Vilka kablar? JBL GT5 2402BR 2x12" - GAS Pro 2000.1

Anton_v70
26 september 2018 · 8 Inlägg

Hejsan!

Jag införskaffade mig nyss en JBL 240BR 2x12" låda och ett GAS Pro 2000.1 slutsteg av en polare. Han sa att jag skulle få med en 35mm2 strömkabel med en 200A säkring. Steget driver på ca 2000W i 1 Ohm och 1250W i 2 Ohm (vilket jag ska köra på) och basarna på 550W RMS i 2 Ohm.

Jag äger en v70 2007 vilket innebär att mitt batteri sitter i bakluckan. Min fråga är om jag kan köra med 35mm2 kabeln och säkringen istället för 50mm2 då jag bara behöver 1 meter kabel? Eller kommer någonting att gå fel då? Han hade tidigare grejerna i sin A-traktor med 35mm2 kabeln och säkringen vilket för honom fungerade kanon då en erfaren "ljudkille" ställde in steget osv. Kan jag köra på detta också för att spara pengar eller MÅSTE jag köpa grövre kablar? (Behöver inte ha det bästa ljudet men bara ingenting fattar eld och det endå basar på lite)

Tar körkortet den 4:e Oktober så vill få bilen klar tills dess.

Tack på förhand!
MVH: Ante

Bassiehof
26 september 2018 · 1 777 Inlägg

Eftersom batteriet enligt dig av nån outgrundlig anledning sitter i bakluckan, vad är dimensionen på kabeln från generatorn till batteriet?

Senast redigerat av Bassiehof (26 september 2018)

MammDiin
27 september 2018 · 2 019 Inlägg

Bassiehof skrev:
Eftersom batteriet enligt dig av nån outgrundlig anledning sitter i bakluckan, vad är dimensionen på kabeln från generatorn till batteriet?

Han skriver varför batteriet sitter baktill, så inget mystiskt med det då tycker jag...

Sen så räcker 35mm² bra till när du kommer köra i 2ohm och kabellängden är kort.

Och som Bassiehof skriver så vore det inte fel att kolla upp vad för grovlek det är på kabeln fram till startmotorn/generatorn.

Bassiehof
27 september 2018 · 1 777 Inlägg

Han skriver att det "sitter i bakluckan" som kanske är ett syftningsfel.

MammDiin
27 september 2018 · 2 019 Inlägg

Bassiehof skrev:
Han skriver att det "sitter i bakluckan" som kanske är ett syftningsfel.

Ja om man tar det så ordagrant så kan jag förstå om man blir lite fundersam, men vanligtvis när man skriver/pratar om att man har något i bakluckan så tror jag de flesta vet att man talar om bagageutrymmet.

Men kanske det skiljer mellan olika orter?
Men i alla fall där jag bor så säger man bakluckan när man pratar om bagageutrymmet, främst kanske för att det är kortare och för att det förklarar bättre att man ska kolla i bagageutrymmet bak på bilen.

Bassiehof
27 september 2018 · 1 777 Inlägg

MammDiin skrev:

Bassiehof skrev:
Han skriver att det "sitter i bakluckan" som kanske är ett syftningsfel.

Ja om man tar det så ordagrant så kan jag förstå om man blir lite fundersam, men vanligtvis när man skriver/pratar om att man har något i bakluckan så tror jag de flesta vet att man talar om bagageutrymmet.

Men kanske det skiljer mellan olika orter?
Men i alla fall där jag bor så säger man bakluckan när man pratar om bagageutrymmet, främst kanske för att det är kortare och för att det förklarar bättre att man ska kolla i bagageutrymmet bak på bilen.

Vet du om att det finns folk som skuffar en slavbas i bakluckan, medan slavbasbossen sitter fint i framsätet, nära handskfacket, slavbasens rätta plats? Så snälla, SLUTA KALLA SKUFFERIET FÖR BAKLUCKAN! Det är ett känsligt ämne! *snyftläge av*

Anton_v70
27 september 2018 · 8 Inlägg

Tack för svaren i början även om de senare svaren hamnar off topic!

Anton_v70
5 oktober 2018 · 8 Inlägg

Har stött på ett problem!

När vi kopplade in steget och lådan med en lågnivåomvandlare från högtalarna i C-pelaren första gången så funkade det bara i några sekunder. Vi kollade säkringen och den var hel. Sedan började vi vicka på kablar och det spelade då ibland och ibland inte som om det var glappt i någon kabel. Jag bytte rca kabel och provade igen å nu spelar det inte alls. Steget fungerar som det ska med strömmen osv men när jag tittar med voltmeter på högtalarutgångarna osv så lyser det inte där (kanske det inte ska heller) men vad kan detta bero på? Blir lite orolig att nått gått sönder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang