A4 1.8T (BFB), Startar inte utan gas - HJÄLP!

cforsberg
13 juli 2018 · 12 Inlägg

Hej!

I em. när jag hämtat bilen efter ett hjulbyte och kört tillbaka till jobbet (ca 15min) för å lämna en sak, så är bilen svårstartad – behöver ge lite gas innan den går igång och motorlampan blir tänd. Går dock jämt på tomgång, provocerade inte gasen så mycket men möjligt att det kändes lite svagare (blir det limp-home vid motorfelkodslampa?).

Kör hem, går in någon minut, går ut och provar igen – går inte alls igång utan gaspedal (körde 2-3s), ger gas – går igång, går normalt jämt på tomgång.
Vad kan vara fel?

Har tyckt den tidigare när den varit varm varit lie svårstartad liknande ovan problem – men aldrig kastat felkod förut. Till saken hör att jag tycker den är lite ojämn i registret runt 1800-2500rpm, inte så den går ojämnt, men ibland liksom bara med 100rpm skillnad kan man tro laddtrycket helt plötsligt höjts – och nej det är inte vanliga turbo-lagget inte heller att den går orent egentligen.

Googlat lite, spontant tänker jag LMM? Även läst om lamda, tändspole, gasspjäll som troliga kandidater, vad tror ni och hur särskiljer isolerar man vilken som är problemet?

Audi A4 (B7) Avant 1.8T (BFB) FWD -08

Tack på förhand!
Hälsningar, Christian

Audi A4 (B7) 1.8T (BFB) -08
zzr94092
13 juli 2018 · 4 390 Inlägg

Har motorlampan tänts så har du en felcod, så börja med att läsa av bilen innan du börjar att gissa o byta saker i onödan...

cforsberg
13 juli 2018 · 12 Inlägg

Jo naturligtvis, Audi Södertälje skulle vara behjälpliga med att lösa ut koden på nån nöd-drop-in då dem inte hade verkstadstider fören 21 Aug här..

Tänkte mest om någon har haft liknande problem, och har några idéer. Behöver ta mig upp till Västernorrland från Sthlm om ca 1v. så behöver veta om jag törs köra dom 56milen eller inte.. sad

Audi A4 (B7) 1.8T (BFB) -08
Soulman
13 juli 2018 · 1 271 Inlägg

cforsberg skrev:
Jo naturligtvis, Audi Södertälje skulle vara behjälpliga med att lösa ut koden på nån nöd-drop-in då dem inte hade verkstadstider fören 21 Aug här..

Tänkte mest om någon har haft liknande problem, och har några idéer. Behöver ta mig upp till Västernorrland från Sthlm om ca 1v. så behöver veta om jag törs köra dom 56milen eller inte.. sad

Jag är i Stockholm just nu, och passerar Södertälje vid lunchtid imorgon. PM om du vill att jag hjälper dig läsa ur dina felkoder.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Jag tror att du gissar rätt med gasspjället och det ska bli intressant att se om det var just den.
För rent spontant när man läser ditt inlägg så är det lätt att komma till den slutsatsen..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
cforsberg
14 juli 2018 · 12 Inlägg

Soulman var här idag, snabbt och smidigt läste vi ut följande kod:
VW språk: 16727 - Camshaft Position Sensor (G40)
OBD2: P0343 - Signal too High

Jag gissar det är denna efter att jag läst: https://cdn4.pelicanparts.com/techartic … /pic04.jpg

Om jag inte hittar på kan det varit så att när jag var ut från jobbet så startade den inte på första försöket - och det verkar stämma med om denna sensorn fungerar dåligt - för då går ECUn? på ett förinställt läge och ev. matchar det med hur kammarna står, annars får man dra runt en gång och prova igen varpå kammarna förhoppningsvis hamnat i rätt läge och den startar.

Då kamrem samt spännare är bytt för ca. 200mil sen, då även spännaren mellan kamaxlarna kollades samt oljesil byttes (hade fått felkod P0012). Så bör det inte vara problem med detta.

Vad är era 2 cents? Kan man köra med trasig kamaxelgivare eller riskerar bilen och dö då när man kör om man fått igång den?

Audi A4 (B7) 1.8T (BFB) -08
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Och jag som siktade så högt på gasspjället..sad
Men det kan även vara så att det är något med kamrembytet som ställer till det nu ...
Var det en kunnig som gjorde det..?

Senast redigerat av chanstagarn (14 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Soulman
15 juli 2018 · 1 271 Inlägg

Det finns ju en god risk att G40 packat ihop, eller kablaget till den är skadat. Alternativt är kammen feltajmad när remmen monterades. När grejerna är varma är ju toleranserna som störst och sensorn känner av att den står precis lite för mycket fel.

Väldigt ofta sätter en tänd motorlampa bilen i limp mode, men beroende på typ av felkod. Det är ju för att skydda motorn men kunna köra den till närmaste verkstad typ.

Senast redigerat av Soulman (15 juli 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
cforsberg
15 juli 2018 · 12 Inlägg

chanstagarn skrev:
Och jag som siktade så högt på gasspjället..sad
Men det kan även vara så att det är något med kamrembytet som ställer till det nu ...
Var det en kunnig som gjorde det..?

Det tycker jag nog, vi har alltid anlitat honom (enskild firma).
Kammen var bytt på min vid 12' men han sa att spännaren var i botten när han titta på den efter P0012 - och gjorde då bytet igen (kam, löprulle, v.p., spännare).
Jag tyckte även det lät framifrån motorn innan han bytte den, vilket det inte gör nu - så bättre blev det iaf.

Bilen har gått 16738 mil i skrivande stund.

Senast redigerat av cforsberg (15 juli 2018)

Audi A4 (B7) 1.8T (BFB) -08
cforsberg
19 augusti 2018 · 12 Inlägg

Återkoppling: Det var G40 som lagt av. (Blev att köpa en ny på VAG á 2400:-. Dessa finns för ca 600:- på eBay, men köp en BOSCH och ingen eftermarknadspryttel - läst att dessa packar ihop några månader senare).

Försökte mäta på den 3-poliga kontakten till G40 för å utesluta kablaget, 5V mellan ytterkontakterna (vilket jag fann det skulle vara för denna bil). En YouTube-video sa 4.8V mellan jord och mittenanslutningen. Jag hade dock 5.8V där (var rädd att kablaget var paj då jag inte hittade någon data om denna för min motor, utan 4.8V var något annat märke).
Provade att byta G40 iaf och det har fungerat nu utmärkt i typ 300mil.

Som sagt vad som händer: den startar inte ibland (ca. 66% av gångerna) och troligtvis CEL. ECU har ett default läge som den alltid kör om den ej får data (man måste ta om på startmotorn, inte köra den längre än normalt). Upplever även att problemet varit värre när bilen är varm.
En sak som jag också noterat är att innan har bilen ibland tvekat lite vid gas, mellan 2000-2100rpm. eller ex. 2300-2400rpm - dvs. på bara 100rpm skillnad så kan det ha upplevts som laddtrycket ökat elr minskat -> detta har blivit mycket mer jämt och ja försvunnit sen G40 byttes!

Senast redigerat av cforsberg (19 augusti 2018)

Audi A4 (B7) 1.8T (BFB) -08
Soulman
19 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

cforsberg skrev:
Återkoppling: Det var G40 som lagt av. (Blev att köpa en ny på VAG á 2400:-. Dessa finns för ca 600:- på eBay, men köp en BOSCH och ingen eftermarknadspryttel - läst att dessa packar ihop några månader senare).

Försökte mäta på den 3-poliga kontakten till G40 för å utesluta kablaget, 5V mellan ytterkontakterna (vilket jag fann det skulle vara för denna bil). En YouTube-video sa 4.8V mellan jord och mittenanslutningen. Jag hade dock 5.8V där (var rädd att kablaget var paj då jag inte hittade någon data om denna för min motor, utan 4.8V var något annat märke).
Provade att byta G40 iaf och det har fungerat nu utmärkt i typ 300mil.

Som sagt vad som händer: den startar inte ibland (ca. 66% av gångerna) och troligtvis CEL. ECU har ett default läge som den alltid kör om den ej får data (man måste ta om på startmotorn, inte köra den längre än normalt). Upplever även att problemet varit värre när bilen är varm.
En sak som jag också noterat är att innan har bilen ibland tvekat lite vid gas, mellan 2000-2100rpm. eller ex. 2300-2400rpm - dvs. på bara 100rpm skillnad så kan det ha upplevts som laddtrycket ökat elr minskat -> detta har blivit mycket mer jämt och ja försvunnit sen G40 byttes!

Bra jobbat och tack för återkopplingen!

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang