Audi A4 2.0 TDI B8 Quattro -15 motorolja

c1assic
2 juli 2018 · 34 Inlägg

Hur mycket olja skall en sån ha vid en service?
Kan verkligen inte hitta det någonstans!

Bilen har snart gått 9000 mil. Är det något annat än olja och filter som bör bytas?
vid 12 000 vet jag att det blir lite större med bla byte av automatväxellådsolja.


Vore väldigt tacksam för svar då det skall beställas smile

Senast redigerat av c1assic (2 juli 2018)

fax110
2 juli 2018 · 344 Inlägg

4 L ganska precis brukar det nog gå i på dom flesta 2.0 tdi men jag brukar se till att ha 5 liter.

jag byter luftfilter,oljefilter,olja,oljeplugg,kupefilter varje 1500mil. jag byter en del bromsvätska vid bromsjobb eller var 3000 mil cirka.

c1assic
2 juli 2018 · 34 Inlägg

fax110 skrev:
4 L ganska precis brukar det nog gå i på dom flesta 2.0 tdi men jag brukar se till att ha 5 liter.

jag byter luftfilter,oljefilter,olja,oljeplugg,kupefilter varje 1500mil. jag byter en del bromsvätska vid bromsjobb eller var 3000 mil cirka.

OK. tack så mkt för informationen=) Kan tillägga att jag byter oljan nu och det var visst en insexa 10a för att få av oljepluggen=)..  men då häller jag i en 4 l för att kontrollera i bilen sedan.. för det är det ända stället där jag kan se nivon då där inte är någon oljesticka..

c1assic
2 juli 2018 · 34 Inlägg

fax110 skrev:
4 L ganska precis brukar det nog gå i på dom flesta 2.0 tdi men jag brukar se till att ha 5 liter.

jag byter luftfilter,oljefilter,olja,oljeplugg,kupefilter varje 1500mil. jag byter en del bromsvätska vid bromsjobb eller var 3000 mil cirka.

kan tillägga att jag tömde ut växelådeoljan istället för motoroljan.. så nu får jag skaffa växelådeolja med...

zzr94092
2 juli 2018 · 4 387 Inlägg

Men va fan....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juli 2018 · 13 742 Inlägg

zzr94092 skrev:
Men va fan....

Inte den första eller sista som gjort det misstaget skulle jag tro

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mb_pucken
2 juli 2018 · 5 087 Inlägg

Vet helt säkert att du inte är den enda som tappat ur växellådsoljan på en sådan :-) har bytt 2 växellådor pga av samma misstag hos andra värkstäder :-)

För alla andra som är på gång att göra samma misstag, det är INTE insex på pluggen till motorn! Det är 19mm ( om jag minns rätt på storleken) 6kant som sitter längre fram wink

Senast redigerat av mb_pucken (2 juli 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
c1assic
2 juli 2018 · 34 Inlägg

mb_pucken skrev:
Vet helt säkert att du inte är den enda som tappat ur växellådsoljan på en sådan :-) har bytt 2 växellådor pga av samma misstag hos andra värkstäder :-)

För alla andra som är på gång att göra samma misstag, det är INTE insex på pluggen till motorn! Det är 19mm ( om jag minns rätt på storleken) 6kant som sitter längre fram wink

Du har rätt.. den sitter en 19.. längre fram. sedan kan man fundera över att  när jag tog insexan att den luktade hydralik samt var jätte fin olja att jag inte reagerade på det... hur dum är man?`nu får jag skicka bilen till verkstad med bärgare.... smart man ärbig_smile

c1assic
2 juli 2018 · 34 Inlägg

c1assic skrev:

mb_pucken skrev:
Vet helt säkert att du inte är den enda som tappat ur växellådsoljan på en sådan :-) har bytt 2 växellådor pga av samma misstag hos andra värkstäder :-)

För alla andra som är på gång att göra samma misstag, det är INTE insex på pluggen till motorn! Det är 19mm ( om jag minns rätt på storleken) 6kant som sitter längre fram wink

Du har rätt.. den sitter en 19.. längre fram. sedan kan man fundera över att  när jag tog insexan att den luktade hydralik samt var jätte fin olja att jag inte reagerade på det... hur dum är man?`nu får jag skicka bilen till verkstad med bärgare.... smart man ärbig_smile Dock så smart att jag förstod misstaget innan jag använde bilen.. den fick ny olja iaf..

mb_pucken
2 juli 2018 · 5 087 Inlägg

c1assic skrev:

mb_pucken skrev:
Vet helt säkert att du inte är den enda som tappat ur växellådsoljan på en sådan :-) har bytt 2 växellådor pga av samma misstag hos andra värkstäder :-)

För alla andra som är på gång att göra samma misstag, det är INTE insex på pluggen till motorn! Det är 19mm ( om jag minns rätt på storleken) 6kant som sitter längre fram wink

Du har rätt.. den sitter en 19.. längre fram. sedan kan man fundera över att  när jag tog insexan att den luktade hydralik samt var jätte fin olja att jag inte reagerade på det... hur dum är man?`nu får jag skicka bilen till verkstad med bärgare.... smart man ärbig_smile

Aja oljan i lådan blir åtminstone bytt :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
zzr94092
2 juli 2018 · 4 387 Inlägg

Vet dom som gjort samma fel, men märkte inte "felet".Fyllde på 4 liter olja i motorn utan att kolla nivån på stickan efter påfyllningen!!!! Väldigt dumt gjort......

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang