2126
Sök

Ford Mondeo 2,0 D 140 hk - Motorfel "limp mode"

8 Inlägg
25 april 2018
Trådstartare
#1
Min Mondeo 2,0 D går in i "limp mode" och svarar inte på gaspåslag, speciellt vid låga varvtal. Bilen går rent i övrigt men har ingen kraft, när motorn blivit varm finns det massor med kraft vid högre varvtal >2500rpm.

Följande felkoder har registrerats:
- P010F Sensor för luftmassemötare - jämförelse A/B
- P0113 Insugningsluftens temperatur - krets hög

Har testat att koppla bort kontakten för luftmassemätaren, men detta gav ingen förändring i bilens uppträdande, vilket skulle ske om det var denna sensors som var problemet.

Har blivit föreslagen att byta luftmassesensorn, men jag är tveksam om det kommer hjälpa.
Det finns många trådar i ärendet på nätet, men inte hittat något som passar.....

Tacksam för input.
Senast redigerat av forrest80 (25 april 2018)

7 469 Inlägg
25 april 2018
#2
får du medelande  i felkod luftmassemätare så är det ju den smile  bilar brukar ej ge felmedelanden som felaktiga,


2 340 Inlägg
25 april 2018
#3
forrest80 skrev:
Har testat att koppla bort kontakten för luftmassemätaren, men detta gav ingen förändring i bilens uppträdande, vilket skulle ske om det var denna sensors som var problemet.

Om det INTE sker någon förändring så är den dålig. Du har dessutom felkod på den. Bara att byta ut. smile


8 Inlägg
3 maj 2018
Trådstartare
#4
Då var luftmassemätaren bytt och det ger ingen förbättring.
Samma felkoder:
- P010F Sensor för luftmassemötare - jämförelse A/B
- P0113 Insugningsluftens temperatur - krets hög

Tacksam för ytterligare hjälp.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
3 maj 2018
#6
forrest80 skrev:
Då var luftmassemätaren bytt och det ger ingen förbättring.
Samma felkoder:
- P010F Sensor för luftmassemötare - jämförelse A/B
- P0113 Insugningsluftens temperatur - krets hög

Tacksam för ytterligare hjälp.

Har du raderat felkoderna och de kommer igen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

8 Inlägg
3 maj 2018
Trådstartare
#7
Felkoder nollställda många gånger efter många test.
Nu står bilen utan batteri över natten för att se om det "nollställer" något.

Har bokat tid hos mekonomenverkstad med expertis inom bilelektronik...... 
Men vore kul att hitta det själv. Har läst mycket om trasiga slangar och liknande, vilket kunde vara en orsak.

8 Inlägg
23 maj 2018
Trådstartare
#8
Lösning:

Det var EGR ventilen som var trasig mekaniskt, men fungerade elektroniskt därför gas detta inte som felkod. I tillägg kan jag behöva byta gasspjället då det har kommit felkoder på detta under felsökningen. Mycket bra avhjälpt av verkstaden, Persons Bilelektriska i Bäckby Västerås. Många timmar lades ner på felsökning utan egentliga felkoder.

Notera docka att denna EGR ventil enbart var 2,5 år gammal och hade gått enbart 2500 mil. Denna motor klarar absolut inte av att köra korta sträckor, speciellt under vinterförhållanden.

Forummoderator
18 270 Inlägg
23 maj 2018
#9
Tack för svar och gott att du fick ordning på bilen.

/H

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 Inlägg
15 juni 2018
Trådstartare
#10
Fortsättning:

Det verkar även som om jag behöver byta gasspjället också, då bilen vid kraftiga accelerationer "hackar".


Sök