5439
Sök

Fråga ang. system till 244

15 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
Hej allihopa!

Här verkar det finnas en hel del kunniga killar så jag passar väl på att ställa några frågor.
Ni har säkert svarat på denna fråga tusentals gånger men jag har inte hittat något bra och snabbt svar =/

Jag har nyligen köpt en vanlig gammal Volvo 244 som jag nu ska göra om till något som går att köra runt med.

- Hur tar jag reda på vilket slutsteg som fungerar till vilka basar?
Säg att jag köper 2 st http://www.rockfordfosgate.com/products … ;p_status=
Vad ska jag då ha för ett steg? Vad är det jag ska kolla på?
Det är inte lika lätt som med datorer att man ska kolla att moderkortet klarar av DDR2 om ni förstår vad jag menar.
Senast redigerat av lind3r (26 juni 2007)

med lem
1 925 Inlägg
26 juni 2007
tjena, det är ett par schyssta basar dedär smile ett slutsteg som klarar av 1 eller  2 ohm skulle jag satsa på.. gärna med mycket effekt då man sällan använder 100% av effekten på steget endå smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

15 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
_fillan_ skrev:
tjena, det är ett par schyssta basar dedär smile ett slutsteg som klarar av 1 eller  2 ohm skulle jag satsa på.. gärna med mycket effekt då man sällan använder 100% av effekten på steget endå smile

Då kommer jag med lite följdfrågor smile

Varför just 1 eller 2 ohm? Varför inte 4, 8 eller 3258 ohm? Vad är skillnaden? smile

Mono, 2 kanals, 4 kanals?

Hur tar jag reda på effekten? När man kollar runt på olika slutsteg står det  något i stil med:

"4x60W RMS 4ohm. 4x110W RMS 2ohm. THD 0,08%. Uppmätt effekt CEA-2006 4x122W RMS 2ohm eller 2x244W i 4ohm. Stabil i 2ohm."

Säg att jag har 2st 12" basare där det sår att elementet har 2x2ohm.

Kan man ställa in ohmen?

Jag är som sagt dålig på sånt här. Frågorna låter kanske lite dumma men jag behöver hjälp smile
Senast redigerat av lind3r (26 juni 2007)

Bessewisser
556 Inlägg
26 juni 2007
lind3r skrev:
Då kommer jag med lite följdfrågor smile

Varför just 1 eller 2 ohm? Varför inte 4, 8 eller 3258 ohm? Vad är skillnaden? smile

Mono, 2 kanals, 4 kanals?

Hur tar jag reda på effekten? När man kollar runt på olika slutsteg står det  något i stil med:

"4x60W RMS 4ohm. 4x110W RMS 2ohm. THD 0,08%. Uppmätt effekt CEA-2006 4x122W RMS 2ohm eller 2x244W i 4ohm. Stabil i 2ohm."

Säg att jag har 2st 12" basare där det sår att elementet har 2x2ohm.

Kan man ställa in ohmen?
smile

Som du kanske vet så är Ohm motstånd och som jag har förstått det hela så desto mindre motstånd desto bättre ljud och högtalaren blir lite mera lättdriven

När du kollar på ett slutsteg så är det alltid RMSen du ska kolla på inte Watten oftast står det max rekommenderad slutstegeffekt till just din högtalare och sen om du ska tex driva 4 st högtalare i dörrarna så vill man gärna ha ett fyra kanalers steg alltså en kanal till varje högtalare och om vi säger att högtalaren klarar max 80 Watt RMS eller Wrms kan det också stå så får du inte ha ett steg på över 80 watt rms för då bränner du högtalaren om du vrider på lite

nästa fråga.. om basarna har 2x2 ohm så har jag för mig att du ska ha ett tvåkanalers steg som kan köras i 2 ohm alltså 2 ohms motstånd till varje högtalare..

Du kan oftast inte ställa in ohmen men du kan koppla så du halverar motståndet tex om du har ett fyrakanalers steg så kan du koppla en högtalare/bas på två kanaler och därigenom halvera motståndet i steget

Nu är inte detta mitt bästa ämne så om jag gjort något galet så får väll någon rätta mig men detta är iaf vad jag har hört!

PS: MDS har en bra lådritning till just 244 så du kan bygga en låda själv som passar exakt!
www.mds.se

//SkyNard

How low

Sök