Är det dåligt med grumliga lyktarglas?

myggfritt
7 augusti 2018 · 8 Inlägg

Hej
Lyktarglasen fram på min V70 2007 är ganska grumliga, som om dom vore blästrade. Har det stor påverkan på hur bra sikt jag får med halv/heljjus i mörker? Använder halogen just nu.

Är det lönt att byta till xenon eller funkar dom dåligt med grumliga glas? Jag har hört att om inte glaset är klart så sprids ljuset mer vilket bl.a. stör för mötande trafik. Stämmer det?

Tack på förhand! smile

mb_pucken
7 augusti 2018 · 5 083 Inlägg

Hur menar du med grumliga? Har dom typ blivit matta och gulaktiga i ytan?

Om det är så så ja det tar bort mycket ljus och du bör defensivt inte plocka i xenon då det redan i fina lyktor bländar då lyktan inte är gjord för det.

Skulle rekommendera en polering av lyktglasen så dom blir klara och fina igen och sedan sätta i en bra lampa eller lampor tex osram nightbreaker eller liknande.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
7 augusti 2018 · 7 202 Inlägg

Finns färdiga "satser" av olika fabrikat för att få strålkastarglasen genomskinliga igen.
Bilprovningen kan ge en tvåa på detta, beroende på i vilken grad de är blästrade.
Prova att putsa med Autosol till att börja med och därefter högglansen med tandkräm av slipande typ.

Ditt sista antagande är helt rätt. Ljuset sprids oönskat åt alla håll utom på vägbanan.

Exenon får du inte montera utan att samtidigt installera strålkastarrengörning och anordning som aktivt håller strålkastarna i rätt läge oavsett last så att de inte bländar andra trafikanter.

jaka54
7 augusti 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Klart att det blir sämre sken av  lyktglas som är matta!
Men det är enkelt att fixa.
Bara vattenslipa plastglasen med 1200 och sedan 2000-2500 vattenslippaper och sedan polera för hand med rubbing så blir "glasen" som nya

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang