Volvo 740 Cab byggtråd

Vart o hämtat en Volvo 740 fögge från -86 som vi har tänkt att srfo regga som cab! Vi har tänkt att svetsa igen bakdörrarna samt handtagen.

eddiemalmberg

  • 19 Följare
  • 2 436 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 maj 2018
9 Inlägg
Skrivet 14 maj 2018 · Inlägg av trådskaparen #1

Har fått tag i en 740 jag och en polare bygger om till cabbe och tanken är att srfo regga den som cab!

Som sagt en Volvo 740 från -86 fögasare!
Inget speciellt alls med den! Tanken är att svetsa igen bakdörrarna (inkl handtag) spackla o måla den röd :p
Kanske slänger i d24/d52 beroende på ekonomin!

9 Inlägg
Skrivet 14 maj 2018 · Inlägg av trådskaparen #2

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-6b0cf7a89b3d016fee69817e766b0fad.jpg

inredning urplockad.

9 Inlägg
Skrivet 14 maj 2018 · Inlägg av trådskaparen #3

helvsvetsat bakdörrarna ! sjukt svårt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-8f5b9420d3e6f6c22268cbe8b3ff8a7e.jpg

9 Inlägg
Skrivet 14 maj 2018 · Inlägg av trådskaparen #4

kapat ur handtagen o lagt i plåt. Ser ut som fan men lite spackel på de så blir de nog bra
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-67de919b7ceabd076c1fa8ecdc9c8d6e.jpg

1 599 Inlägg
Skrivet 14 maj 2018 #5

Bygga en enkel pilsnerkärra eller vad är planen? Tänkte om du liks håller på med svetsning och ville göra allt seriöst så skulle du bytt ut skärmkanterna också...innan du svetsade igen dörren...

9 Inlägg
Skrivet 15 maj 2018 · Inlägg av trådskaparen #6

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-d7e8c86a9c4d39974a91382ae820e28c.jpg

svetsat ett 30x30 järn mellan främre o bakre hjulhus ! snart dags att sätta kapen i taket.

9 Inlägg
Skrivet 26 maj 2018 · Inlägg av trådskaparen #7

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-38214965cd60086e04311d7f70f10f56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-2d1d5223a5059f69d80ad4528a60baf1.jpg



Sedär ! då var nästan allting svetsat, 40x40 profil svetsat i skuffen och även förstärkt med 30x30 mellan hjulhusen.

9 Inlägg
Skrivet 26 maj 2018 · Inlägg av trådskaparen #8

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-bf6be6c172aea891ab599ea9df1c337d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-9fa228899e999d6f66521cc1d46a3909.jpg


Äntligen fått tag i en d24! ruggigt fräsch men dock från lt så blir att byta tråg o lite pill....
tanken är att TDIC konvertera den.( någon som sitter på 740 tråg d24 skicka pm )
Fälgarna som kommer sitta på är 3sdm 19" 9,5" ibak och 8,5" fram!

9 Inlägg
Skrivet 26 maj 2018 · Inlägg av trådskaparen #9

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-dc81d79a7da280cbe465997c4c1c8e46.jpg



I skrivande stund ser de ut ungefär såhär !

Håller på att byta till 940 front då jag tycker att den är snyggare, samt att jag behöver gamla 740 fronten till ett annat projekt  tongue
Sen har vi stött på lite andra problem när vi kapade bort stolparna runt om ... först och främst får vi svetsa någon provisorisk stolpe innan reg/bes där vi kan fästa bältena där fram... Det andra problemet är att skuffgångjärnen sticker upp ca 10cm ibak i hatthyllan så de ser helknäppt ut... Får bli att byta ut dom mot 240ins gångjärn för dom ska tydligen va mycket kortare.

Forum- och sitemoderator · 11 390 Inlägg
Skrivet 26 maj 2018 #10

Har sett fler som gjort detta och många anmärker på att bilen ser ut som en motorbåt med akterruff och har höjt upp dörrarnas linje. Bara så du vet...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 447 Inlägg
Skrivet 26 maj 2018 #11

eddiemalmberg skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-dc81d79a7da280cbe465997c4c1c8e46.jpg



I skrivande stund ser de ut ungefär såhär !

Håller på att byta till 940 front då jag tycker att den är snyggare, samt att jag behöver gamla 740 fronten till ett annat projekt  tongue
Sen har vi stött på lite andra problem när vi kapade bort stolparna runt om ... först och främst får vi svetsa någon provisorisk stolpe innan reg/bes där vi kan fästa bältena där fram... Det andra problemet är att skuffgångjärnen sticker upp ca 10cm ibak i hatthyllan så de ser helknäppt ut... Får bli att byta ut dom mot 240ins gångjärn för dom ska tydligen va mycket kortare.

Ska ni svetsa dit en stolpe vartannat år när det är dags för besiktning eller ska ni köra 2 år och sedan skrota den?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Forum- och sitemoderator · 11 390 Inlägg
Skrivet 26 maj 2018 #12

Vettemannen skrev:

eddiemalmberg skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220898/220898-dc81d79a7da280cbe465997c4c1c8e46.jpg



I skrivande stund ser de ut ungefär såhär !

Håller på att byta till 940 front då jag tycker att den är snyggare, samt att jag behöver gamla 740 fronten till ett annat projekt  tongue
Sen har vi stött på lite andra problem när vi kapade bort stolparna runt om ... först och främst får vi svetsa någon provisorisk stolpe innan reg/bes där vi kan fästa bältena där fram... Det andra problemet är att skuffgångjärnen sticker upp ca 10cm ibak i hatthyllan så de ser helknäppt ut... Får bli att byta ut dom mot 240ins gångjärn för dom ska tydligen va mycket kortare.

Ska ni svetsa dit en stolpe vartannat år när det är dags för besiktning eller ska ni köra 2 år och sedan skrota den?

/Benny

På vår Sebring cab kommer ju bältet ut ur ovansida ryggstöd. Man kan byta stolar kanske?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
1 Inlägg
Skrivet 26 maj 2018 #13

Vet inte om reglerna har ändrats men när jag byggde cab på 90 talet så var det godkänt med midjebälte. Ett tips att kolla upp för att slippa onödigt jobb😉

9 Inlägg
Skrivet 26 maj 2018 · Inlägg av trådskaparen #14

Midjebälten är tyvärr inte godkänt längre ! De hade underlättat Endel. Vi skulle dock kunna sätta i t.ex bmw cab stolar där bältet sitter i själva stolen men får inte tag i några

1 Inlägg
Skrivet 9 januari #15

Snart klara nu eller hur går det?  smile


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang