Hjälp med ljudbygge

JK-Garaget
3 juli 2019 · 1 Inlägg

Tjena!

Har bestämt mig för att uppgradera framdörrarna lite på min v70.
Och har då kommit över följande delar:


Dayton Audio PA200-8 (4x 8")

GAS PT35 PRO SPL-diskant (2x)

GAS COMPETITION 600.2 G2

Kondensator 13uF 100V (2x)


Där planen då var att sätta 2 midbasar & 1 diskant per dörr.
Vad jag fått till mig behöver jag inget delningsfilter då slutsteget löser den biten åt mig(?) Rätta mig jätte gärna om jag har fel, då jag vill lära mig :-)

Min fråga är hur allting ska kopplas till steget

Förstår hur jag kopplar Stereo > Slutsteg, ström jord etc

Men inte vilka kablar som ska gå vart från högtalarna in i steget.

Är det någon som har tålamod nog att hjälpa mig steg för steg eller skriva en mindre guide så är jag absolut villig att betala lite för besväret!

Mvh Johan

Senast redigerat av JK-Garaget (3 juli 2019)

VWlife
5 juli 2019 · 117 Inlägg

Tjena Johan!
Om du ska köra dom högtalarna utan delningsfilter så blir det svårt och få ljudet o lira gött på bara ett 2-kanaligt steg. skulle rekommendera ett 4-kanaligt, annars lär du skaffa två delningsfilter.

Eftersom du vill ha middar och diskant så måste du kunna filtrera frekvenser så inte diskanterna börja spela för låga frekvenser. Det mår dom verkligen inte bra av och håller inte i längden. Visst du kan ju koppla endast diskanter på en kanal och middar på den andra. För då kommer du kunna filtrera frekvenserna på diskant kanalen och midd frekvenser på middarnas kanal. Men då blir det som att diskanterna kommer spela på högra kanalen och middarna på vänstra eller tvärtom. Och det kommer inte låta nice.

Volkswagen Golf GTI 16V "GTI 16V" (1988)
Bassiehof
5 juli 2019 · 1 777 Inlägg

Vad ska du använda kondingarna till?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang