Köpråd: BMW 325i Touring

hey_it_me
5 april 2019 · 49 Inlägg

Hej,

Jag behöver råd då jag ska åka och titta på en bil imorgon. Jag är dålig på bilar och det är min andra bil jag eventuellt ska köpa. Den har gått runt 15500 mil. Är det någon dyr service snart? Vad ska jag kolla efter? Det jag reagerat på är att i serviceboken är den servad med cirka 3000 mils intervaller, är det rimligt? Senaste service gjord vid 13900 mil, och säljare påstår nästa service ska göras om 1500 mil ungefär. Hur brukar serviceintervallerna se ut för en BMW?

En annan sak som ringer som en liten varningsklocka för mig är att bilen besiktades i november 2018 och blev avställd drygt en månad efter det. Sedan dess är den inte körd. Och nu är den ute till försäljning. Tycker det verkar konstigt att ha en fungerande bil avställd i 4 månader, den borde i så fall ha sålts tidigare. Tänker om det kan ha blivit något fel efter besiktningen som gjort att man ställt av bilen.

Jag är som sagt väldigt oerfaren på bilköp och tar gärna alla råd jag kan få nu då jag ska titta på den imorgon.

Tack!

Utmarks-Loke
5 april 2019 · 5 840 Inlägg

hey_it_me skrev:
Det jag reagerat på är att i serviceboken är den servad med cirka 3000 mils intervaller, är det rimligt? Senaste service gjord vid 13900 mil, och säljare påstår nästa service ska göras om 1500 mil ungefär. Hur brukar serviceintervallerna se ut för en BMW?

Longlife-service kallas det och är normalt nuförtiden, men bra är det inte. Har bilen gått mest långturer funkar det väl med så långa intervaller, men har den körts i stan med mängder av kallstarter är 3000 mil helt enkelt för långt.

Jokabsson
5 april 2019 · 1 177 Inlägg

Är den servad på verkstad så går det att gå in i bilens iDrive och titta när nästa oljebyte/bromsvätskebyte/tändstift etc ska äga rum. Jag litar dock inte på datorn, utan jag tittar i serviceboken och brukar ändå serva upp bilen direkt efter köpet så jag vet vad som är gjort och när, med högkvalitativa produkter.

Kan vara så att förra ägaren bestämde sig för att sälja bilen redan i november förra året. Han åkte in på besiktningen eftersom det är mycket enklare att sälja en (ny)besiktigad bil. Sedan ställa av för att slippa skatten och invänta våren då det är betydligt enklare att sälja bakhjulsdrivna bilar med lite motorkraft när värmen kommer.

Men det kan vara som du säger också. Använd din intuition för att kolla av om bilen verkar vettig. Är du oerfaren så rekommenderar jag starkt att köra in den på en för-besiktning eller ta med dig någon med erfarenhet när du ska titta på bilen.


Oljebyte är definitivt att rekommendera innan 3000 mil, men N52-motorn är av en slitstark konstruktion som brukar klara av lite misshandel.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang