Volvo v70N 2,5t -04 med CEM defekt?

victornilsson
17 juli 2018 · 3 Inlägg

Hejsan, har lite frågor angående min bil. Nu under sommaren då det varit extremt varmt har bilen inte funkat som jag vill. När man kör så dör i princip all el förutom stereon och klimatanläggningen. Först så kommer det upp "srs service omgående" sen efter några meter kommer det upp "bromsfel stanna snarast" sen dör all el, alla lampor, instrumentpanelen tok dör, men den går fortfarande att köra. Men startar inte om man stänger av den efter det. funkar ibland när man tar av minus på batteriet men problemen kommer ju tillbaka.

Har läst runt på forum osv och fattat att det troligtvis är CEM som är trasig och är bränd? Om inte vad kan det annars vara? Nu när det varit 28 grader och uppåt har den inte funkat alls, utan elen dör så fort man fått igång den. Vet ni någon som fixar CEM inom stockholm? Tyckte att volvo var lite dyra då det skulle kosta 13000 att byta cem?

uppskattar alla svar som kan hjälpa, och tips!

Mvh victor

Aronson
17 juli 2018 · 914 Inlägg

Börja med att läsa ut felkoder,,,har du tur kan det ge något.
Detta är någon styrenhet som släcker/kortsluter ned nätverket i bilen.
Det kan vara CEM ,,men det kan även vara någon annan styrenhet som gör detta.

victornilsson
17 juli 2018 · 3 Inlägg

Okej, kan man läsa av felkoder med en billig obd2 felkodsläsare? Har lite svårt att ta bilen till en verkstad så den knappt går igång. Mvh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Jag tycker du ska känna över relevanta anslutningar och kolla så att dom sitter ordentligt först o främst.
Det KAN vara en skitbagatell om du har tur..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
victornilsson
17 juli 2018 · 3 Inlägg

Men om någon anslutnings sitter löst så skulle väl det inte hjälpa med att ta av minus på batteriet ett tag sen tillbaka?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Jo, det är DET som är det fina med dåliga anslutningar, för då bränner lite av  orenhet,  typ oxid bort ett tag..
Men sen kommer felen tillbaka efterhand som oxid byggs upp..
Så motionera kontakterna så ska du få se på f..smile
Man kan inte förvänta sig en perfekt kärra som är 14 år..
Men sen kan det vara lödningar som  släppt i elektroniken och då blir det inte så lätt..

Senast redigerat av chanstagarn (17 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Aronson
18 juli 2018 · 914 Inlägg

Min erfarenhet av detta fel på volvo är ej glappkontakt ,det är mer troligt att det ligger i en styrenhet.
Har varit ute för fel i UEM/innerbackspegel i ett annat fall DIM/kombiinstrument i ännu ett fall CEM även SRS/airbag styrenheten.
Och då har det uppstått precis som du skriver.
Problemet är att få fram vilken,
samma sak kan uppstå om nätverkets kablar skavt och ligger ihop,men det har jag aldrig varit ute för.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang