Ska man ha 2st eller 3st extraljus

pierre__71
22 december 2018 · 90 Inlägg

Hej

Jag ska förbättra mitt helljus. Tänkte köpa NBB Alpha 225 med 60W xenon.
Frågan är om man ska välja 2st eller 3st extraljus. Blir det någon stor skillnad
mellan 2st eller 3st.

tack på förhand

Med vänlig hälsning

Pierre

zleepy Trucker
22 december 2018 · 1 392 Inlägg

Skulle jag köra extraljus så hade jag tagit 3st utan tvekan..
så Jag säger 3st, tycker det är "skitfult" ut framtill med 2st...sådär malplacerat på något sätt tongue

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
spillolja
22 december 2018 · 4 025 Inlägg

Eller varför inte en billig "led-planka"  ?
https://www.aliexpress.com/store/produc … 8334.pic_6

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
mb_pucken
22 december 2018 · 5 087 Inlägg

Minst 3 :-) välj ljusbild efter vilken typ av körning dom används till. 3 flod ger bred ljusbild och bra längd. 2 flod och 1 spot ger lite smalare ljus men med mera längd.
Enda nackdelen med xenon är att det har en liten uppstartstid men med ett bra xenonkitt tex prestandabelysning.se 70w speedstart så startar dom fort och dom är beryktade för grym kvalitet :-)
Dessutom är nbb bra eftersom dom ej har fast montering av lampan utan går enkelt att chimsa om lampan för bredare ljusbild både på spot och flod.

Att gämföra en billig kinaramp och nbb xenon går inte. Vill du ha bra ljus utan att skicka ljus upp i trädtopparna och ner i backen så köp kvalitet. Spridning i höjdled är bara irriterande och gör att man ser sämre då det bländar mer än det hjälper till att se. Speciellt på snötäckt väg men märks redan på torr asfalt :-)

Tror inte du blir besviken på nbb med xenon oavsett om du kör 60w eller 70w xenon. Personligen hade jag valt 70w med 4300k ljustemperatur :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
22 december 2018 · 7 238 Inlägg

Nackdelen med "Pencil"-ljusstråle är att man på motorväg nattetid besväras/bländas längre tid/tidigare av stora blå reflekterande orienteringstavlor utefter motorvägarna.
Bättre med lite bredd på strålknippet så att man förhoppningsvis ser viltet bättre i vägkanten.

MammDiin
22 december 2018 · 2 019 Inlägg

mb_pucken skrev:
Minst 3 :-) välj ljusbild efter vilken typ av körning dom används till. 3 flod ger bred ljusbild och bra längd. 2 flod och 1 spot ger lite smalare ljus men med mera längd.
Enda nackdelen med xenon är att det har en liten uppstartstid men med ett bra xenonkitt tex prestandabelysning.se 70w speedstart så startar dom fort och dom är beryktade för grym kvalitet :-)
Dessutom är nbb bra eftersom dom ej har fast montering av lampan utan går enkelt att chimsa om lampan för bredare ljusbild både på spot och flod.

Att gämföra en billig kinaramp och nbb xenon går inte. Vill du ha bra ljus utan att skicka ljus upp i trädtopparna och ner i backen så köp kvalitet. Spridning i höjdled är bara irriterande och gör att man ser sämre då det bländar mer än det hjälper till att se. Speciellt på snötäckt väg men märks redan på torr asfalt :-)

Tror inte du blir besviken på nbb med xenon oavsett om du kör 60w eller 70w xenon. Personligen hade jag valt 70w med 4300k ljustemperatur :-)

Får man verkligen bredare ljusbild med flera chims på NBB 225 fjärr? Ser själv ingen större skillnad mellan D2S och H1 xenon med referens 25 och tjockare H1 bricka...
Kollar man på test där de har både high ref och ref 25 så tycker jag ref 25 lyser mera på höjden men kortare och ungefär samma bredd.
Men osäker på vad som är skillnaden mellan dem, om det skiljer i tjocklek på H1 brickan eller reflektorn.

Men i alla fall de äldre 225 utan led med ref 40 så har tunnare H1 bricka jämfört med 225 led och ref 25.

Själv har jag inte high ref med led som säljs i Sverige för ref 25 kostar strax över 70€ i Finland och har dessutom DR märkning så de är godkända med xenon så länge som ingen skruvar upp dem och kollar att lamporna och ballasterna man har inte uppfyller kraven.
Sen kan man undra hur de kan vara godkända med xenon och endast ha 20 i ref, för kollar man på bilder hur de lyser så ser de ut att lysa som ett par xenonkonverterade...

Men kanske man borde testa igen med flera H1 brickor eller 2 av de tjockare så kanske man ser tydligare skillnad.

Annars så håller jag med om 70W speedstarter med 4300K lampor. Och kör med 3 fjärr för längden på ljuset med 70W är omkring 1 kilometer.

Cuefa Ain't no place like home...
23 december 2018 · 4 628 Inlägg

Allt beror på hur mycket ljus du vill ha.
3 extraljus är dyrare, inte så värst snyggt, mer som kan gå sönder.
Men ju fler extraljus, desto mer ljus, den biten kommer man inte ifrån.
Jag kör själv 2 extraljus, dels för att de ger tillräckligt med ljus för min smak och mina behov (kör 26 mil/dag, landsväg), dels för att jag har en radar för farthållaren som sitter mitt i grillen.
Tycke och smak avgör, kan du köra med 3st o vill ha maximalt ljus, kör på 3.
Och även om det finns galet bra ljusramper numer så kan de aldrig mäta sig med 2 eller 3 NBB med xenon i, iaf inte så länge rampen sitter monterad i grillen.

Senast redigerat av Cuefa (23 december 2018)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
pierre__71
23 december 2018 · 90 Inlägg

Tack så mycket för era svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang