Hur mycket kylarvätska i kylaren? (Bild)

Cargo1980
3 oktober 2018 · 245 Inlägg

På min gamla veteranbil så är kylaren bytt för tre år sedan. Det saknas nivåmarkeringar och när jag fyller hela vägen upp så blir det övertryck och en hel del hamnar i expansionskärlet. Så pass mycket att nivån är 5 cm ner i kylaren. Drog en röd linje på bilden jag bifogade där nivån är.

Vid denna nivå går den bra, bra värme i kupen, motorn går svalt och kan stå hur länge som helst på tomgång. Trycket i kylsystemet verkar vara bra och inget läcker. Det jag undrar över, är inte nivån lite låg? Se bild

Nån med erfarenhet gällande nivåer i kylare?

http://forumbilder.se/H8C30/4a2141f2-3e … 1332ca3820

Senast redigerat av Cargo1980 (3 oktober 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 oktober 2018 · 14 007 Inlägg

Cargo1980 skrev:
På min gamla veteranbil så är kylaren bytt för tre år sedan. Det saknas nivåmarkeringar och när jag fyller hela vägen upp så blir det övertryck och en hel del hamnar i expansionskärlet. Så pass mycket att nivån är 5 cm ner i kylaren. Drog en röd linje på bilden jag bifogade där nivån är.

Vid denna nivå går den bra, bra värme i kupen, motorn går svalt och kan stå hur länge som helst på tomgång. Trycket i kylsystemet verkar vara bra och inget läcker. Det jag undrar över, är inte nivån lite låg? Se bild

Nån med erfarenhet gällande nivåer i kylare?

http://forumbilder.se/H8C30/4a2141f2-3e … 1332ca3820

Jag kör med knökfulla kylare och fyller upp expansionskärlet till den nivån det ska vara. Nu pratar jag amerikanska bilar med V8:a. Tittar jag på nivån i kärlet vid varm motor så är nivån högre än när motorn är kall. Har du rätt kylarlock med rätt öppningstryck?

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (3 oktober 2018)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Cargo1980
3 oktober 2018 · 245 Inlägg

Ja det ska vara rätt där. Är nivån skadlig på något sätt utifrån bilden? Visst måste slangen i expansionskärlet ligga under ytan för att inte luft ska tas in? Är en gammal v8 det handlar om här med.

Cargo1980
3 oktober 2018 · 245 Inlägg

Expansionskärlet här är en gammal dunk. Hehe pilsnerbil.

Senast redigerat av Cargo1980 (3 oktober 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 oktober 2018 · 14 007 Inlägg

Cargo1980 skrev:
Ja det ska vara rätt där. Är nivån skadlig på något sätt utifrån bilden? Visst måste slangen i expansionskärlet ligga under ytan för att inte luft ska tas in? Är en gammal v8 det handlar om här med.

På mina motorer så går slangen från kylarlocket ner till botten på kärlet. Mina motorer är Cheva Small Block från -86, -87 samt -88. Nivån i kärlet ska variera. Om nivån är skadlig eller inte vet jag inte. Måhända kan det bli ångbildning om glykolnivån är för låg. Mina kylsystem arbetar med ett visst övertryck och då är det viktigt med ett väl fungerande kylarlock. Mina nivåer i kylarna ligger ända uppe under locken när motorn kallnat och man kan öppna kylarlocket och kolla.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 oktober 2018 · 14 007 Inlägg

Cargo1980 skrev:
Expansionskärlet här är en gammal dunk. Hehe pilsnerbil.

Vad är det för kärra och vilken motor är det? Om den är väldigt gammal så hade den väl inget expansionskärl tror jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Cargo1980
3 oktober 2018 · 245 Inlägg

Det är en Olds från 66😄

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 oktober 2018 · 14 007 Inlägg

Cargo1980 skrev:
Det är en Olds från 66😄

smile

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zzr94092
3 oktober 2018 · 4 378 Inlägg

TS säger ju att bilen funkar , kokar inte, Exp.kärlet var ju bara en "burk"
troligen bara ansluten till skvaller röret...
Bara att åka ut o åka då tycker jag.

Cargo1980
4 oktober 2018 · 245 Inlägg

zzr94092 skrev:
TS säger ju att bilen funkar , kokar inte, Exp.kärlet var ju bara en "burk"
troligen bara ansluten till skvaller röret...
Bara att åka ut o åka då tycker jag.

Handlar väl mer om att jag är en kontrollmänniska, att det ska vara rätt. Visst ska skvallerslangen ligga under vätskenivån i explansionskärlet/burken? För att inte luft åker tillbaks in i systemet?

Znixer
4 oktober 2018 · 145 Inlägg

Du har nog inget expansionskärl utan ett "övertryckskärl". Har du bara en slang från skvallerhålet vid kylarlocket så samlar den bara upp det som trycks ut vid övertryck i systemet, det flödar inte tillbaka till kylsystemet igen. På många äldre går det bara en slang ut under bilen från skvallerhålet.

Jag skulle byta till ett nytt lock med rätt tryck för bilen och fylla på och se till att lufta ordentligt. Funkar inte det kan man börja misstänka att den går något varmt.

Senast redigerat av Znixer (4 oktober 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang