Majonäs på oljestickan xc70 1998

BasGalen
16 januari 2019 · 111 Inlägg

Hejsan! Så som titteln tyder så har jag lite majonäs blandat med oljan när jag kikar på stickan.
Tror dock inte att det är topplockspackningen då det inte flåsar i kylarbehållaren samt att det inte luktar avgaser där. Kylarvätska försvinner dock. Samt så är det inget majonäs under oljelocket.

Finns det andra möjliga ställen jag bör leta? Bilen går som en dröm men hoppas på att jag slipper byta topplockspackning.
Någon som har någon Idé?

Mvh!




Kan även tillägga att det kommer knappt in någon värme i kupén.

Senast redigerat av BasGalen (16 januari 2019)

Mack Forum- och sitemoderator
16 januari 2019 · 26 149 Inlägg

Hett tips: byt packningen på oljestickan.
Hade samma bekymmer på min V70.


Att kylarvätskan försvinner kan dock vara ett separat bekymmer.
Eller höra ihop. Svårt att säga.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
torsen
16 januari 2019 · 7 238 Inlägg

BasGalen skrev:
Hejsan! Så som titteln tyder så har jag lite majonäs blandat med oljan när jag kikar på stickan.
Tror dock inte att det är topplockspackningen då det inte flåsar i kylarbehållaren samt att det inte luktar avgaser där. Kylarvätska försvinner dock. Samt så är det inget majonäs under oljelocket.

Finns det andra möjliga ställen jag bör leta? Bilen går som en dröm men hoppas på att jag slipper byta topplockspackning.
Någon som har någon Idé?

Mvh!

"Majonäs" på oljestickan och oljepåfyllningslocket, och i utrymmet därunder, är vanligen avhängit korta körsträckor utan att motorn blivit varm. Kondens utfaller och blandar sig mer eller mindre med motoroljan.
Receptet är: Byt motorolja ofta och varmkör riktigt ordentligt några mil, kanske minst 5 mil, så bör problemet vara ur världen. Avskärmning av kylaren vid låga yttertemperturer minskar risken för "majonäs", som är en för bilmotorer ohälsosam emulgering - men inte ovanlig

BasGalen
16 januari 2019 · 111 Inlägg

Mack skrev:
Hett tips: byt packningen på oljestickan.
Hade samma bekymmer på min V70.


Att kylarvätskan försvinner kan dock vara ett separat bekymmer.
Eller höra ihop. Svårt att säga.

Yes ska byta o-ring på den närsom!
Tack för att delade med dig <3.

BasGalen
16 januari 2019 · 111 Inlägg

torsen skrev:

BasGalen skrev:
Hejsan! Så som titteln tyder så har jag lite majonäs blandat med oljan när jag kikar på stickan.
Tror dock inte att det är topplockspackningen då det inte flåsar i kylarbehållaren samt att det inte luktar avgaser där. Kylarvätska försvinner dock. Samt så är det inget majonäs under oljelocket.

Finns det andra möjliga ställen jag bör leta? Bilen går som en dröm men hoppas på att jag slipper byta topplockspackning.
Någon som har någon Idé?

Mvh!

"Majonäs" på oljestickan och oljepåfyllningslocket, och i utrymmet därunder, är vanligen avhängit korta körsträckor utan att motorn blivit varm. Kondens utfaller och blandar sig mer eller mindre med motoroljan.
Receptet är: Byt motorolja ofta och varmkör riktigt ordentligt några mil, kanske minst 5 mil, så bör problemet vara ur världen. Avskärmning av kylaren vid låga yttertemperturer minskar risken för "majonäs", som är en för bilmotorer ohälsosam emulgering - men inte ovanlig

Bytte olja iförrgår. Sedan dess kört typ 15 mil (7 mil åt gången ungefär). Problemet kvarstår. Olja skär sig med majonäsen i botten på stickan samt att majonäsen följer med lite här och där på oljestickan.

Senast redigerat av BasGalen (16 januari 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang