Volvo 740 Cab byggtråd

Vart o hämtat en Volvo 740 fögge från -86 som vi har tänkt att srfo regga som cab! Vi har tänkt att svetsa igen bakdörrarna samt handtagen.

eddiemalmberg

  • 19 Följare
  • 2 672 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 maj 2018
eddiemalmberg
14 maj 2018 · 9 Inlägg
#1

Har fått tag i en 740 jag och en polare bygger om till cabbe och tanken är att srfo regga den som cab!

Som sagt en Volvo 740 från -86 fögasare!
Inget speciellt alls med den! Tanken är att svetsa igen bakdörrarna (inkl handtag) spackla o måla den röd :p
Kanske slänger i d24/d52 beroende på ekonomin!

eddiemalmberg
14 maj 2018 · 9 Inlägg
#2

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-6b0cf7a89b3d016fee69817e766b0fad.jpg

inredning urplockad.

eddiemalmberg
14 maj 2018 · 9 Inlägg
#3

helvsvetsat bakdörrarna ! sjukt svårt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-8f5b9420d3e6f6c22268cbe8b3ff8a7e.jpg

eddiemalmberg
14 maj 2018 · 9 Inlägg
#4

kapat ur handtagen o lagt i plåt. Ser ut som fan men lite spackel på de så blir de nog bra
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-67de919b7ceabd076c1fa8ecdc9c8d6e.jpg

CC72
14 maj 2018 · 1 624 Inlägg
#5

Bygga en enkel pilsnerkärra eller vad är planen? Tänkte om du liks håller på med svetsning och ville göra allt seriöst så skulle du bytt ut skärmkanterna också...innan du svetsade igen dörren...

eddiemalmberg
15 maj 2018 · 9 Inlägg
#6

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-d7e8c86a9c4d39974a91382ae820e28c.jpg

svetsat ett 30x30 järn mellan främre o bakre hjulhus ! snart dags att sätta kapen i taket.

eddiemalmberg
26 maj 2018 · 9 Inlägg
#7

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-38214965cd60086e04311d7f70f10f56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-2d1d5223a5059f69d80ad4528a60baf1.jpg



Sedär ! då var nästan allting svetsat, 40x40 profil svetsat i skuffen och även förstärkt med 30x30 mellan hjulhusen.

eddiemalmberg
26 maj 2018 · 9 Inlägg
#8

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-bf6be6c172aea891ab599ea9df1c337d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-9fa228899e999d6f66521cc1d46a3909.jpg


Äntligen fått tag i en d24! ruggigt fräsch men dock från lt så blir att byta tråg o lite pill....
tanken är att TDIC konvertera den.( någon som sitter på 740 tråg d24 skicka pm )
Fälgarna som kommer sitta på är 3sdm 19" 9,5" ibak och 8,5" fram!

eddiemalmberg
26 maj 2018 · 9 Inlägg
#9

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-dc81d79a7da280cbe465997c4c1c8e46.jpg



I skrivande stund ser de ut ungefär såhär !

Håller på att byta till 940 front då jag tycker att den är snyggare, samt att jag behöver gamla 740 fronten till ett annat projekt  tongue
Sen har vi stött på lite andra problem när vi kapade bort stolparna runt om ... först och främst får vi svetsa någon provisorisk stolpe innan reg/bes där vi kan fästa bältena där fram... Det andra problemet är att skuffgångjärnen sticker upp ca 10cm ibak i hatthyllan så de ser helknäppt ut... Får bli att byta ut dom mot 240ins gångjärn för dom ska tydligen va mycket kortare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2018 · 11 587 Inlägg
#10

Har sett fler som gjort detta och många anmärker på att bilen ser ut som en motorbåt med akterruff och har höjt upp dörrarnas linje. Bara så du vet...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
26 maj 2018 · 11 483 Inlägg
#11

eddiemalmberg skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-dc81d79a7da280cbe465997c4c1c8e46.jpg



I skrivande stund ser de ut ungefär såhär !

Håller på att byta till 940 front då jag tycker att den är snyggare, samt att jag behöver gamla 740 fronten till ett annat projekt  tongue
Sen har vi stött på lite andra problem när vi kapade bort stolparna runt om ... först och främst får vi svetsa någon provisorisk stolpe innan reg/bes där vi kan fästa bältena där fram... Det andra problemet är att skuffgångjärnen sticker upp ca 10cm ibak i hatthyllan så de ser helknäppt ut... Får bli att byta ut dom mot 240ins gångjärn för dom ska tydligen va mycket kortare.

Ska ni svetsa dit en stolpe vartannat år när det är dags för besiktning eller ska ni köra 2 år och sedan skrota den?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2018 · 11 587 Inlägg
#12

Vettemannen skrev:

eddiemalmberg skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-dc81d79a7da280cbe465997c4c1c8e46.jpg



I skrivande stund ser de ut ungefär såhär !

Håller på att byta till 940 front då jag tycker att den är snyggare, samt att jag behöver gamla 740 fronten till ett annat projekt  tongue
Sen har vi stött på lite andra problem när vi kapade bort stolparna runt om ... först och främst får vi svetsa någon provisorisk stolpe innan reg/bes där vi kan fästa bältena där fram... Det andra problemet är att skuffgångjärnen sticker upp ca 10cm ibak i hatthyllan så de ser helknäppt ut... Får bli att byta ut dom mot 240ins gångjärn för dom ska tydligen va mycket kortare.

Ska ni svetsa dit en stolpe vartannat år när det är dags för besiktning eller ska ni köra 2 år och sedan skrota den?

/Benny

På vår Sebring cab kommer ju bältet ut ur ovansida ryggstöd. Man kan byta stolar kanske?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
945atm
26 maj 2018 · 1 Inlägg
#13

Vet inte om reglerna har ändrats men när jag byggde cab på 90 talet så var det godkänt med midjebälte. Ett tips att kolla upp för att slippa onödigt jobb😉

eddiemalmberg
26 maj 2018 · 9 Inlägg
#14

Midjebälten är tyvärr inte godkänt längre ! De hade underlättat Endel. Vi skulle dock kunna sätta i t.ex bmw cab stolar där bältet sitter i själva stolen men får inte tag i några

Kjellander88
9 januari · 26 Inlägg
#15

Snart klara nu eller hur går det?  smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang