2537
Sök

Blocket paj?

19 Inlägg
16 februari 2019
Trådstartare
#1
(Volvo 945 B230FB)
Hooj, min 940 har tagit vatten dem senaste 15 åren o vi bestämde oss för att byta topp + packning i somras.
Nu i November när jag körde t jobbet så rök det från huven så öppnade o kollade o då droppade det olja ifrån någonstans, kan inte se vart då det är rätt skitigt.
Men vi köpte en ny topp som var planad o bytte igen då min originaltopp var i rätt dåligt skick!
O nu är det samma skit igen, det var rätt stressigt så vi hade rätt möe fokus på just toppen men där var en liten skada i blocket som vi inte tänkte på
Frågan är då om det är så att blocket är rätt så möe mer skadat?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 333 Inlägg
16 februari 2019
#2
TheXmeX99 skrev:
(Volvo 945 B230FB)
Hooj, min 940 har tagit vatten dem senaste 15 åren o vi bestämde oss för att byta topp + packning i somras.
Nu i November när jag körde t jobbet så rök det från huven så öppnade o kollade o då droppade det olja ifrån någonstans, kan inte se vart då det är rätt skitigt.
Men vi köpte en ny topp som var planad o bytte igen då min originaltopp var i rätt dåligt skick!
O nu är det samma skit igen, det var rätt stressigt så vi hade rätt möe fokus på just toppen men där var en liten skada i blocket som vi inte tänkte på
Frågan är då om det är så att blocket är rätt så möe mer skadat?

Har du kört i 15 år med en motor som tagit vatten? Har det inte varit bättre att åtgärdat det tidigare?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 220 Inlägg
17 februari 2019
#3
Börja med att kolla ordentligt var oljan kommer ifrån. Kanske är det från ventilkåpspackningen, det behöver inte vara något stort fel

19 Inlägg
19 februari 2019
Trådstartare
#4
Vettemannen skrev:
TheXmeX99 skrev:
(Volvo 945 B230FB)
Hooj, min 940 har tagit vatten dem senaste 15 åren o vi bestämde oss för att byta topp + packning i somras.
Nu i November när jag körde t jobbet så rök det från huven så öppnade o kollade o då droppade det olja ifrån någonstans, kan inte se vart då det är rätt skitigt.
Men vi köpte en ny topp som var planad o bytte igen då min originaltopp var i rätt dåligt skick!
O nu är det samma skit igen, det var rätt stressigt så vi hade rätt möe fokus på just toppen men där var en liten skada i blocket som vi inte tänkte på
Frågan är då om det är så att blocket är rätt så möe mer skadat?

Har du kört i 15 år med en motor som tagit vatten? Har det inte varit bättre att åtgärdat det tidigare?

/Benny

Det är mina föräldrar som haft bilen innan så inget dem brytt sig om tyvärr


19 Inlägg
19 februari 2019
Trådstartare
#5
Svarte_Orm skrev:
Börja med att kolla ordentligt var oljan kommer ifrån. Kanske är det från ventilkåpspackningen, det behöver inte vara något stort fel

Vstten blandas med oljan vilket jag glömde skriva med!


4 254 Inlägg
19 februari 2019
#6
Har topplockspackningen gått kan det leda till att du får avgaser och olja i kylarvattnet. Det kan då ge ett övertryck och du får det lekage du beskriver.

Eller så är det ventilkåpspackningen som gått.

Men har du olja i vattnet är det nog bara börja riva toppen och sedan kolla skick på blocket.



Sök