Jag blev blåst.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Behövde en dämpare till kärran och beställde enligt bild och form från skroten.
En ny monterad gick på 2500..
Så 550 för en beg var inte så farligt så jag slog till och BETALADE ..
Några dagar senare var dämparn hemma och jag tänkte först ta av hjulet och sätta igång och byta..
Gammal räv som jag är , så gjorde jag kollen först SÅKLART, så att den skulle passa..
Jag tyckte den såg lite STOR ut direkt och upptäckte till min fasa att jag fått framdämpare istf bak..sad
Ringde och fick besked att bakre dämpare skulle skickas.
Fick den några dagar senare och öppnade paketet..
Vad i hela glödheta hel. .
Att den var rejält rostig kunde jag acceptera, MEN den läckte olja, och inte nog med det den KROMADE delen var även den angripen av rost på ca 20 cm runtom..
Aldrig mer att man handlar där, när man inte begriper sig på vad man säljer, oavsett om det var BILLIGT..
Så nu har jag beställt en NY och lärt mig en läxa..
Kanske skulle man sagt ifrån när man beställde att den skulle vara felfri..?
Den som inte passade var rostig, men helt felfri för övrigt..

Senast redigerat av insidan (19 juni 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lockwood
19 juni 2019 · 394 Inlägg

Har kolvstången rostat så är dämparen skrot. En någorlunda seriös skrot ersätter dig. Jag gissar dock på att du köpt ett komplett fjäderben inkl fjäder o allt, för annars låter 550 kr väldigt dyrt, då med tanke på att jag tror mig minnas att du kör en 15-20 år gammal bil. En ny stötdämpare (observera inte komplett fjäderben!) brukar kosta 300-400 kr till en vanlig bil om man köper de på webben, tex reservdelar24.se eller ebay.de. Självklart är det inte högsta kvalitet på ett nytt fjäderben för dessa pengar, men de håller nog i mellan 5000-10000 mil i regel. Vill man köpa original eller riktig kvalitet så brukar de kosta 2-4 gånger så mycket.

Senast redigerat av Lockwood (19 juni 2019)

M123
19 juni 2019 · 962 Inlägg

Brukar ju vara angivet på dom seriösa demonteringarna klasser på artiklarna, Typ A osv.
Det jag tycker är betalar man halva nypriset så borde åtminstone delen vara hälften så bra som en ny eller lite bättre än hälften.

Får man en ej funktionsduglig del så är det reklamation, kolven ska inte vara skadad på en dämpare lika lite som kolven på ett bromsok.
Själva syftet med delen är ju att den ska bli att hålla tätt.

Lärdomen är nog att du inte ska köpa delar osett, är det bild på delen ska också vara delen du köper.

Men nytt är nytt och bytt är bytt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
19 juni 2019 · 9 296 Inlägg

...och mycket som säljs på skrotarna i Sverige kostar mer än nya delar utomlands. Tyvärr så ser det ut så, speciellt när frakten tillkommer. Det kostar mer att skicka en låda fläsk från Örebro än att skicka en låda fläsk från England. Jag skulle gärna stötta inhemska företag om de inte vore så... hemska. Faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang