Övertryck på frambromsarna V70 T5 -04

Sonnback
9 december 2018 · 502 Inlägg

Halloj! Jag har en Volvo V70 T5 -04 som har gått ca 23000 mil och har till synes väldigt fräscha bromsar (kan ju krångla ändå) men problemet är att antingen efter en stunds körning (utan att bromsa så mycket) eller direkt efter ett par ganska hårda inbromsningar så ligger frambromsarna på lite och hela bilen vibrerar kraftigt.

Om bilen har stått under natten så rullar bilen väldigt fint och efter ca 20 minuters körning så börjar det slå och vibrera, som kraftigast vid 85 km/h, och när jag kört en stund så är ibland vänster frambroms ganska varm och ibland är den inte så mycket varmare än högra. bromsar jag så kan vibrerationerna uppkomma tidigare. skivorna blir ganska varma medans oket blir så man kan hålla fingrarna på det efter 7 mils körning.

När jag försökte felsöka lite så har jag hissat upp bilen och börja snurra hjulen, och först snurrar dom ca ½ varv som max, sen trycker jag på bromsen och då kan jag bara snurra med handkraft, det stannar på en gång om jag slutar ge hjulet fart. när jag sedan öppnar luftnippeln så går hjulet markant mycket lättare. så det jag kan få fram från det är att det måste finnas ett övertryck i systemet. Jag har bytat vänster bromsslang utan att det blev någon skillnad (om det skulle vara slangen så borde iallafall vänster hjul bli bättre?) och är nu inne på om huvudcylindern kan vara boven i detta? jag utesluter bromsoken då det går mycket lättare när man öppnar luft nippeln. bakhjulen snurrar flera varv om man snurrar på dom så dom är mycket fina.
Vad kan det annars vara som orsakar detta? Mvh

zzr94092
9 december 2018 · 4 378 Inlägg

Byt båda slangar fram

Sonnback
10 december 2018 · 502 Inlägg

Tack för alla svar här inne! smile Jag har bytat slangen på vänster sida (den sidan som ligger åt allra mest) och det blev ingen som helst skillnad efter bytet. kan slangen på ena sidan påverka båda okens tryck?

Imorse när jag åkte så efter ca 20 minuter på motorvägen så stannade jag intill vägkanten endast genom motorbroms och kände därefter på skivorna, och på vänster sida var skivar riktigt varm och på höger sida var det riktigt svalt och fint. Efter en bit körning igen så stannade jag åter igen med att endast motorbromsa och nu var båda skivorna riktigt varma trots att jag inte bromsat någonting. Det är detta som gör mig förvirrad, för bromsoket var det första som kom upp i mitt huvud, men eftersom jag upplever att problemet ibland även kommer till höger sida och ibland så känns det skumt... Men funderar på att byta vänster ok ändå. Så då kommer nästa fundering, vilket ok ska jag ha? Har T5 annat ok eller kan man ta från 2.4t eller 2.5t?
det är väl bara sugmotor, turbo och R som skiljer i bromsar?

Mvh

Henkix
10 december 2018 · 6 737 Inlägg

En kompis hade ungefär samma problem som du beskriver fram på sin saab 93 2007. Bytte först båda slangar men hjälpte inte. Visade sej att båda kolvarna kärvat fast. Vi tog isär oken o gjorde rent allt noggrant o smörjde in kolv, packning och cylinderlopp ordentligt med bromscylinderfett o satte ihop oken igen. Sen var problemet borta.

Senast redigerat av Henkix (10 december 2018)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
kunghippe
11 december 2018 · 197 Inlägg

bromscylinderfett på sprayburk lyft damasken vid bromskolven på oket spraya rikligt .sen pressar du in kolven med stor pollygrip eller bromspressverktyg . sen trycker du på bromspedalen o pressar ut kolven igen på med ny fett och pressar in . upprepa dessa moment och glöm inte smörja glidpinnarna på oket sen är de på med allt igen och problemet är borta

Volvo 740 (1986)
jaka54
12 december 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ligger bromsoken på så beror det antigen på att kolven inte går tillbaka eller att glidpinnarna inte är infettade (oken inte glider /kan inte röra sig).
När bytte du bromsvätska sist? Bör byta varje år eller vartannat. Bromsvätska är hygroskopiskt vilket innebär att de drar åt sig vatten och vatten får kolvarna att rosta vilket får till följd att de inte löper i sina lopp så lätt  vilket får till följd att bromsoken ligger på...

Sonnback
12 december 2018 · 502 Inlägg

idag åkte jag till skroten för att införskaffa bättre begagnade ok, och visst var det dessa som var problemet trots allt! jag uteslöt oken som felkälla då hjulen gick så mycket lättare att snurra efter att man öppnat avluftningsventilen lite granna, puls att oken såg väldigt fräscha ut på utsidan, men oken på båda sidorna var riktigt jävliga när jag väl fick loss dom. Men nu snurrar framhjulen flera varv med handkraft, Kanon!
Tack för all hjälp och info som inkommit smile smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang