Slitet höger sommar framdäck på Volvo v50

35 Inlägg
Skrivet 11 juli · Inlägg av trådskaparen #1

Hej.
Högra framdäcket på Volvo v50 har slitits ut på ytterkanten så att de yttre spåren mer eller mindre är borta. Det är sommardäck.
Dem andra däcken är det inget fel på.
Däcken är balanserade. När jag byttte till sommardäck märkte jag att däcket var slitet. Men nu har det blivit värre.

Kan det här bero på hjulinställningen?  Om det är det borde det vara samma problem med vinterdäcken, och dem är det inga problem med.

Kan det vara hjulinställningen eller dåligt däck?

Ha en trevlig dag/kväll.

Jag ska hjälpa dig.. · 2 669 Inlägg
Skrivet 12 juli #2

Har du ett litet vågpass att kolla med?
Och jämföra bägge sidor?
Jag tycker det borde gå även om jag själv inte provat att göra på det viset..smile

Senast redigerat av chanstagarn (12 juli )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
2 125 Inlägg
Skrivet 12 juli #3

fel cambervinkel+,om den ens är justerbar...

1 542 Inlägg
Skrivet 12 juli #4

När gjordes ev hjulinställning senast?

2 461 Inlägg
Skrivet 12 juli #5

zzr94092 skrev:
fel cambervinkel+,om den ens är justerbar...

X 2. Hade båda framdäcken varit lika slitna kan det berott på hjulskränkningen(toe-in/out).
Otroligt många bilar har fel på just höger framhjuls cambervinkel.
Oftast förorsakat av oönskad kontakt med trotoarkant.

1 542 Inlägg
Skrivet 12 juli #6

Sant...

En egenhet jag erfarit.

Köpte en omgång nya sommardäck.
Då visade sig snedslitning efter sommaren.
Gjorde hjulinställning.

Däcket som var snedslitet fortsattes, att slitas snett.
Kontrollerade hjulinställningen som var ok.

Flera däckkrängare menade att ett däck som en gång blivit snedslitet, fortsätter att slitas snett... Nåt med att slitbanan blivit formad...
Bytte senare till vinterhjul. Inga problem.

Senast redigerat av Meaganeowner (12 juli )

2 461 Inlägg
Skrivet 12 juli #7

Vissa bilar sliter alltid båda framdäcken på utsidan, t ex 2CV med derivator.
Då kan man låta högre och vänster framdäck byta sida med samma rotationsriktning.
På mjuka Michelin X 125-15" eller Michelin Pilot 115/400mm fixar man det lätt med ett par stora skruvmejslar.

1 542 Inlägg
Skrivet 12 juli #8

Och domkraft, pallbockar samt fälgkors.
Balansriing tillkommer.

Senast redigerat av Meaganeowner (12 juli )

35 Inlägg
Skrivet 12 juli · Inlägg av trådskaparen #9

Hej Tack för alla svar.
Jag har inte gjort någon  hjulinställning, vet inte om förra ägaren gjort det (har haft bilen i 2 år).

Så rådet är att inte det inte behövs göra någon hjulinställning utan bara köpa däck?

Tänker att hade det varit hjulinställningen så borde vinterdäcken också blivit slitna på samma sätt.

Jag ska hjälpa dig.. · 2 669 Inlägg
Skrivet 12 juli #10

torsen skrev:
Vissa bilar sliter alltid båda framdäcken på utsidan, t ex 2CV med derivator.
Då kan man låta högre och vänster framdäck byta sida med samma rotationsriktning.
På mjuka Michelin X 125-15" eller Michelin Pilot 115/400mm fixar man det lätt med ett par stora skruvmejslar.

Jag e inte med. .
Om man skiftar vänster o höger så får man ju lika förbaskat slitaget på samma ställe..
På utsidan alltså..

Senast redigerat av chanstagarn (12 juli )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Forummoderator · 7 188 Inlägg
Skrivet 12 juli #11

chanstagarn skrev:

torsen skrev:
Vissa bilar sliter alltid båda framdäcken på utsidan, t ex 2CV med derivator.
Då kan man låta högre och vänster framdäck byta sida med samma rotationsriktning.
På mjuka Michelin X 125-15" eller Michelin Pilot 115/400mm fixar man det lätt med ett par stora skruvmejslar.

Jag e inte med. .
Om man skiftar vänster o höger så får man ju lika förbaskat slitaget på samma ställe..
På utsidan alltså..

Jag tror Torsen menar att man kan kränga av däcken från fälgarna och vända dem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
2 461 Inlägg
Skrivet 12 juli #12

caromania skrev:

chanstagarn skrev:

torsen skrev:
Vissa bilar sliter alltid båda framdäcken på utsidan, t ex 2CV med derivator.
Då kan man låta högre och vänster framdäck byta sida med samma rotationsriktning.
På mjuka Michelin X 125-15" eller Michelin Pilot 115/400mm fixar man det lätt med ett par stora skruvmejslar.

Jag e inte med. .
Om man skiftar vänster o höger så får man ju lika förbaskat slitaget på samma ställe..
På utsidan alltså..

Jag tror Torsen menar att man kan kränga av däcken från fälgarna och vända dem.

Tack Caromania.
Var lite för fåordig.
Trodde man fattade ändå.
Caromania fattade.

3 125 Inlägg
Skrivet 12 juli #13

framvagnsinställning kostar 380 kr i göteborg. Jag skulle kollat hjulinställningarna.

1 542 Inlägg
Skrivet 12 juli #14

Billigt!
Nästan värt att åka dit.

Forummoderator · 7 188 Inlägg
Skrivet 12 juli #15

torsen skrev:

caromania skrev:

chanstagarn skrev:

Jag e inte med. .
Om man skiftar vänster o höger så får man ju lika förbaskat slitaget på samma ställe..
På utsidan alltså..

Jag tror Torsen menar att man kan kränga av däcken från fälgarna och vända dem.

Tack Caromania.
Var lite för fåordig.
Trodde man fattade ändå.
Caromania fattade.

Ja jag fattade och det betyder att det var solklart eftersom jag kandiderar till platsen om världens trögaste människa. smile

Men jag kan nog hålla med andra skribenter om att en framvagnsinställning nog inte är bortkastad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
2 397 Inlägg
Skrivet 12 juli #16

Hej!
Brorsan råkade ut för samma sak förra sommaren på hans Audi 100 Avant Turbo-91:a
Nya  Dunlop 205x65x15" däck blev efter en sommarsäsong helt nerslitna på yttersta delen av insidan,så slitna att korden syntes.
Men på vinterdäcken  (Michelin ) syns ingenting efter en vintersäsong.

Jag ska hjälpa dig.. · 2 669 Inlägg
Skrivet 12 juli #17

jaka54 skrev:
Hej!
Brorsan råkade ut för samma sak förra sommaren på hans Audi 100 Avant Turbo-91:a
Nya  Dunlop 205x65x15" däck blev efter en sommarsäsong helt nerslitna på yttersta delen av insidan,så slitna att korden syntes.
Men på vinterdäcken  (Michelin ) syns ingenting efter en vintersäsong.

Skiftade han också vänster höger och fick det rätt..smile  smile
(Jag läste slutet på andra meningen nedifrån)smile

Senast redigerat av chanstagarn (12 juli )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
2 461 Inlägg
Skrivet 12 juli #18

zemet skrev:
framvagnsinställning kostar 380 kr i göteborg. Jag skulle kollat hjulinställningarna.

I Mälardalen kostar hos Mekonomen och tillfrågade märkesverkstäder mellan 1.300:- och 1.500:-.
Gissar att det i storstäder kostar uppemot 2.000:-.
Utom då just i Göteborg...………………..

2 397 Inlägg
Skrivet 12 juli #19

Hej!
Brorsan kasserade de slitna Dunlopdäcken  (endast ett år gamla ) och köpte två nya framdäck och lämnade in bilen på framvagnsinställning! wink

Senast redigerat av jaka54 (12 juli )

3 125 Inlägg
Skrivet 13 juli #20

torsen skrev:

zemet skrev:
framvagnsinställning kostar 380 kr i göteborg. Jag skulle kollat hjulinställningarna.

I Mälardalen kostar hos Mekonomen och tillfrågade märkesverkstäder mellan 1.300:- och 1.500:-.
Gissar att det i storstäder kostar uppemot 2.000:-.
Utom då just i Göteborg...………………..

Tänker att det väll även i stockholm borde finnas företag som bara gör framvagnsinställningar likt Pekkas i göteborg?

Men nu börjar vi bli lite off topic


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang