Byta till LED-ljus (dimljus) på Passat B8

Curtan85
29 september 2018 · 3 Inlägg

Tjena!

Jag skulle vilja byta dimljusen på min Passat B8 då original är halogen och halv/hel är led. Fattar inte hur de kan ha denna kombination då värmen på ljusen är väldigt olika (gult och vitt)

Jag har läst mig till att ja behöver H8 lampor och med värmen 5000k då jag tror att det kan passa bra till övrig LED på bilen. Jag beställde ett par LED H8 på Xenomhuset och de kom snabbt hem. Dock när jag skulle montera dem så passade inte kontakten i bilens handske då den inte gick hela vägen ner.

Är det någon som har erfarenhet av att byta till LED på Passat B8 så tar jag gärna emot tips! smile

Mvh Fredrik

MammDiin
29 september 2018 · 2 019 Inlägg

Främst orsakerna varför de kör med halogen är troligen för att få gulare ljus som är bättre i dimma än vitt ljus och så är det billigare.
Sen så är det inte lagligt att använda halv och dimljus samtidigt vid möte och man märker inte så stor skillnad själv vanligen heller när de lyser upp mer eller mindre samma områden, så inte så stor skillnad om de lyser olika färg.
Sen så blir det olagligt med Led i strålkastare gjorda för halogen och finns även risk att det kommer blända mötande.

Lampan har väl en plastbit i mitten av kontakten? Kollat så det är hål för motsvarande i bilens kontakt?
Och lampan kan i vissa fall ha 2 olika sorters låsning av kontakten så kolla så det inte är den extra låsningen som förhindrar kontakterna att gå ihop.

Curtan85
30 september 2018 · 3 Inlägg

Hej!

Tack för svar. Anledningen till att jag vill byta til vitare ljus är för att det ser "B" ut när jag svänger och kurvljuset slår på, det ser ut som något satt i fel lampa i kombination med halvljuset. Jag använder aldrig dimljusen när jag kör så några mötande bilister bländr jag inte.

Kontakten som går från bilen har en plastbit i mitten så att man ska placerra lampan på rätt håll men det motsvarande spåret finns inte på kontakten på den nya lampan så den känns lite universal. Den går in i spåret men når inte hela vägen ner till kontakt då det tar emot och det känns inte som att man ska behöva ta i för kung och fosterland för att få i den.

I nuläget får jag väl ha kvar original då men det hade varit snyggt med lite vitare färg smile

Filpi
30 september 2018 · 57 Inlägg

Det finns annars Halogen med lite högre färgtemperatur! Har själv köpt hos hqlights!

mrmercedes
30 september 2018 · 118 Inlägg

Om du ändå aldrig använder dimljuset, varför inte bara koppla ur det? Då ser det inte "B" ut när du svänger.

Curtan85
30 september 2018 · 3 Inlägg

Kanske kan dra ur säkringen bara, fin ide där.

HQ light får jag allt spana in då smile

Tack för tipsen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang