Vikter i skåpbil på vintern

Lit
11 september 2015 · 6 Inlägg

Har en MB vito -2012 som är bakhjulsdriven, har ingen aning om hur den är att köra på vintern så skaffade ett par sproilans nya michelline x north ice c-märkta däck med ståldubb. Är fortfarande orolig att den kommer vara hal att köra på vintern med. Har ni nå seriösa tips på hur man kan göra för att slippa slira och tappa fäste på vintern?
Är inne på viktskivor bak (25kgx8=200kg) med kedja och fästa i öglorna som är på golvet i skåpet, men de känns väldigt riskabelt. Grejen är att de måste ta så lite plats som möjligt och ska kunna tas bort då de endast används på vintern.

Den kommer köras på alla vägar (skog/stads/landsväg/motorväg).
Även dra hästtransport och köra släpkärra med hö då o då.

Är endast ute efter seriösa svar och idéer. Tack på förhand.

Erick
11 september 2015 · 4 767 Inlägg

Vito är en bra skåpbil med fin bakvagn och alla antispinn och antisladd du kan tänka dig.

Jag tror inte ni får några problem.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
viccoA
11 september 2015 · 3 110 Inlägg

Hästkärra och släpkärra är inga problem, ökar ju trycket på bakaxeln om man kör med rätt kultryck.
Tror inte du kommer få några problem i övrigt heller, som alltid kan det vara bra att ha med snökedjor och spade men tror inte du kommer få någon användning av dem. Vikter låter som mycket onödigt meckande.

Lit
17 september 2015 · 6 Inlägg

Tack för svar, ska vara förberedd med lättmonterade snökedjor liggandes. Minsta lilla slir så blir det att skaffa 25x2 KG's vikter fastkedjade i en ögla.

torsen
17 september 2015 · 7 238 Inlägg

Eventuellt kan du montera en diffspärr, diffbroms eller torsen.

sleepyoh
17 september 2015 · 1 319 Inlägg

Min erfarenhet säger mig att du klarar dig nog bra..

_----------'
Lit
10 augusti 2018 · 6 Inlägg

Nu såhär med facit i hand så kan jag säga att vintern var ett rent helvete, gjorde mig av med bilen på vårkanten. Har aldrig varit med om en halare bakhjulsdriven bil..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti 2018 · 13 742 Inlägg

Lit skrev:
Nu såhär med facit i hand så kan jag säga att vintern var ett rent helvete, gjorde mig av med bilen på vårkanten. Har aldrig varit med om en halare bakhjulsdriven bil..

haha då har du inte provat polarns Merceders sprinter biltransport utan bil på flaket.. den kör man fast på plan mark om det är 4snöflingor på marken smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang