Köra med trasig termostat?

Cargo1980
14 oktober 2018 · 245 Inlägg

En kompis har hittat en trevlig jänkare, en Dodge Coronet från 69. Termostaten öppnar tydligen inte, visst ett snabbt jobb att byta, men hur långt kommer man innan motorn blir överhettad? Är ju relativt naturligtvis, men mellan tumme och pekfinger. Kommer han 3.5 mil till hembostaden?

uhlin
14 oktober 2018 · 2 829 Inlägg

Cargo1980 skrev:
En kompis har hittat en trevlig jänkare, en Dodge Coronet från 69. Termostaten öppnar tydligen inte, visst ett snabbt jobb att byta, men hur långt kommer man innan motorn blir överhettad? Är ju relativt naturligtvis, men mellan tumme och pekfinger. Kommer han 3.5 mil till hembostaden?

Skulle tippa på mellan 5 - 10 km innan den blir överhettad. Ganska enkelt att byta termostat på en sån.

Säker på att det är termostaten så det inte är blockpackning?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 oktober 2018 · 13 983 Inlägg

Säger som uhlin....5-10 km. Då från helkall motor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
-m
15 oktober 2018 · 172 Inlägg

Det borde gå att köra utan termostat om det är bråttom. Men säg gärna emot mig.

uhlin
15 oktober 2018 · 2 829 Inlägg

-m skrev:
Det borde gå att köra utan termostat om det är bråttom. Men säg gärna emot mig.

Naturligtvis funkar det. Fast faktum kvarstår att nuvarande termostat måste bort. Lika bra att sätta in en ny då man ändå håller på.

Men att köra utan termostat funkar naturligtvis

Znixer
16 oktober 2018 · 145 Inlägg

Jag antar att den går varm? Be säljaren byta termostat eller ta bort den och lita inte blint på att det bara är termostaten. Känns aningen oseriöst att denne inte bara bytt den om det nu är enda orsaken till att den går varm. Det kostar en hundring eller två och tar 10 minuter.

3,5 mil är tveksamt om man tar sig om termostaten är helt stängd.

Meaganeowner
16 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Det enda som händer om man kör utan termostat är att motorn tar mer bränsle och att du inte får nån värme i kupen.

Men det osar dolt fel!

rcy
16 oktober 2018 · 1 705 Inlägg

Znixer skrev:
Jag antar att den går varm? Be säljaren byta termostat eller ta bort den och lita inte blint på att det bara är termostaten. Känns aningen oseriöst att denne inte bara bytt den om det nu är enda orsaken till att den går varm. Det kostar en hundring eller två och tar 10 minuter.

Det var även min första tanke.
Om felet verkligen bara var termostaten så hade säljaren givetvis fixat detta innan försäljning, ingen säljer en bil med ett fel som tar tio minuter att åtgärda.

Cargo1980
16 oktober 2018 · 245 Inlägg

Det blev en annan för honom 😄

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang