Tuta Volvo 740

_diselTraktor
12 augusti 2018 · 3 Inlägg

Hej

Hur funkar egentlige tutan på en 740 ?
Jo hur själva tutan funkar vet jag.
Men
Kablarna fram till tutan har ju +12V i bägge, tills man trycker på knappen på ratten.
Sitter det nån switch / relä nånstans på vägen ?

Försökte koppla in ett kompressorhorn genom att använda kablarna till tutan och lägga dom på 85 & 86 på ett relä.
Gick sådär...
Nu blev det en knapp på instrumentpanelen.

Har sett en massa trådar om detta, men ingen som bergsäkert visste hur det funkar.

Nån som vet ?

Windle
12 augusti 2018 · 12 Inlägg

Hej!
För att slippa dubbla kablar upp till rattens signalanordning så har i stort sett alla bilar sedan hedenhös så att plusmatningen går direkt till signalhornet. Den andra kabeln går upp till ratten där den jordas när man signalerar. Det innebär att du får spänning på båda kablarna när du inte signalerar då spänningen passerar signalhornets lindning. För att utröna vilken ledning som är vilken måste du lossa en av ledningarna. Då kan du mäta vilken som har spänning. Notera om bilen har dubbla signalhorn. I så fall måste en kabel lossas på båda hornen annars smiter spänningen genom detta.

Om du ska koppla in kompressorhorn så måste du mata reläet med spänning på 85 och sedan koppla 86 till kabeln på bilens signalhorn som går till ratten. I princip borde det gå att koppla signalhornets båda ledningar till 85 respektive 86 på reläet.

Hoppas denna utredning kastar ljus över signalhornets funktion.

Saab 9-5 kombi "Bifuel" (2008)
Slash Saabifierad
13 augusti 2018 · 2 026 Inlägg

Har du separat ström till kompressortutan? ofta klarar inte kablarna till original tutan att driva en kompressortuta då det är en större och kraftigare enhet som behöver mer ström.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
_diselTraktor
14 augusti 2018 · 3 Inlägg

Aha, då fattar jag lite mer.
Om man drar loss bägge kablarna så borde det alltså vara +12V på den ena men inte på den andra ?
Men mäter man på tutan med kablarna inkopplade så blir det +12V på bägge ?

_diselTraktor
14 augusti 2018 · 3 Inlägg

Jo, jag har ett relä och dragit andra strömkablar dit.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang