Billjudsbygge som gymnasiearbete!

Robiin00
1 september 2018 · 13 Inlägg

Tjenare alla här Robin heter jag och är 18 år gammal. Läser el och energi på gymnasiet och nu under året ska vi göra ett eget arbete på cirka 100 timmar. Och slog mig ganska direkt det jag ville göra det är att bygga en lite budget billjudsbygge. Mailade brl.se och frågade om dom ville sponsra och tro det eller ej det kunde dom mer eller mindre! Ska få hem saker för 20k kronor och betala endast 13000 själv. Men iallafall till min fråga. Har ej köpt bilen jag ska bygga ljudet i än är inne på en v70 år -00 och nyare. Är det en bra bil att bygga ljud i? Eller har ni några andra rekommendationer? Helt öppen för förslag! Bmw, Volvo, mercedes, Audi helst lite nyare modell. Vill inte att det ska vara massa jobb för att få allt att passa och behöva bygga om för större batterier jävligt att dra el, isolera osv osv. Budget är runt 30-40000 kronor. Men ja kortfattat är v70 är bra bil att bygga i? Tacksam för svar smile

frasse4
1 september 2018 · 736 Inlägg

Ja V70N är ett bra val. Batteriet i bak så det är lätt att dra el till slutsteg. Lätt att isolera dörrar och sista generationen Volvo som inte kör med optiskt ljud mellen huvudenhet och slutsteg. Skaffar du bästa standard huvudenheten och kör separat slutsteg (krävs) och bra högtalare och en separat sub kommer det bli fint smile

Senast redigerat av frasse4 (1 september 2018)

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Robiin00
1 september 2018 · 13 Inlägg

Okej hur stor är ytan där batteriet sitter? kan man byta ut originalbatteriet mot ett med 225 ah, (har 2 sånna liggandes) Är det "lätt" att kapa upp så man kanske kan få dit 2st 225 ah batterier eller bör jag utesluta det helt?
Och kommer köra både steg till högtalare sen ett till för bas, hur är stereon i v70 visst är det dubbeldin? om det är det kan man modifiera lätt för att få dit enkeldin?
Och är det volvos egna högtalare i dörrarna? 5,40 eller vad det är? För kommer köra 6 st 5,25or (får väll modda dörrarna fram så man kan sätta 2st 5,25 i varje dörr.. Eller finns det någon v70 med 2 högtalare i varje dörr?

https://www.brl.se/shop?funk=delad_varu … c702b16625
Vet ej om du kan se länken men det är en lista på det jag tänkte köpa, 5,25 högtalarna gas har jag även 2 till hemma + 2 till skrikare. Samma modell alltså som jag beställer tycker dom spelar riktigt bra.
Tack för svar smile

frasse4
1 september 2018 · 736 Inlägg

225 låter ju stort, men det finns en del plats om man skippar reservhjulet. 5,25" sitter det i dörrarna org. med 1 högtalare. Finns även dörrsidor med dubbla högtalare, men vet inte mått på dessa. Gällande HU har jag inte bytt, men finns adapter för både singel och dubbel-din tror jag.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Robiin00
1 september 2018 · 13 Inlägg

frasse4 skrev:
225 låter ju stort, men det finns en del plats om man skippar reservhjulet. 5,25" sitter det i dörrarna org. med 1 högtalare. Finns även dörrsidor med dubbla högtalare, men vet inte mått på dessa. Gällande HU har jag inte bytt, men finns adapter för både singel och dubbel-din tror jag.

Jo haha dom är riktigt stora men dom gör definitivt jobbet smile tänkte de att man kanske kan packa ner nåt batteri där. Finns även dörrsidor med dubbla högtalare? Finns de v70s med de original? HU vad står de för? Nånting med stereon antar jag?

frasse4
2 september 2018 · 736 Inlägg

Här finns en bild med dubbla element, bara en 5,25" dock http://forum.vccn.no/showthread.php?670 … nd-XC70-06

HU = Head Unit, alltså själva stereon smile

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Tobzter
2 september 2018 · 3 145 Inlägg

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 5&p=71

Kika där finns ett bra bygge i en v70n

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Robiin00
2 september 2018 · 13 Inlägg

frasse4 skrev:
Här finns en bild med dubbla element, bara en 5,25" dock http://forum.vccn.no/showthread.php?670 … nd-XC70-06

HU = Head Unit, alltså själva stereon smile

Aaah tackar hade ju varit skönt att hitta en bil med de original men kan ju vara kul att testa bygga om själv smile

Tobzter skrev:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213145&p=71

Kika där finns ett bra bygge i en v70n

Tackar jäklar vad mycket som var gjort på den man fick en hel del inspiration från den tråden, tack!

Fjong
3 september 2018 · 1 494 Inlägg

Skulle inte kört lastbilsbatterier, dom brukar vara slöa vilket inte är så bra när man vill ha snabba pulser med ström. Kondensatorn skulle jag också skippat, kommer inte behövas med en bra batteribank. Skulle även funderat på att gå upp i storlek på elementen, kommer man upp på 8'' finns det mycket roligare element om du ska spela högt. 6*9or ser jag ingen mening med heller direkt, kommer göra mer nytta att lägga på den pengen på stereon.

I både min s60 och v70 sitter det 6,5'' i dörrarna, vad jag vet är det bara dom äldre varianterna som har mindre.

Ska du bygga om både dörrar och bygga baslåda och få till allt bra så kommer det ta en hel del tid, ta lite tid att läsa på lite innan du börjar också så kommer det nog bli lite lättare för dig.

frasse4
3 september 2018 · 736 Inlägg

Helt rätt Fjong, 6,5" är det ju såklart! My bad!

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Robiin00
3 september 2018 · 13 Inlägg

Fjong skrev:
Skulle inte kört lastbilsbatterier, dom brukar vara slöa vilket inte är så bra när man vill ha snabba pulser med ström. Kondensatorn skulle jag också skippat, kommer inte behövas med en bra batteribank. Skulle även funderat på att gå upp i storlek på elementen, kommer man upp på 8'' finns det mycket roligare element om du ska spela högt. 6*9or ser jag ingen mening med heller direkt, kommer göra mer nytta att lägga på den pengen på stereon.

I både min s60 och v70 sitter det 6,5'' i dörrarna, vad jag vet är det bara dom äldre varianterna som har mindre.

Ska du bygga om både dörrar och bygga baslåda och få till allt bra så kommer det ta en hel del tid, ta lite tid att läsa på lite innan du börjar också så kommer det nog bli lite lättare för dig.

Alla tips uppskattas! V70n jag kommer köpa blir min brukis bil, krav är 00 och uppåt sitter det 6,5 i dom? Vilken årsmodell är din v70? Är det stor skillnad mellan 5,25 och 8? Vill ju det ska spela högt hellre än bara bas så man inte ens kan sitta i bilfan, några rekomendationer på märke om jag nu köper 8 tum?

Fjong
3 september 2018 · 1 494 Inlägg

Min s60 va 03 och min v70 är 05, så v70n har det ''nya'' ljudsystemet. Vet inte exakt i detalj vad som skiljer men stereon ser inte likadan ut så du har koll på vilken ram du köper om du ska byta stereon för det finns två olika.

Är syftet att sitta i bilen och spela och inte stå med öppna dörrar och dema så kanske du ska satsa på högtalare mer riktade åt välljud, då bör ett par 6,5'' or med vettig kännslighet funka, är ju lite svårt att bedöma vad du tycker är för högt men om du inte ska stå med öppna dörrar skulle jag nog inte valt mellanregister som måste delas högt och bullet diskanter.

Ska man dema med öppna dörrar eller bara vill spela riktigt högt däremot och kör ett element som beyma sm108 så kommer det dels ''kasta'' ljudet längre och du kan ändå dela dom relativt lågt jämfört med mindre element som ofta ligger på 150-200hz som lägst med liknande kännslighet. Då bör man köpa bra drivers och lämpliga horn till också. 

Skulle nog vara bra om du försökte lyssna på lite olika bilar så att du får lite bättre uppfattning om vad du vill ha.

Robiin00
3 september 2018 · 13 Inlägg

Fjong skrev:
Min s60 va 03 och min v70 är 05, så v70n har det ''nya'' ljudsystemet. Vet inte exakt i detalj vad som skiljer men stereon ser inte likadan ut så du har koll på vilken ram du köper om du ska byta stereon för det finns två olika.

Är syftet att sitta i bilen och spela och inte stå med öppna dörrar och dema så kanske du ska satsa på högtalare mer riktade åt välljud, då bör ett par 6,5'' or med vettig kännslighet funka, är ju lite svårt att bedöma vad du tycker är för högt men om du inte ska stå med öppna dörrar skulle jag nog inte valt mellanregister som måste delas högt och bullet diskanter.

Ska man dema med öppna dörrar eller bara vill spela riktigt högt däremot och kör ett element som beyma sm108 så kommer det dels ''kasta'' ljudet längre och du kan ändå dela dom relativt lågt jämfört med mindre element som ofta ligger på 150-200hz som lägst med liknande kännslighet. Då bör man köpa bra drivers och lämpliga horn till också. 

Skulle nog vara bra om du försökte lyssna på lite olika bilar så att du får lite bättre uppfattning om vad du vill ha.

Vill de ska spela högt men samtidigt inte bara diskanter som låter, men kanske får testa mig fram helt enkelt, kommer ju inte tävla i ljud direkt utan bara på bilträffar och sådant.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang