Glykol saab 9-3 2001

Smurfen40
17 december 2018 · 689 Inlägg

Då börjar vi projektet med den nya bilen.
Såg idag att kylarvattnet var brunt,såg inte det när jag köpte bilen i fredags då det var mörk och var akut av bil.
Hur som så ser det inte ut att vara olja eller luktar inte konstigt så jag tror att dom antingen blandat olika sorters glykol eller kört utan så det är rost.
Tänkte tömma sen i med nytt vatten tills bilen blir varm och tömma igen osv ett par gånger.
Men vilken glykol ska jag ha??
Kollar jag Mekonomen så är den blå eller grön vet att man inte ska gå efter färger men blir ändå skum
Kollar jag autoexperten så är den röd eller röd g12+
Som jag fattar det ska jag ha G34 i saab.
Några förslag??
Finns väl inte glykol på feltema till min bil??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Mack855
17 december 2018 · 1 354 Inlägg

Det här ska du ha

https://www.maptunparts.se/olja-vatskor … liter.html

Edit: Nu förstod jag inte hur du tänkte gå tillväga vid bytet när du skriver ”vatten och köra tills den blir varm” men i dessa tider är väl inte rent vatten att föredra om du inte ska spola systemet på så vis.

Senast redigerat av Mack855 (17 december 2018)

Smurfen40
17 december 2018 · 689 Inlägg

Mack855 skrev:
Det här ska du ha

https://www.maptunparts.se/olja-vatskor … liter.html

Edit: Nu förstod jag inte hur du tänkte gå tillväga vid bytet när du skriver ”vatten och köra tills den blir varm” men i dessa tider är väl inte rent vatten att föredra om du inte ska spola systemet på så vis.

Tänkte spola systemet på så vis att jag lossar nedre släng ifrån kylaren så vattnet rinner ut i med nytt vatten i behållaren starta bilen så den blir varm sen tömma igen ifrån nedre kylarslang och upprepa denna prosidur ett par gånger tills jag är nöjd och då fylla på med 50% glykol och 50%vatten

Senast redigerat av Smurfen40 (17 december 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Mack855
17 december 2018 · 1 354 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Mack855 skrev:
Det här ska du ha

https://www.maptunparts.se/olja-vatskor … liter.html

Edit: Nu förstod jag inte hur du tänkte gå tillväga vid bytet när du skriver ”vatten och köra tills den blir varm” men i dessa tider är väl inte rent vatten att föredra om du inte ska spola systemet på så vis.

Tänkte spola systemet på så vis att jag lossar nedre släng ifrån kylaren så vattnet rinner ut i med nytt vatten i behållaren starta bilen så den blir varm sen tömma igen ifrån nedre kylarslang och upprepa denna prosidur ett par gånger tills jag är nöjd och då fylla på med 50% glykol och 50%vatten

Okej, alltså inte köra runt med det. Då är jag med. Men köp den där ifrån maptun, du kan så klart köpa den hos någon annan Saab reservdelssäljare. Det är den Saab verkstäder fyller med.

Smurfen40
17 december 2018 · 689 Inlägg

Mack855 skrev:

Smurfen40 skrev:

Mack855 skrev:
Det här ska du ha

https://www.maptunparts.se/olja-vatskor … liter.html

Edit: Nu förstod jag inte hur du tänkte gå tillväga vid bytet när du skriver ”vatten och köra tills den blir varm” men i dessa tider är väl inte rent vatten att föredra om du inte ska spola systemet på så vis.

Tänkte spola systemet på så vis att jag lossar nedre släng ifrån kylaren så vattnet rinner ut i med nytt vatten i behållaren starta bilen så den blir varm sen tömma igen ifrån nedre kylarslang och upprepa denna prosidur ett par gånger tills jag är nöjd och då fylla på med 50% glykol och 50%vatten

Okej, alltså inte köra runt med det. Då är jag med. Men köp den där ifrån maptun, du kan så klart köpa den hos någon annan Saab reservdelssäljare. Det är den Saab verkstäder fyller med.

Tänkte göra det efter jobbet imorgon så det får nog bli Mekonomen blå gröna.
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 1-805604sv
Ska vara denna när jag knappar in mitt det nummer.
Och tömmer jag systemet ska det inte vara någon fara.
Vissa säger att man kan lägga i en maskindisktablett för att rensa systemet.
Vad säger ni om detta??
Är själv lite skeptisk

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 december 2018 · 13 983 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Mack855 skrev:

Smurfen40 skrev:

Tänkte spola systemet på så vis att jag lossar nedre släng ifrån kylaren så vattnet rinner ut i med nytt vatten i behållaren starta bilen så den blir varm sen tömma igen ifrån nedre kylarslang och upprepa denna prosidur ett par gånger tills jag är nöjd och då fylla på med 50% glykol och 50%vatten

Okej, alltså inte köra runt med det. Då är jag med. Men köp den där ifrån maptun, du kan så klart köpa den hos någon annan Saab reservdelssäljare. Det är den Saab verkstäder fyller med.

Tänkte göra det efter jobbet imorgon så det får nog bli Mekonomen blå gröna.
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 1-805604sv
Ska vara denna när jag knappar in mitt det nummer.
Och tömmer jag systemet ska det inte vara någon fara.
Vissa säger att man kan lägga i en maskindisktablett för att rensa systemet.
Vad säger ni om detta??
Är själv lite skeptisk

Stopp och belägg! Var bor du och hur kallt är det? Även om du tömmer systemet så ligger det vatten kvar på många sällen som kan frysa om du nu tänkte göra rent idag och fylla i morgon med glykol.
Mitt förslag är att tömma ur och spola rent samma dag som du återfyller med glykol.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Smurfen40
17 december 2018 · 689 Inlägg

Vettemannen skrev:

Smurfen40 skrev:

Mack855 skrev:

Okej, alltså inte köra runt med det. Då är jag med. Men köp den där ifrån maptun, du kan så klart köpa den hos någon annan Saab reservdelssäljare. Det är den Saab verkstäder fyller med.

Tänkte göra det efter jobbet imorgon så det får nog bli Mekonomen blå gröna.
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 1-805604sv
Ska vara denna när jag knappar in mitt det nummer.
Och tömmer jag systemet ska det inte vara någon fara.
Vissa säger att man kan lägga i en maskindisktablett för att rensa systemet.
Vad säger ni om detta??
Är själv lite skeptisk

Stopp och belägg! Var bor du och hur kallt är det? Även om du tömmer systemet så ligger det vatten kvar på många sällen som kan frysa om du nu tänkte göra rent idag och fylla i morgon med glykol.
Mitt förslag är att tömma ur och spola rent samma dag som du återfyller med glykol.

/Benny

Nu har det blivit någon missuppfattning.
Givetvis så tänkte jag spola rent imorgon och givetvis fylla på med glykol imorgon med efter spolning/tömning av systemet
Kan tillägga att jag bor i Malmö så än så länge är det plusgrader.
Om jag tömmer så mycket jag kan av systemet och fyller på med vatten.låter bilen gå på tomgång tills tempen är uppe och tömmer igen.
Fyller på med vatten låter tempen gå upp igen så tömmer jag igen sen så häller i glykol så borde det väl vara okej??
Hur lång tid kan detta ta??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 december 2018 · 13 983 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Vettemannen skrev:

Smurfen40 skrev:

Tänkte göra det efter jobbet imorgon så det får nog bli Mekonomen blå gröna.
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 1-805604sv
Ska vara denna när jag knappar in mitt det nummer.
Och tömmer jag systemet ska det inte vara någon fara.
Vissa säger att man kan lägga i en maskindisktablett för att rensa systemet.
Vad säger ni om detta??
Är själv lite skeptisk

Stopp och belägg! Var bor du och hur kallt är det? Även om du tömmer systemet så ligger det vatten kvar på många sällen som kan frysa om du nu tänkte göra rent idag och fylla i morgon med glykol.
Mitt förslag är att tömma ur och spola rent samma dag som du återfyller med glykol.

/Benny

Nu har det blivit någon missuppfattning.
Givetvis så tänkte jag spola rent imorgon och givetvis fylla på med glykol imorgon med efter spolning/tömning av systemet
Kan tillägga att jag bor i Malmö så än så länge är det plusgrader.
Om jag tömmer så mycket jag kan av systemet och fyller på med vatten.låter bilen gå på tomgång tills tempen är uppe och tömmer igen.
Fyller på med vatten låter tempen gå upp igen så tömmer jag igen sen så häller i glykol så borde det väl vara okej??
Hur lång tid kan detta ta??

OK, då förstår jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
17 december 2018 · 9 296 Inlägg

Är det inte enklare att tappa ur allt, låta undre slangen vara loss, sedan trycka ner trädgårdsslangen i systemets övre punkt, ex vid termostaten eller liknande, (vet inte hur det ser ut på bilen i fråga) sedan låter du det rinna en stund. Tillslut fyller du på med 50/50 och varmkör. Alla eventuella vattenfickor kommer blandas med glykolen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
17 december 2018 · 5 082 Inlägg

Jag har på flera bilar kört ts teknik med att tömma och fylla och det har funkat bra på dom bilar jag gjort det på. Då sköljer man även värmepaketet osv. Har även testat maskindiskmedel men inget jag vågar rekommendera även om det funkat för mig.
Skulle även rekommendera att kontrollera fryspunkten efter en ordentlig varmkörning eftersom det kan finnas vatten kvar i systemet som spär ut glykogen.

Lycka till :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Smurfen40
18 december 2018 · 689 Inlägg

caromania skrev:
Är det inte enklare att tappa ur allt, låta undre slangen vara loss, sedan trycka ner trädgårdsslangen i systemets övre punkt, ex vid termostaten eller liknande, (vet inte hur det ser ut på bilen i fråga) sedan låter du det rinna en stund. Tillslut fyller du på med 50/50 och varmkör. Alla eventuella vattenfickor kommer blandas med glykolen.

Så kan jag absolut göra
Men jag måste även tömma värmepaketet så att all gammal glykol är borta då jag tror att dom blandat glykol hejvilt i bilen

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Znixer
18 december 2018 · 145 Inlägg

Stoppa inte maskindisk i en så pass modern bil, funkar på äldre bilar men är inte att rekommendera på moderna motorer och värmepaket med aluminium och andra metaller, plaster och gummi som kanske inte tål det.

Edit

Du ska ha G48 och bör sätta i G48 även om du sköljer ur. Om det funkar med annat låter jag vara osagt men finns antagligen anledningar till att Saab valde just G48

Senast redigerat av Znixer (18 december 2018)

Smurfen40
18 december 2018 · 689 Inlägg

Znixer skrev:
Stoppa inte maskindisk i en så pass modern bil, funkar på äldre bilar men är inte att rekommendera på moderna motorer och värmepaket med aluminium och andra metaller, plaster och gummi som kanske inte tål det.

Du ska ha G34 och bör sätta i G34 även om du sköljer ur. Om det funkar med annat låter jag vara osagt men finns antagligen anledningar till att Saab valde just G34.

Struntar i maskindiskmedel utan sköljer så gott jag kan med vanligt vatten ett par gånger.
Var på Mekonomen och köpte precis en dunk av det dom så att jag skulle ha.
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 1-802504sv

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Znixer
18 december 2018 · 145 Inlägg

Znixer skrev:
Stoppa inte maskindisk i en så pass modern bil, funkar på äldre bilar men är inte att rekommendera på moderna motorer och värmepaket med aluminium och andra metaller, plaster och gummi som kanske inte tål det.

Du ska ha G34 och bör sätta i G34 även om du sköljer ur. Om det funkar med annat låter jag vara osagt men finns antagligen anledningar till att Saab valde just G34.

Måste rätta mig själv, fram t.o.m MY2001 ska Saab ha G48 glykol och MY2002 framåt G34.

Mekonomen har en G48 du kan använda men det är inte den du köpt(som inte är varken G34 eller G48).

Denna är G48 och på Mekonomen:
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … pa281536sv

En tråd från STCS i ämnet:
http://forum.saabturboclub.com/showthre … em-volumer

Senast redigerat av Znixer (18 december 2018)

Meaganeowner
18 december 2018 · 2 250 Inlägg

Är av den uppgattningen att man fylker system med den vätska som tollverksren rekommenderar.

Pratade med en Renaultmeck. Inte sällan som dessa bilar med trasig blockpackning
hade blivit fyllda med fel glykol. Packningen var känslig, frättes sönder.

Så varför chansa? Köp en triss i stället, om du är så lagd.

Smurfen40
18 december 2018 · 689 Inlägg

Då börjar problemen
Fick inte byt glykol idag då jag inte hade rätt verktyg  att lossa kylarslangen med
Trångt och jäkligt, också behövde jag en smal lång tång till klämman
Hur som helst så märkte jag två


Tre saker.
Expansionakärlet blir inte varmt.slangarna uppe och nere blir varma och bra värme i kupén men inte kärlet.stod väl på tomgåg 20 min sen körde 4km. Tempen normal
Märkte med att kylarfläkten startade i tid och otid men slog jag av acc så verkade den inte starta.
Och lyssnade man riktigt noga så verkade det skramla lite ifrån toppen på höger sida.
Låter som kedjan ligger emot en plåt typ.
Man fick nästan lägga örat till så tror inte det är någon jättefara men dock.
Är det kedjan tro eller kanske sträckarna som låter??

Senast redigerat av Smurfen40 (19 december 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang