Innertak val av material?

Ryen
3 februari 2019 · 3 Inlägg

Hej! Har en gamal 65:a som innertaket har släppt på och tror inte det går att rädda tyvärr. Förra ägaren har gjort ett tappert försök men höll tyvärr inte så länge!

Men då är frågan vad kan jag använda mellan plåten och det tyg jag väljer? Min tanke är skumgummi av något slag? Och i så fall hur fäster jag det så det sitter fast? Är en bil som det härjas i så de ska tåla att man rör vid det så att säga!

Mvh Andreas

Knugcab
3 februari 2019 · 5 111 Inlägg

De flesta äldre bilar så sitter det bågar i karossen som taktyget är spänt med..du har inget sånt kvar?
Vad är det för bil?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Ryen
3 februari 2019 · 3 Inlägg

Knugcab skrev:
De flesta äldre bilar så sitter det bågar i karossen som taktyget är spänt med..du har inget sånt kvar?
Vad är det för bil?

Jo! Det ska finnas en sådan båge fram samt en bak. Dom borde gå att rädda tror jag, inte rivit gammla taket ännu, det är en Pontiac parisienne -65... en catalina med andra ord invändigt 👍
Men jag skulle gärna vilja försöka få taket helt slätt om du förstår hur jag menar 👍

244Lover
4 februari 2019 · 103 Inlägg

Rengör plåten noggrant och sen tar du spraylim de brukar hålla och om de e en supar bil skulle jag inte rekommendera något innertak

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
jaka54
4 februari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
På min Camaro -76:a så sitter det ett perforerat innertak i masonite. Har för mig att det är skruvat i taket.
Att direkt limma fast tyget i plåttaket skulle jag avråda ifrån. Så var det aldrig i original på en amerikanare.

Ryen
4 februari 2019 · 3 Inlägg

244Lover skrev:
Rengör plåten noggrant och sen tar du spraylim de brukar hålla och om de e en supar bil skulle jag inte rekommendera något innertak

Du tror att det håller? Min take från börja va att limma dit något typ av duk/skumgummi å få taket helt slätt först va tror du om de? Funkar spraylim å isf något märke du skulle rekommendera? 😉

244Lover
4 februari 2019 · 103 Inlägg

Ryen skrev:

244Lover skrev:
Rengör plåten noggrant och sen tar du spraylim de brukar hålla och om de e en supar bil skulle jag inte rekommendera något innertak

Du tror att det håller? Min take från börja va att limma dit något typ av duk/skumgummi å få taket helt slätt först va tror du om de? Funkar spraylim å isf något märke du skulle rekommendera? 😉

Jag har aldrig limmat innertak men har limmat till hatthyllor m.m och då har jag använt biltemas och det sitter så in i, följ instruktionerna på burken så ska de nog hålla och om det inte göra de får du vell sätta dit listerna som går över innertaket

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
jaka54
4 februari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Spraylim är det som bör användas men inte spraylim från Biltema ,det är det sämsta kontaktlim jag någonsin använt.
Swedols funkar bra liksom 3M...men inte Biltemas!
Sen att limma tyget direkt på innerplåten i taket blir aldrig bra! Avrådes bestämmt i från det!

it_mutt Avstängd
4 februari 2019 · 10 388 Inlägg

Biltemas spraylim fungerar bra, om man använder det som man ska använda det. Är ett vanligt återkommande tema har jag noterat när folk tycker Biltemas saker är skit; att man inte använder det som föreskrivet.




Sen Jaka...är C4:ans stolar original i din C3 btw? wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mew
5 februari 2019 · 2 156 Inlägg

it_mutt skrev:
Biltemas spraylim fungerar bra, om man använder det som man ska använda det. Är ett vanligt återkommande tema har jag noterat när folk tycker Biltemas saker är skit; att man inte använder det som föreskrivet.




Sen Jaka...är C4:ans stolar original i din C3 btw? wink

Nja, just spraylimmet håller jag med om. Använde det till en kompis innertak tillsammans med deras filtduk till högtalare etc. Blev jättebra, men ett halvår senare under en varm sommardag började det släppa lite varstans. Samma procedur med Swedols spraylim var inga problem.  Detta var ca 2 år sedan, om de har bytt leverantör sedan dess kan jag inte svara på, men jag hade inte riskerat backjobb på en så stor sak. smile

it_mutt Avstängd
5 februari 2019 · 10 388 Inlägg

Mew skrev:

it_mutt skrev:
Biltemas spraylim fungerar bra, om man använder det som man ska använda det. Är ett vanligt återkommande tema har jag noterat när folk tycker Biltemas saker är skit; att man inte använder det som föreskrivet.




Sen Jaka...är C4:ans stolar original i din C3 btw? wink

Nja, just spraylimmet håller jag med om. Använde det till en kompis innertak tillsammans med deras filtduk till högtalare etc. Blev jättebra, men ett halvår senare under en varm sommardag började det släppa lite varstans. Samma procedur med Swedols spraylim var inga problem.  Detta var ca 2 år sedan, om de har bytt leverantör sedan dess kan jag inte svara på, men jag hade inte riskerat backjobb på en så stor sak. smile

Har limmat två innertak med Biltemas spraylim (och en massa annat) och allt håller fortfarande. 1 och 3 år senare (innertaken då)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
5 februari 2019 · 5 719 Inlägg

Biltema för många grejer  som är bra men jämfört med 3M och andra spraylim så är Biltemas inte bra.

mb_pucken
5 februari 2019 · 5 087 Inlägg

it_mutt skrev:

Mew skrev:

it_mutt skrev:
Biltemas spraylim fungerar bra, om man använder det som man ska använda det. Är ett vanligt återkommande tema har jag noterat när folk tycker Biltemas saker är skit; att man inte använder det som föreskrivet.




Sen Jaka...är C4:ans stolar original i din C3 btw? wink

Nja, just spraylimmet håller jag med om. Använde det till en kompis innertak tillsammans med deras filtduk till högtalare etc. Blev jättebra, men ett halvår senare under en varm sommardag började det släppa lite varstans. Samma procedur med Swedols spraylim var inga problem.  Detta var ca 2 år sedan, om de har bytt leverantör sedan dess kan jag inte svara på, men jag hade inte riskerat backjobb på en så stor sak. smile

Har limmat två innertak med Biltemas spraylim (och en massa annat) och allt håller fortfarande. 1 och 3 år senare (innertaken då)

Har också limmat och klätt allt möjligt med biltemas spraylim och inget har lossnat för mig hittills :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
it_mutt Avstängd
5 februari 2019 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Biltema för många grejer  som är bra men jämfört med 3M och andra spraylim så är Biltemas inte bra.

Du menar; när taket sitter kvar, så räcker inte det för att det ska klassas som bra...ehm?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
5 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Det här med Biltemas kvalitet kan dryftas i evighet. Jag skulle påstå att problemet med vissa biltema-produkter är hur jämn kvaliteten är. Även jag har dålig erfarenhet av just Biltemas spraylim. Men det är knappast unikt att ett billigt märke/tillverkare har ojämn kvalitet på sina grejer. Samma med färg från byggmax. Sanslöst ojämn kvalitet. Å andra sidan har inte mina 8-10 inhandlade burkar färg på Byggmax eller 5-6 burkar spraylim från Biltema direkt någon empirisk betydelse.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang