BMW 318tds compact motorbyte

ilsken_smalanning
3 oktober 2018 · 34 Inlägg

Tjena!
Jag är relativt ny när det gäller bmw och har nu gått och införskaffat mig en liten compact-diesel för att ha ett bra projekt. Den funkar bra och jag är jävligt nöjd med den. Jag börjar dock känna nu att den är lite klen. Den har gott om vrid och den är rätt kul att köra men jag saknar accelerationen i den. Det sitter everymod på men jag vågar inte köra för hårt med den då jag har hört att pumpen inte riktigt pallar det.

Så min fråga är, finns det någon större dieselspis som passar i compact? Tänkte mig iallafall en 2-litare men en 6:a vore riktigt gött. Är det någon som har lite erfarenhet av compacter eller som har pillat med bmw:s dieslare?

Väldigt tacksam för svar.

Utmarks-Loke
4 oktober 2018 · 5 833 Inlägg

Motorrummet är samma som övriga 3-serien så det går att få ner sexan från 330d/530d. Men du kan ju glömma att besikta bilen sedan.

simlar
4 oktober 2018 · 5 524 Inlägg

Hur du än gör så måste du gå ombyggt fordon med tillhörande ombyggnationer och kontakt med SFRO för att kunna registrera bilen med annan motor än original.

Både M51D25 (E36 325TDS) passar och M57D30 från E46 330D ska passa rakt i enligt vad jag läst på nätet.
En E36 330D compact hade varit sjukt fränt, speciellt en trimmad sådan med närmare 300hk.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Utmarks-Loke
4 oktober 2018 · 5 833 Inlägg

simlar skrev:
En E36 330D compact hade varit sjukt fränt, speciellt en trimmad sådan med närmare 300hk.

Två svarta spår med ett lika svart sotmoln mellan

ilsken_smalanning
7 oktober 2018 · 34 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Motorrummet är samma som övriga 3-serien så det går att få ner sexan från 330d/530d. Men du kan ju glömma att besikta bilen sedan.

simlar skrev:
Hur du än gör så måste du gå ombyggt fordon med tillhörande ombyggnationer och kontakt med SFRO för att kunna registrera bilen med annan motor än original.

Både M51D25 (E36 325TDS) passar och M57D30 från E46 330D ska passa rakt i enligt vad jag läst på nätet.
En E36 330D compact hade varit sjukt fränt, speciellt en trimmad sådan med närmare 300hk.

Svarte_Orm skrev:

simlar skrev:
En E36 330D compact hade varit sjukt fränt, speciellt en trimmad sådan med närmare 300hk.

Två svarta spår med ett lika svart sotmoln mellan

Tack för svaren! Får se vad det blir, den ska kunna färglägga heja kommunen svart iallafall. Vad kan bes ge nedslag på? Om man tar upphängning och bromsar från samma bil som man plockar motorn från så borde de väl inte bli allt för gnälliga?

simlar
8 oktober 2018 · 5 524 Inlägg

Krav på avgascertifierad motor är största bekymret, och bil nyare än -93 måste ha ett intyg från tillverkaren vilket dom inte brukar vilja ge ut.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang