Airbaglampa Audi A4 2011

Ainok
28 juni 2018 · 439 Inlägg

Hej!

Jag bytte hjullager höger fram på min Audi A4 och hade av en bit av ABS sensorn när jag gjorde rent lagersätet. (Generell praxis är att man skrapar rent med en mejsel), väldigt lätt att råka ha av sensorn, speciellt om man som jag 1) inte visste att den stack ut där 2) inte ser sensorn för denär begraven under oxid och fett.

Nåväl.

ABS-lampa, Handbroms varning och airbag lampa tändes.
Rattlåset slutade fungera.
Farthållaren lade av.
Airbag lampan tändes.

Jag bytte sensorn direkt och allt började fungera igen men tyvärr vill inte airbaglampan släckas.

Har gått in med OBD eleven och kollat. Förutom en mängd temporära/passiva felkoder på det jag nämnde tidigare så har jag en permanent felkod på airbag.


Jag får felkoden B101A15
"Krocksensor för airbag passagerare fram passagerare sidan" och samma på förarsidan.

Uppenbarligen hände något när sensorn gick sönder. Bilen trodde väl att jag krockade eller något.

Jag lyckas inte nolla den med OBD Eleven. Eller jo, men den tänds typ 10 sekunder efter att man kört iväg.


Vad göra?
Google skänker mig inga lösningar förutom den eventuella insikten att jag kommer behöva radera felkoderna i sensorerna hos någon som har grövre grejer, alternativt köpa nya sensorer. Kan man ens byta dom?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Normalt sett behöver man släcka lampan med ett kvalitativt instrument på verkstad..
Tydligen vill man inte att vanliga dödliga ska meka med sånt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Soulman
29 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Det är ju för att det tillhör bilens typgodkända säkerhetssystem.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
29 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Ainok skrev:
Hej!

Jag bytte hjullager höger fram på min Audi A4 och hade av en bit av ABS sensorn när jag gjorde rent lagersätet. (Generell praxis är att man skrapar rent med en mejsel), väldigt lätt att råka ha av sensorn, speciellt om man som jag 1) inte visste att den stack ut där 2) inte ser sensorn för denär begraven under oxid och fett.

Nåväl.

ABS-lampa, Handbroms varning och airbag lampa tändes.
Rattlåset slutade fungera.
Farthållaren lade av.
Airbag lampan tändes.

Jag bytte sensorn direkt och allt började fungera igen men tyvärr vill inte airbaglampan släckas.

Har gått in med OBD eleven och kollat. Förutom en mängd temporära/passiva felkoder på det jag nämnde tidigare så har jag en permanent felkod på airbag.


Jag får felkoden B101A15
"Krocksensor för airbag passagerare fram passagerare sidan" och samma på förarsidan.

Uppenbarligen hände något när sensorn gick sönder. Bilen trodde väl att jag krockade eller något.

Jag lyckas inte nolla den med OBD Eleven. Eller jo, men den tänds typ 10 sekunder efter att man kört iväg.


Vad göra?
Google skänker mig inga lösningar förutom den eventuella insikten att jag kommer behöva radera felkoderna i sensorerna hos någon som har grövre grejer, alternativt köpa nya sensorer. Kan man ens byta dom?

Dina felkoder och det arbete du gjort hänger inte riktigt ihop tycker jag. Tag hjälp av någon med en vettig utrustning att läsa felkoder. ABS sensorn borde inte tända någon airbaglampa, men brukar ge felkod på esp, abs, farthållare eftersom de jobbar tillsammns.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Ainok
29 juni 2018 · 439 Inlägg

Kan jag släcka lampan om jag får tag i någon med VCDS?

Tycker inte heller att ABS ska påverka airbag men nu är det så det har blivit.

Senast redigerat av Ainok (29 juni 2018)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Soulman
29 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Ainok skrev:
Kan jag släcka lampan om jag får tag i någon med VCDS?

Tycker inte heller att ABS ska påverka airbag men nu är det så det har blivit.

Om det inte finns ett permanent fel i kretsen ska man kunna ta bort felkoden som tänder lampan ja.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang