Byta motor på vw caddy

Lilametallic
24 april 2019 · 36 Inlägg

Tjenixen!

Har haft som projekt att bygga om en caddy. Har en 3L v8 bmw motor liggandes som jag tänkte stoppa in. Har inte sett något liknande förut på en caddy och tänkte att detta skulle vara en smula unikt. Tanken slog mig, varför har jag inte sett något liknande förut?

Kan det vara pga att dem inte går igenom besiktningen?
Skulle motorn vara för stark för att bilen skulle vara stabil vid väghållning och bromsning?

Finns det någon som vet om min idé kommer gå hela vägen, eller bör jag fundera på något annat?

Mercedes W210 E420 "Black8" (1996)
amazinjoey
24 april 2019 · 1 139 Inlägg

Lilametallic skrev:
Tjenixen!

Har haft som projekt att bygga om en caddy. Har en 3L v8 bmw motor liggandes som jag tänkte stoppa in. Har inte sett något liknande förut på en caddy och tänkte att detta skulle vara en smula unikt. Tanken slog mig, varför har jag inte sett något liknande förut?

Kan det vara pga att dem inte går igenom besiktningen?
Skulle motorn vara för stark för att bilen skulle vara stabil vid väghållning och bromsning?

Finns det någon som vet om min idé kommer gå hela vägen, eller bör jag fundera på något annat?

1. Mer jobb än de är värt
2. Lättare använda sig av VAG Motorer
3.  Måste regbesiktas som ombyggd och lär inte gå igenom. Kolla igenom SFRO regler

Xebers76
24 april 2019 · 2 266 Inlägg

Bygga om från fwd till rwd är ju inget litet jobb. Eller tänkte du tvärställa v8an?

Lilametallic
24 april 2019 · 36 Inlägg

Xebers76 skrev:
Bygga om från fwd till rwd är ju inget litet jobb. Eller tänkte du tvärställa v8an?

Jag hade tänkt ta mig tiden att göra den bakhjulsdriven. Tid kommer det kosta men jag lägger gärna ner det. Får leta reda på en annan motor kanske, eller om man ska försöka sig på ett annat offer.

Mercedes W210 E420 "Black8" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang