s40n startar inte. tändningslås? startspärr?

25 Inlägg
Skrivet 4 februari 2008 · Inlägg av trådskaparen #1

Då jag vrider på tändningen så lyser alla lamporna på instrumentpanelen.( soppapumpen,sterion och allt annat fungerar) då jag vrider nyckeln till startläget så stannar allting och inget händer. (Har testat startmotorn och den fungerar helt korrekt med plus och jord). (Den får dock ingen ström fram) Säkringarna är även dom hela. Kan det vara en startspärr som är aktiverad? Lampan för startspärren som sitter i högra hörnet på instrumentpanelen lyser inte. Det står dock i instruktionsboken att den ska lysai 3 sekunder då man slår på tändningen. nyckeln funkade senast igår kväll felfritt så den måste ju ha avaktiverat startspärren?  Kan det annars vara tändningslåset?  Någon som har varit med om detta? Tacksam för svar!

Sänk bensinskatten! · 182 Inlägg
Skrivet 4 februari 2008 #2

Vet inte svaret själv men skriv en tråd eller sök om det på www.x40nordic.com Där kan du säkert få lite tips

/MatteR
Forummoderator · 9 626 Inlägg
Skrivet 5 februari 2008 #3

Om du har bra abtteri i bilen/startkablar och det ändå itne funkar så låter det ju som solenoiden är kass. Startspärren gör att motorn startar nån sekund sedan dör.

-=[Performance by Torpis]=-
Jag är duktig på S/V40, trimning av dessa bilar utöver det vanliga. S40 Upgrades
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
654 Inlägg
Skrivet 5 februari 2008 #4

Mr_jazzon skrev:
Då jag vrider på tändningen så lyser alla lamporna på instrumentpanelen.( soppapumpen,sterion och allt annat fungerar) då jag vrider nyckeln till startläget så stannar allting och inget händer. (Har testat startmotorn och den fungerar helt korrekt med plus och jord). (Den får dock ingen ström fram) Säkringarna är även dom hela. Kan det vara en startspärr som är aktiverad? Lampan för startspärren som sitter i högra hörnet på instrumentpanelen lyser inte. Det står dock i instruktionsboken att den ska lysai 3 sekunder då man slår på tändningen. nyckeln funkade senast igår kväll felfritt så den måste ju ha avaktiverat startspärren?  Kan det annars vara tändningslåset?  Någon som har varit med om detta? Tacksam för svar!

Jag har varit med om precis detta!
Morsans bil gjorde precis likadant när min bror föröskte starta den för ett tag sedan!
Kommer inte ihåg riktigt vad som var fel, tror det var ett relä eller motsv. El systemet i alla fall.
Volvo Ahlberg Bil kom till vår parkering och hämtade den med bärgningsbil.

*Real programmers don't comment their code. If it was hard to write, it should be hard to understand.
**Med ett shysst järnrör kan man slå världen med häpnad!
***Chuck Norris has counted to infinity. Twice.
25 Inlägg
Skrivet 5 februari 2008 · Inlägg av trådskaparen #5

okej, för startmotorn går då den får direktplus. Den får däremot ingen ström från den "lilla" kablen in till startmotorn. Kan det vara tändningslåset? eller kan det vara ett relä som har gått tro, eftersom inte startmotorn kan få några signaler från tändningen att starta?

654 Inlägg
Skrivet 6 februari 2008 #6

Jag ska försöka ta reda på vad det var för fel på morsans S40N, får återkomma ikväll i så fall.

*Real programmers don't comment their code. If it was hard to write, it should be hard to understand.
**Med ett shysst järnrör kan man slå världen med häpnad!
***Chuck Norris has counted to infinity. Twice.
654 Inlägg
Skrivet 6 februari 2008 #7

Problemet med våran S40N 2.4 var att en eldosa eller styrbox som kontrollerade bensintillförseln (och därmed tändningen?) hade på något sätt gett upp. Detta problem är inte okänt för Volvo, i alla fall inte Ahlberg Bil i Karlshamn där man fixat flera S40N med samma fel. I bekantskapskretsen hemma i Karlshamn har precis detta inträffat minst två gånger till dessutom.
Jag har dock inte koll på hur man löser problemet, det verkar som om de flesta i Karlshamn har lämnat in den på Volvo-verkstad. I vårat fall var bilen ett relativt nytt begagnat-köp från Ahlberg Bil och vi fick det åtgärdat på garantin. Vi hämtade bilen samma dag.

Senast redigerat av danhild (6 februari 2008)

*Real programmers don't comment their code. If it was hard to write, it should be hard to understand.
**Med ett shysst järnrör kan man slå världen med häpnad!
***Chuck Norris has counted to infinity. Twice.
25 Inlägg
Skrivet 6 februari 2008 · Inlägg av trådskaparen #8

okej, för soppapumpen går när jag slår på tändningen. Ska försöka få tag i nån som har ett diagnostikverktyg som kan felsöka.

Elektriker/Montör · 534 Inlägg
Skrivet 7 februari 2008 #9

Det låter som min jobbar bil.. (en toyota hiace). Är bilen upplåst men inte startad så bilr det likadant fel som du har. Händer INGENTING!!!! Då är det bara att ta ut nyckel ur tändningslåset och "larma av" igen så är det bara till att starta.. Kan det inte vara något liknande du råkat ut för??? Lycka till iaf..

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
Filkörning? · 852 Inlägg
Skrivet 7 februari 2008 #10

hm... vi hade något liknande problem när vi var i norge på skidresa... fast på en v50 -05

det gick inte att starta bilen alls. inget hände när man vred på nyckeln.... kommer dock inte ihåg om några lampor lyste men tror den va som vanligt.

i alla fall så hade vi dit bärgare och grejer och han fick ingen ordning på de... de visade sig i alla fall sedan när vi skulle putta ut den att rattlåset hade hängt sig... så de va bara att byta det på verkstaden i norge...

tur för oss var att vi fick tebax den samma dag som vi skulle åka hem. annars hade vi ju fått köra upp och hämta den i norge... hade vart drygt tongue

testa att svänga med S40:in kan ju vara samma problem.

kan även tillägga att volvo tog på sig (efter lite  påtryckningar) att betala reperationen även om garantin hade gått ut för någon vecka sedan.

2 Inlägg
Skrivet 3 juni #11

Vet inte om elsystemet och nyckeln ser likt ut på s40 som på v50. men jag har nyss fixat frugans V50 - 04 so reagerade precis som din s40. Allt verkar fungera utom själva starten. Vet att kostnaden för att lämna in på Volvo skulle skena pga att de förmodligen skulle byta lås med ny kod som följd. Så jag plockade själv loss låset vilket var ganska enkelt, tog ca. 40 min. Det som jag upptäckte var att den kabel som går ifrån anslutning 50 på låset inte skickade ut 12 volt som skall gå till startreläet. Med andra ord så förstod jag att något inuti själva låset glappade. Detta lås är av typen ,med plastnyckel. men inuti låset så är det bara basic kopparbleck som sluter och bryter mot en kontaktyta. Med en multimeter typ Fluke, så kunde man se att det ej blev kontakt på just anslutning 50. Frugans nagelfil löste detta. Slipade kontaktytorna något, slipade även de tre andra kontaktytorna när jag ändå hade låset uppe. Sedan fungerade låset. Och bilen startar som den ska. Och sparade minst 5000kr på kuppen. En enkel åtgärd om allt fungerar utom själva återfjädrande startläget. Men som sagt detta var på en V50.

Sir · 925 Inlägg
Skrivet 3 juni #12

Dagens trådlyft. 10 år sedan så bilen borde vara fixad smile

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
2 Inlägg
Skrivet 4 juni #13

Haha!   big_smile Jo jag ser det, men kan vara bra ändå att hitta tänkte jag! smile

7 Inlägg
Skrivet 20 juni #14

Hade liknande problem en gång lämnade in på Volvo för felsökning
Dem fick ej igång bilen och kunde ej läsa några koder så dem antog att styrenheten var död
Men tur som va så hade jag själv sökt runt och hade en sak o kolla
Innan vi kopplade på bogserlina kolla jag säkringboxen i kupén en anslutning satt löst på undersidan, tryckte i den o bilen starta som vanligt. Dem föreslog att byta massor elektronik för många tusenlappar...
500kr felsökning som gav 0


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang