Ang. montering av elspeglar och elhissar på volvo 945 -96

Chippen88
9 januari 2010 · 1 309 Inlägg

hej, jag undrar hur mycket jobb och hur pass svårt det är att byta till elhissar och elspeglar på en volvo 945 -96 som inte har det? vad behöver göras vilka saker behövs? någon som kanske gjort detta som kan förklara hu man går tillväga?

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing
addek
12 januari 2010 · 55 Inlägg

Chippen88 skrev:
hej, jag undrar hur mycket jobb och hur pass svårt det är att byta till elhissar och elspeglar på en volvo 945 -96 som inte har det? vad behöver göras vilka saker behövs? någon som kanske gjort detta som kan förklara hu man går tillväga?

Svårt är det väl inte, elen i dessa bilar är ju fortfarande riktigt basic smile

Jag eftermonterade elhissar bak i min gamla volvo 940 utan några större problem...'

Det du behöver är (såvitt jag kommer ihåg det, det var ju ändå typ 6 år sen) är ju iaf såklart elhissmotorer och mekanism. Tror Volvo gjorde om dörrarna runt 93 eller så, så ta från en nyare än det så ska det bli bra...

På min gamla 92:a så gick det kalas att ta ifrån en 760 82... hehe...

Men iaf, du behöver ju även ha alla knappar, kabelhärvor och såklart speglarna... Sen är det bara att montera... Finns färdigt i säkringskonsollen att koppla in ström ifrån med... Det hela ger sig själv igentligen, sålänge du inte har tummen mitt i hand...

Men det är ju lätt en dags göra, minst då alla dörrsidor, och en hel del inredning måste väck...

Kia Cee´d SW 2013 (yey)
Saab 9-3 Aero SS 2003
nosse_n
15 februari 2010 · 1 Inlägg

Det är hyfsat enkelt då kabelstammen har alla kablar framdragna, till kontakten som du ansluter dörr kablaget i.

jag kopplade åt min kompis i hans -96´a men då hade vi ett kablage från en äldre modell så jag plockade över kabelskorna till den kontakt som satt org monterad i hans bil.

Är man lite händig och har en dag på sig så löser du det. Det som du behöver förutom kabelhärvorna är ett relä som styr omkopplingen när du hissar upp eller ner. Det finns en ledig plats på högersiga närmare säkringarna på reläboxen där ska det relät sitta.

önskas lite bilder kan jag nog ordna det..

Volvo 945 ltt "nosse racing" (1995)
Snekutaren
6 april 2010 · 1 Inlägg

nosse_n skrev:
önskas lite bilder kan jag nog ordna det..

Nu är det iofs inte jag som blev erbjuden men bilder skulle uppskattas mycket! big_smile

AKGuse
4 januari 2014 · 58 Inlägg

nosse_n skrev:
Det är hyfsat enkelt då kabelstammen har alla kablar framdragna, till kontakten som du ansluter dörr kablaget i.

jag kopplade åt min kompis i hans -96´a men då hade vi ett kablage från en äldre modell så jag plockade över kabelskorna till den kontakt som satt org monterad i hans bil.

Är man lite händig och har en dag på sig så löser du det. Det som du behöver förutom kabelhärvorna är ett relä som styr omkopplingen när du hissar upp eller ner. Det finns en ledig plats på högersiga närmare säkringarna på reläboxen där ska det relät sitta.

önskas lite bilder kan jag nog ordna det..

Fanns det bilder skulle de uppskattad då jag har fått tag i motorer,knappar, och viss el , inte riktigt allt så om ngn har bild på elschema till detta skulle det vara hur bra som helst ?
Och relät som ska polvända de hela? Vad heter sådant relä o vart kan ja få tag i de?smile

Volvo V40 T4 "den plågade stackarn" (1998)
Volvo 945 16 ventilare "Höghuset" (1992)
Saffranskalle Palfinger tekniker
4 januari 2014 · 1 248 Inlägg

Som tidigare nämt i tråden så är allt fördraget. Dock så märkte jag att när du byter mekanismen så är dom popnitade. Tror ej det går att montera på annat sätt. Men kosta på dig att åka till volvo och köp 16 stålnitar. Annars så kommer nitarna att gå av efter ett tag. Har prövat. Inte så kul när elhissmekanismen ramlar ner efter ett tag. wink

Volvo Xc70 (2001)
JN1975
1 juli 2018 · 234 Inlägg

VKN_940 skrev:
Som tidigare nämt i tråden så är allt fördraget. Dock så märkte jag att när du byter mekanismen så är dom popnitade. Tror ej det går att montera på annat sätt. Men kosta på dig att åka till volvo och köp 16 stålnitar. Annars så kommer nitarna att gå av efter ett tag. Har prövat. Inte så kul när elhissmekanismen ramlar ner efter ett tag. wink

Nån som vet vilken storlek på popnitar? Biltema har 4mm i stål, eller ska det vara större?

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang