Hög offert för att lacka dörrar? VW Passat B7

ToP Anything But Ordinary..
14 november 2018 · 80 Inlägg

jag har iaf tackat nej till VW offerten och kontaktat två mindre lackeringsfirmor.
De återkopplar med pris på vad dem kan göra.

Gds är inte något alternativ för stunden, placeringen av skadorna är svårt att snygga till utan att behöva lackera större delar av dörren om jag ska få till det snyggt själv alltså mot original lack.

MEN... ska först få svar från firmorna och se där, ersättningsdörrar går ju att komma undan med också för hälften av vad VW vill lacka för, om inte mindre än så om man letar lite.

Ett sista alternativ finns också i tankarna, inbyte som den är...

fish Allfixare
14 november 2018 · 1 475 Inlägg

Presidento skrev:

fish skrev:

Presidento skrev:
Jag har en skoda superb som är 5 år och lackbehandlad 2 gånger hos ditec men bubblor finns ändå.. Och ren synlig brun rost. Inget rostskyddsgarantin täcker trots bevis om lackskydd. 👍

Du får nog leva med det eller leta upp mindre firmor.

Fast lackskydd har ju ingenting med rostbubblor att göra. Man får ju liksom inte en bepansrad bil för att man har ett lackskydd, på sin höjd får man en mer lättvättad bil... Inget mer.

Inte bepansrad men lackskydd säljs som rostskydd. Och på en 5 år gammal bil bör det iaf skydda lite om det saknas det från fabrik förstås,vilket det verkar göra på v.a.g

Visa mig gärna vart en bilvårdsfirma påstår att ett lackskydd är ett rostskydd.

Presidento Of World
15 november 2018 · 3 305 Inlägg

fish skrev:

Presidento skrev:

fish skrev:

Fast lackskydd har ju ingenting med rostbubblor att göra. Man får ju liksom inte en bepansrad bil för att man har ett lackskydd, på sin höjd får man en mer lättvättad bil... Inget mer.

Inte bepansrad men lackskydd säljs som rostskydd. Och på en 5 år gammal bil bör det iaf skydda lite om det saknas det från fabrik förstås,vilket det verkar göra på v.a.g

Visa mig gärna vart en bilvårdsfirma påstår att ett lackskydd är ett rostskydd.

https://www.bilia.se/verkstad/verkstads … ehandling/

http://www.lackförsegling.nu

Fanns på ditec's hemsida med (och även på dom 2 bevisen som låg i handskfacket) men vad vet jag.. V.a.g har väl något speciellt tunn lack för allt går genom den iaf..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
turbodeath
15 november 2018 · 2 452 Inlägg

lackbehandling är inget rostskydd

döden kommer tillbaka
Highway_Outlaw
15 november 2018 · 198 Inlägg

Det är inte så att det är byte av dörrar som har offererats?

ToP Anything But Ordinary..
15 november 2018 · 80 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Det är inte så att det är byte av dörrar som har offererats?

Nej de var demontering och arbeta på befintliga dörrar.

Presidento Of World
15 november 2018 · 3 305 Inlägg

turbodeath skrev:
lackbehandling är inget rostskydd

Nej inte 100% vem som helst förstår det. Men det bidrar till någonform av skydd.

Det framgår liksom från början här. Men jag orkar inte diskutera v.a.g:s värdelösa rostskydd om och om igen. smile jag säger det bara, det marknadsförs som bidragande hjälp till rostskydd

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
candyweiss
15 november 2018 · 848 Inlägg

Presidento skrev:

turbodeath skrev:
lackbehandling är inget rostskydd

Nej inte 100% vem som helst förstår det. Men det bidrar till någonform av skydd.

Det framgår liksom från början här. Men jag orkar inte diskutera v.a.g:s värdelösa rostskydd om och om igen. smile jag säger det bara, det marknadsförs som bidragande hjälp till rostskydd

Ett tag funderade jag på lackbehandling och googlade mycket om det.
Hittade en del intressant info. Några som konstaterade att med lackbehandling blev ytan så hård att lacken blev mycket känsligare för stenskott mm. Var mycket bättre för lacken att vaxa bilen.
PS. Orkar inte leta upp sidorna eller länkar smile

Senast redigerat av candyweiss (15 november 2018)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
15 november 2018 · 848 Inlägg

Och så vanligt, samma personer som hatar VW över allt annat i detta forumet sad
Som jag skrivit i annan tråd tidigare. Jag känner mängder med folk som har kört VAG i många herrans år och aldrig haft problem. Vi i vår egen familj har ägt minst 15 VW och vi har inte haft några problem med våra bilar.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Presidento Of World
15 november 2018 · 3 305 Inlägg

candyweiss skrev:
Och så vanligt, samma personer som hatar VW över allt annat i detta forumet sad
Som jag skrivit i annan tråd tidigare. Jag känner mängder med folk som har kört VAG i många herrans år och aldrig haft problem. Vi i vår egen familj har ägt minst 15 VW och vi har inte haft några problem med våra bilar.

Jag hatar inte skiten, jag vet bara dom har massa problem. Ägt minst 25 olika vag produkter genom åren, äger 3st nu (passat, 2st skoda) med min egen erfarenhet av produkterna så väljer jag att upplysa andra av det. Erkännas skall att jag gillar min superb i övrigt dock.. (hehe)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
fish Allfixare
15 november 2018 · 1 475 Inlägg

Presidento skrev:

fish skrev:

Presidento skrev:
Inte bepansrad men lackskydd säljs som rostskydd. Och på en 5 år gammal bil bör det iaf skydda lite om det saknas det från fabrik förstås,vilket det verkar göra på v.a.g

Visa mig gärna vart en bilvårdsfirma påstår att ett lackskydd är ett rostskydd.

https://www.bilia.se/verkstad/verkstads … ehandling/

http://www.lackförsegling.nu

Fanns på ditec's hemsida med (och även på dom 2 bevisen som låg i handskfacket) men vad vet jag.. V.a.g har väl något speciellt tunn lack för allt går genom den iaf..

Nej, det står ingenstans där att detr ett rostskydd. Det står att lacken lacken får ett skydd, och lacken är ju det som håller rost ifrån plåten. Lackskydd är något för latmaskar som tror att bara för att dom köpt ett lackskydd för flera 1000kr så behöver man i princip inte tvätta bilen. Det är ljug. Tvätta bilen med ett bra vaxschampo och typ varannan var tredje tvätt köra med ett bra sprayvax så har du ett bättre skydd enligt mig iaf (och min kompis som äger en bilvårdsfirma samt en annan kompis som är rekondare på just VAG) lackskydd kanske passar sig för typ taxiåkare som åker in och spolar av bilen en gång om dagen, skiten hinner inte fastna och lackskyddet hjälper just att skiten rinner av lättare när man spolar. Ang rostskyddet på VAG så är problemet deras jävla galvning. Inga utav rostskadorna som uppstår på nyare vag är pga yttre påverkan (det ditt lack"skydd" ska hjälpa emot) det som händer är att galven släpper från plåten, då lossnar ju självklart lacken också med rost som följd. Mindre skador är oftast blåsor under lacken där galven har släppt, men lacken har inte spruckit. Då äts plåten upp inifrån.  Det är helt bedrövligt att VAG är så dåliga på goodwill överlag, för i 9 fall av 10 så är det inte kundens fel.

Om du går in på min sida och kollar mina bilar, så ser du att jag gillar VAG. Tycker dock att det är tråkigt att dom har sånt bedrövligt bemötande mot kunderna när det gäller fabrikationsfel.

Senast redigerat av fish (16 november 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang