Vem kan serva tre stycken Scania DS-11?

Labrat
29 oktober 2018 · 27 Inlägg

Hej,

Jag skulle vilja få tips om någon som kan gå igenom/service av tre stycken Scania  DSI-11, dvs den marina varianten av DS-11. Maskinerna är från 1978 i bra skick! Dom finns i Gävle eller stockholmsregionen men kan plockas ur och ställas på pall och transporteras vid behov.

Finns det någon som har koll och kan göra detta, skicka PM!

Tack!

//Marcus

"R" wannabes finns det gott om!
Snurriis
29 oktober 2018 · 761 Inlägg

Finns x antal marin firmor som mobila här där jag bor i Stockholm så det är väl ett tips, om det är en ekonomisk fråga så lär det vara billigare å göra själv. Filter till olja/bränsle å sedan i med ny olja och lufta bränslerören

Labrat
2 november 2018 · 27 Inlägg

Snurriis skrev:
Finns x antal marin firmor som mobila här där jag bor i Stockholm så det är väl ett tips, om det är en ekonomisk fråga så lär det vara billigare å göra själv. Filter till olja/bränsle å sedan i med ny olja och lufta bränslerören

Hej,

tack, jag kollade med Scania i Kungens kurva. Mkt kunniga och hjälpsamma men han pratade om storleksordningen 200.000kr per maskin för en totalt genomgång. Kanske upp till 300.000 per maskin beroende på skick. Jag har tre maskiner! det blir 900.000:- tillkommer en service av tre backslag jag har offert om 100.000:-  så, en miljon för total genomgång.

Jag hade tänkt mkt något billigare alternativ om möjligt. Det borde finnas massor med kompetenta gubbar runt om i Sverige.

Därför tänkte jag mig tips på någon som kan gamla Scania lastbilsmotorer som kunde göra detta till rimliga pengar. Att tillägga är att det säkerligen inte behöver plockas ner i molekyler och att jobbet  är enklare och inte så omfattat.

/Marcus

"R" wannabes finns det gott om!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 november 2018 · 4 917 Inlägg

Snurriis gav dig tips..
Vill man göra det märkvärdigt så ge en miljon för servicen..
Själv så tycket jag detdär med sevice är överdrivet eftersom snurriis gav huvudingredienserna av sk service.
Själv så kan du t ex ta kompprov för att kolla motorernas kvalitet..
Sen fylla på med rätt oljs och filter är ju ingen märkvärdighet.
Frågan är om du ska sälja dom och därför behöver dokumentation på rätt utförd service eller ej av behörig kvalificerad motortekniker med godkänd stämpel.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Snurriis
2 november 2018 · 761 Inlägg

Labrat skrev:

Snurriis skrev:
Finns x antal marin firmor som mobila här där jag bor i Stockholm så det är väl ett tips, om det är en ekonomisk fråga så lär det vara billigare å göra själv. Filter till olja/bränsle å sedan i med ny olja och lufta bränslerören

Hej,

tack, jag kollade med Scania i Kungens kurva. Mkt kunniga och hjälpsamma men han pratade om storleksordningen 200.000kr per maskin för en totalt genomgång. Kanske upp till 300.000 per maskin beroende på skick. Jag har tre maskiner! det blir 900.000:- tillkommer en service av tre backslag jag har offert om 100.000:-  så, en miljon för total genomgång.

Jag hade tänkt mkt något billigare alternativ om möjligt. Det borde finnas massor med kompetenta gubbar runt om i Sverige.

Därför tänkte jag mig tips på någon som kan gamla Scania lastbilsmotorer som kunde göra detta till rimliga pengar. Att tillägga är att det säkerligen inte behöver plockas ner i molekyler och att jobbet  är enklare och inte så omfattat.

/Marcus

Hmm har två varv här ute där jag bor på Värmdö (Djurö båtvarv & Anderssons Båtvarv) som jag kan rekommendera dock vet jag ej om dom båda håller på med gamla Scania diesel motorer men kan alltid ringa. Mitt andra alternativ är att ringa Värmdö motorteknik dom är riktigt potenta när det gäller motorer i allmänhet samt kolla med Stockholms reperations varv där jag jobbade ett tag för ett år sedan.
Höll på med försvarets Scania v8:or m.m så du borde kunna få en offert där ifrån

//Fredrik

Snurriis
2 november 2018 · 761 Inlägg

bagatellen skrev:
Snurriis gav dig tips..
Vill man göra det märkvärdigt så ge en miljon för servicen..
Själv så tycket jag detdär med sevice är överdrivet eftersom snurriis gav huvudingredienserna av sk service.
Själv så kan du t ex ta kompprov för att kolla motorernas kvalitet..
Sen fylla på med rätt oljs och filter är ju ingen märkvärdighet.
Frågan är om du ska sälja dom och därför behöver dokumentation på rätt utförd service eller ej av behörig kvalificerad motortekniker med godkänd stämpel.

Är lite mer med just dessa dieselar om det sitter vätskekyld laddluftkylare och speciellt saker i och omkring dieselpumpen som måste ha en service intervall

SportPilot Ubåtsingenjör
2 november 2018 · 7 229 Inlägg

Vad är det som ingår i en service för 300.000 ? låter orimligt... likaså 100.000 för att serva ett backslag

dyraste maskinen jag servat  var en volvo penta d13... men det kostade inte ens i närheten av de summor du nämner

ska motorerna renoveras eller servas ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Labrat
5 november 2018 · 27 Inlägg

Hej,

tack för hjälpen och tipsen! MKT uppskattat.
Oklart vad jag får för 2-300.000:- men precis allt skulle gås igenom och maskinen lackas om.

Jag har bytt alla filter, byter olja servat alla spridarna vilket gjorde stor skillnad!
Men...
Maskinerna går ganska olika, en är tydligt svagare och det tar några sekunder innan den svarar på kommando, en annan beter sig tvärt om, den svarar mkt snabbt, tomgången är olika, man ser/hör varvtalsskillnaden.

Mitt största problem nu är oljeläckage på diverse ställen på två av maskinerna och det är inte helt enkelt att hitta vad/var det är som läcker.  Jag fyller på en liter var 2-3 timme i en och samma maskin, det rinner ut i kölsvinet och inte ut med avgaserna.

Det finns inget akut renoveringsbehov annars, det är bara jag som vill ha koll och det har jag inte idag. Jag har ingen dokumentation på maskinerna efter köpet. Jag är så klent begåvad inom området maskiner så jag ser inte eventuella uppenbara fel. Tanken är att någon erfaren gå igenom maskinerna eftersom jag inte har någon aning om vad jag ska titta efter. jag är villig att lägga en skaplig slant på förebyggande underhåll.

100.000:- för service av SCG350 backslag gällde alla tre backslagen.

/Marcus

"R" wannabes finns det gott om!
SportPilot Ubåtsingenjör
5 november 2018 · 7 229 Inlägg

Kontakta Kristianstads Motorslip AB

De renoverar sådana motorer, du kommer ej komma upp i 300.000 för en full renovering, och då får du nya foder osv.  Hälsa från Kevin

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang