Oljeläckage Volvo D6 (utan turbo)

Magnificus
3 april · 8 Inlägg
#1

Hej.
Min D6:a trycker ut olja i kylsystemet, inte mycket men det ligger alltid svart oljesmet längst upp i expansionskärlet. Jag har kört 150 mil efter oljebyte och förbrukningen märks knappt på stickan
Jag har bytt topplockspackning och vattenpump sedan 150 mil.
Jag bytte packningen pga samma problem, men det har inte hjälpt.
Det finns inget vatten i motoroljan.
Motorn sitter i en LT-31:a.
Helrenovering 1000 mil tillbaka.
Läckaget började c:a 100 mil innan packningsbytet.
Finns det något annat ställe förutom topplocket och vattenpumpen där olja kan tryckas ut i kylvätskan?
Möjligt att det finns nån spricka där det sipprar igenom.
Finns det kemikalier som funkar för att täta ett sådant läckage?
Hälsningar Magnus

jaka54
3 april · 3 327 Inlägg
#2

Hej!
Om det inte är en trasig topplockspackning eller en skev topp som läcker så skulle jag gissa på spricka i godset, antingen i toppen eller i vevhuset.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april · 12 311 Inlägg
#3

D6? Du menar D24? (82 HK)

Loading signature: [||||||||||----------]
Djo
3 april · 10 102 Inlägg
#4

du vet att d24 är en vw motor och att du inte har en volvo motor i din vw utan alla volvos med d24 har vw motor.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Magnificus
4 april · 8 Inlägg
#5

Ja, VW D24 är det, 6 cyl sugdiesel.

Magnificus
4 april · 8 Inlägg
#6

Jag fick toppen uppmätt i samband med packningsbytet, den diffade max 0,1mm

Magnificus
6 april · 8 Inlägg
#7

jaka54 skrev:
Hej!
Om det inte är en trasig topplockspackning eller en skev topp som läcker så skulle jag gissa på spricka i godset, antingen i toppen eller i vevhuset.

Inget att göra åt, eller?
Finns inget tätningsmedel som skulle funka att hälla i oljan?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 april · 9 961 Inlägg
#8

Inte bara gammal olja från raset du ser?  Är ett helvete att få bort olja från allt

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Magnificus
6 april · 8 Inlägg
#9

Nej, när jag bytte topplockspackningen körde jag systemet upprepade ggr med emulsion.
Först var oljan i vattnet klar men numera svart, så klart.
Det är helt klart väldigt lite som trycks ut med tanke på att bilen inte drar olja alls.
Men irriterande nog.
Jag kan ju strunta i läckaget, inget tar väl skada av lite olja i kylvattnet?
Men helst vill jag ju ha bort läckaget.
Motorn sitter i en bruksbil (veteran 1979) så nån mer omfattande renovering blir det inte.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang