halvljusledningen.

"87" på relät till dimljuslampan.

Kontrollampan "tjuvas" på "87" på relät eller ledningen till backljuslampan.

B t w 3 så finns det strömställare med inbyggd kontrollampa. Färgen på kontrollampan bör vara orange.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juni 2018 · 17 478 Inlägg

torsen skrev:
B t w - när kom kravet på dimbakljus?
Har själv en bil, av 1990 årsmodell, om av annan importerades 1995(har jag för mig), utan dimbakljus.
Heller inget back(varnings)ljus.

B t w 2. Är det inte bara att, via relä, kontrollampa och strömställare, ansluta på halvljusledningen?

"30" på relät till batteriet över säkring.

"85" på relät till jord via strömställare.

"86" på relät till "tjuv" på halvljusledningen.

"87" på relät till dimljuslampan.

Kontrollampan "tjuvas" på "87" på relät eller ledningen till backljuslampan.

B t w 3 så finns det strömställare med inbyggd kontrollampa. Färgen på kontrollampan bör vara orange.

Vad händer om strömställaren lämnas i läge "on" när bilen startas nästa gång?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Elvislaban
10 juni 2018 · 10 Inlägg

Sukkan skrev:
Om du bor i Malmö och ingen annan vill fixa det så finns det ett ställe i Skurup som heter Skurups bileletriska som inte brukar vara omöjliga. Dem har 0411-41070. Hoppas det löser sig 😀

Tack, ska kontakta. Malmö verkar bli svårt.

Elvislaban
10 juni 2018 · 10 Inlägg

Tack för alla svar, hjälper verkligen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang