Iriterande problem med bromsar

simon02
13 december 2018 · 3 Inlägg

hej har en volvo 965 från 95. det är ny bytta bromsbelägg och det är luftat kanske 10 gånger men det är ändå som att det finns kvar luft i systemet, har provat att lufta på olika sätt men inget verkar funka. bromspedalen är lätt att trycka ner tills den nästan är i botten då börjar den gå segt och bromsverkan är inte alls som den brukat eller ska vara. bilen har stått ganska länge innan jag fick tummen ur att fixa upp den men tänkte höra om nån vet eller haft liknande problem.

Henkix
13 december 2018 · 6 737 Inlägg

Låter ungefär samma som på min 740. Luftade bort flera liter vätska men nån luft kom det aldrig. Pedalen blev det tryck i långt ner och tog man i lite gick det trycka den i mattan. Jag köpte en ny huvudbromscylinder sen blev det normalt igen smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
simon02
13 december 2018 · 3 Inlägg

okej jamen de låter likadant som på min men ja får väl prova byta den i värsta fall

tack för svar!

torsen
13 december 2018 · 7 233 Inlägg

Har ni provat proffsmetoden vid luftning = sugning?

simon02
24 december 2018 · 3 Inlägg

jo de har provats smile

magnus308
25 december 2018 · 17 Inlägg

Prova att lufta huvudbromscylindern, Har du fått luft på fel ställe i den hjälper det inte att lufta på respektive hjul

granadadr
26 december 2018 · 7 286 Inlägg

hur BÖRJADE  du lufta?? med pedalen??  jag använder aldrig pedalen,, risken att man förstör huvudcyl är stor,,   använder alltid lufttryck  smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Meaganeowner
26 december 2018 · 2 250 Inlägg

- Att förstöra broms- eller kopplingshyvudcylinder kommer sig av att man trycker med respektive pedal i bott, då det inte finns nåt pedalmotstånd vid öppnad luftnippel.
Då går tätningarna förbi vändkanter som blir inuti cylindern, så att säga längst in, och rivs sönder.

Märks att pedalerna sakta men säkert sjunker nedåt, när man pressar.


-  Men nej... det är nog inte felet!
Är väl VAG-syndromet.
Gid Jul, God Jul!

På flera av mina drågor, så har jag haft luftningsproblem, senast Skoda o Golf V.

Det blir liggande luftblåsor, större o mindre inne i t ex bromskolvar och annat. Värst är det med bromsar som har handbromsfunktion, d v s bakbromsarna.

Enda raka är att lossa bromsoket, sätta en distans, t ex träkloss, med samma tjocklek som skivan och de båda bromsklossarna har tillsammans, i stället för dessa. Med låt  bromsslang mm sitta kvar.

Lufta nu endera genom: tryck-lufta-tryck principen, eller genom att använda typ "Luftman" och trycka bromsvätska uppifrån  bromsvätskebehållaren. Var noga med att aldrig gå under minnivån med bromsvätska! För då trycker du in luft i ABS mm.

Under tiden du luftar, vänder du bromsoket
i olika lägen och knackar lätt med en klubba eller hammare.

Avsluta med att vända luftnippeln allt mer uppåt.

Gör så runt om. Var frikostig med bromsvätsksn, så blir det bytt i hela systemet.
Nu får du perfa bromsar!

Enda som kan gå fel är att det blir för lite bromsvätska i reservoaren.

God Jul, God Jul...

.

Senast redigerat av Meaganeowner (26 december 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang