Spacera fälgar

Sunken_JR
30 mars · 1 Inlägg
#1

Hej, har ett par fälgar 5/120 som jag tänkte sätta på min v70n med omvandlings spacera (20mm)

Så till min fundering, v70 har et43 och fälgarna har et35
Sen bygger det 20mm med spacera så då hamnar jag på ET15🤔

Kommer det funka eller kommer det se helt galet ut 🤔 vill ju inte ha en stadsjeep 😂

Marlboroman
30 mars · 7 987 Inlägg
#2

Bättre att borra om fälgarna om det är möjligt. Är det nå breda fälgar så kommer dem ju rätt snabbt börja hamna utanför skärmkanten. Mät på fälgarna du har nu vad som händer om du flyttar ut dem 3 cm.

torsen
30 mars · 3 578 Inlägg
#3

Ursäkta en fundering.
Men spacers på 20 mm har jag aldrig hört talas om.
Skruvade spacers brukar ha som minst 25 mm tjocklek.
Detta för att skruvskallar/muttrar ska få plats = inte ligga emot fälgarna(har gjort så på en Niva).
Naturligtvis går det att slipa av/ner skruvskallarna/muttrarna, samt i förekommande fall pinnskruvarna.
Spacers, som man placerar mellan nav och fälg, brukar inte finnas tjockare än 10 mm.
Att förlänga hjulskruvarna och placera 20 mm spacers innanför fälgarna avråder jag från p g a dels skjuvkrafterna på skruvarna och ev balanseringsproblem.
Har själv provat 25 mm skruvade spacers och Biltema´s 5 mm "skivor".
I båda fallen för att LM-fälgarna till Wrangler och Defender var för tjocka för att styrleder och bromsok skulle få tillräcklig frigång mot fälgarna.
Samt på några Suzuki "för att få ut hjulen".

Glöm inte att kollade att nya fälgarnas CB medger montering på din bil.
Har själv missat på detta "i min ungdom" en gång.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang