Trasig styrenhet BMW116 -12

linaik
15 februari 2019 · 4 Inlägg

Hej! Min bil var stendöd när jag skulle starta den för drygt två veckor sedan. Efter en felsökning på verkstad visade det sig vara en styrenhet höger fram som var trasig. Jag hade bilen på verkstad för drygt en månad sedan för att byta en styrväxel på order från BMW, dvs de betalade för det ärendet. Jag har dålig koll på bilar men är det möjligt att något hänt under bytet av styrväxel som nu påverkat styrenheten? Har redan kollat med verkstaden men de säger att de är oberoende av varandra...

uhlin
15 februari 2019 · 2 834 Inlägg

De två sakerna har inget att göra med varann.

Så styrenheten har nog tackat för sig oavsett styrväxeln.

linaik
15 februari 2019 · 4 Inlägg

uhlin skrev:
De två sakerna har inget att göra med varann.

Så styrenheten har nog tackat för sig oavsett styrväxeln.

Oki tack för svar! Bara att betala och se glad ut då antar jag smile

linaik
15 februari 2019 · 4 Inlägg

linaik skrev:

uhlin skrev:
De två sakerna har inget att göra med varann.

Så styrenheten har nog tackat för sig oavsett styrväxeln.

Oki tack för svar! Bara att betala och se glad ut då antar jag smile

Förresten du som verkar ha koll, är det omöjligt för en bilkunning person att byta detta hemma (dvs inte jag) eller krävs det speciell utrustning, jag tänker på datorer och grejer för att programmera ?

uhlin
15 februari 2019 · 2 834 Inlägg

Jag tror nästan den skall programmeras in i bilen så det är nog inget man gör själv

linaik
15 februari 2019 · 4 Inlägg

uhlin skrev:
Jag tror nästan den skall programmeras in i bilen så det är nog inget man gör själv

Nej jag misstänkte det... smile

Xebers76
15 februari 2019 · 2 268 Inlägg

Skulle gissa att vi pratar om antingen BDC, DME eller DDE här och dem går inte att byta själv, eller ja man kan ju byta dem men ingen kommer fungera, tillkommer programering som görs med BMWs datorsystem

Utmarks-Loke
15 februari 2019 · 5 839 Inlägg

Låter som ett av de där felen som dagens biltillverkare lever på att laga, fel som förmodligen hade kunnat förebyggas med bättre design av elektroniken, men om ingen annan kan laga det så är väl inte intresset superhögt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang