Volvo S70 T5 drar olja

danielkvist01
27 augusti 2018 · 10 Inlägg

Tjenare!

Jag har införskaffat mig en Volvo S70 T5. Enligt uppgift från föregående ägare får man relativt ofta fylla på olja, vilket är problemet jag nu försöker komma tillrätta med smile

Bilen har gått strax över 43.000 mil. Den är chiptrimmad till uppskattningsvis 300 hästar (ej bänkad) med 98 oktaningt i tanken, men alltid lungt körd, välvårdad och servad på verkstad. Jag känner den första och enda föregående ägaren.

Det finns inga märkbara yttre läckor, blir inga fläckar under ens vid längre stillestånd.
Den har svårt att hålla jämnt varv när man släpper upp kopplingen utan att gasa, går "ryckigt" och på lågt, ojämnt varv tills man släppt upp kopplingen helt. Jag tvivlar på att detta har och göra med oljan som försvinner, tror det hänger ihop med trimningen, men kanske är bra att veta!
Den ryker en del grått vid start när den ej är uppe i arbetstemperatur.

Har dragit slutsatsen att turbon förmodligen bör bytas, med tanke på mätarställning, röken och att inga läckor syns, och även med tanke på andrahandsvärdet. Någon som har förslag? Finns det några andra vanliga fel baserat på ovanstående info? Dumt att sätta igång och skruva och missa viktigta saker! smile

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Daniel Kvist

zemet
27 augusti 2018 · 4 041 Inlägg

Jag skulle tro att det är oljeringen på kolvarna som börjar bli dålig och bilen drar därför olja. Men det kan ju vara turbon också såklart.

Så gammal bil som gått så långt hade jag inte gjort något förebyggande med alls.

Köp den billigaste oljan på biltema och kör tills nåt rasar.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Marlboroman
27 augusti 2018 · 8 233 Inlägg

Igensatt vevhusventilation kanske? Med tanke på miltalet så får man vara beredd på att dem drar olja. Och att det kan vara dags att byta till en friskare maskin.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mack855
28 augusti 2018 · 1 354 Inlägg

Den kan dra om turbon är påväg att gå. Men det märks, det luktar asgam när du vrider igång maskinen och ryker antingen lite eller fruktansvärt mycket om snurran är sopslut och inte ens duger till hårtork längre.

Lukta på avgaserna (givetvis inte i mängder som är skadliga för din hälsa och inte direkt vid utblåset) om de luktar konstigt.

Annars tror jag på det som zemet eller marlboroman säger.

jaka54
28 augusti 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
....Eller ventilstyrningarna!

danielkvist01
28 augusti 2018 · 10 Inlägg

zemet skrev:
Jag skulle tro att det är oljeringen på kolvarna som börjar bli dålig och bilen drar därför olja. Men det kan ju vara turbon också såklart.

Så gammal bil som gått så långt hade jag inte gjort något förebyggande med alls.

Köp den billigaste oljan på biltema och kör tills nåt rasar.

Jag fick bilen billigt och det finns inga större defekter i övrigt, så att låta den rasa låter tråkigt. Jag har inga problem med att lägga en del pengar på motorn, och inte heller med att mecka lite då jag fortfarande har en hel höst och vinter kvar till 18-årsdagen smile

Jag ska kolla tändstiften, på så sätt borde man väl kunna få en uppfattning om ifall förbränningen av oljan sker i cylindern eller "efter", alltså vid turbon?

Marlboroman skrev:
Igensatt vevhusventilation kanske? Med tanke på miltalet så får man vara beredd på att dem drar olja. Och att det kan vara dags att byta till en friskare maskin.

Jo, jag förstår vad miltalet kan innebära, men jag fick som sagt bilen billigt och har fortfarande tid och pengar kvar att lägga för att hålla igång den motor som sitter i nu.

Finns det några andra tecken man kan leta efter som tyder på att det är vevhusventilationen som är del i problemet?

Mack855 skrev:
Den kan dra om turbon är påväg att gå. Men det märks, det luktar asgam när du vrider igång maskinen och ryker antingen lite eller fruktansvärt mycket om snurran är sopslut och inte ens duger till hårtork längre.

Lukta på avgaserna (givetvis inte i mängder som är skadliga för din hälsa och inte direkt vid utblåset) om de luktar konstigt.

Annars tror jag på det som zemet eller marlboroman säger.

Jo, luktar gör det när man drar igång den. Svårt att säga hur mycket och hur illa, men frisk luktar den ju i varje fall inte. Om det skulle vara ex. vevhusventilation eller oljeringar som är problemet, skulle det lukta mer/mindre då? Omöjligt att säga?

jaka54 skrev:
Hej!
....Eller ventilstyrningarna!

Tecken på slitna ventilstyrningar/otäta ventiltätningar är väl bl.a "flås" i oljepåfyllningshålet? Finns det något annat man kan kolla?

Tack för snabba svar smile

Mack855
28 augusti 2018 · 1 354 Inlägg

Igensatt vevhus har jag för mig att du kan kolla via oljelocket om det suger eller ”blåser” om det suger fungerar vevhusventilationen som den ska har jag för mig.

Bäst att låta någon mer säker svara på huruvida detta stämmer eller ej.

Och ja du borde kunna se på stiften var blandningen sker. När turbon rasade på våran f.d. Saab så gav den till och med ett felmeddelande som sa ”sotiga stift” så du bör kunna se detta manuellt. Den lättaste vägen att kolla turbon är att ta loss insugsröret och känna om vingarna glappar.

Senast redigerat av Mack855 (28 augusti 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang