Audi 1.8t Turbofrågor

Trex
10 augusti 2018 · 2 Inlägg

Hej!
Går i köptankar på att köpa en Audi a3 eller a4 med 1.8t motorn. Tycker att det verkar vara riktigt härliga bilar. Min plan är att chiptrimma bilen till ca 200hk.

Något som jag blivit riktigt svag för är när turbon "kvittrar", alltså turbo flutter. Vet att det sliter på turbon mer än med en återcirkulerande dump men frågan är hur mycket. Köper jag en bil som gått 20k mil och ställer upp laddtrycket och tar bort dumpen, kommer motorn att rasa när som helst då? Eller hur är hållbarheten på originalturbon?

Om jag bara är ute efter kvittret, vad är mitt billigaste och mest hållbara alternativ? Är det bäst att uppgradera turbo och till vad? Eller kör jag slut på originalturbon och byter när den går sönder?

Tacksam för svar

simlar
10 augusti 2018 · 5 523 Inlägg

Billigaste sättet att få kvitterljudet är att ta bort dumpventilen, plugga anslutningarna och montera ett öppet luftfilter.
Kvittret uppstår av att laddluften slår baklänges mot turbon.

Så länge man håller sig på låga laddtryck så brukar turbon hålla ändå, men det blir mer slitage på den än om man har en dumpventil.

Att motorn skulle rasa av att man chippar den efter 20k mil är osannolikt sålänge motorn är frisk i övrigt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Trex
10 augusti 2018 · 2 Inlägg

Ja det är just det att jag gärna vill ha ett ganska tydligt kvitter och då kommer nog turbon att behöva ladda rättså mycket...

CC72
11 augusti 2018 · 1 661 Inlägg

Finns dumpventiler som har kvitter istället för ett ”pysch”. Kommer inte ihåg vad dom heter...är väl för gammal eller nåt...

simlar
11 augusti 2018 · 5 523 Inlägg

Trex skrev:
Ja det är just det att jag gärna vill ha ett ganska tydligt kvitter och då kommer nog turbon att behöva ladda rättså mycket...

Laddade 0,5bar med en 19T turbo på en gammal Volvo och körde utan dumpventil, på den hördes kvittret väldigt tydligt. Men den bilen var inte så bra ljudisolerad, men några extrema laddtryck behövs inte för att få kvitter.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Bmsone Reservdelsnisse
11 augusti 2018 · 183 Inlägg

Köp en Audi A4 1.8TQS  så har du 190hk direkt.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang