Lackat om rost på huven - få en snygg övergång till gammal lack?

AndreasNilsen
27 juli 2019 · 1 Inlägg

Tjena!

Jag fick ganska mycket rostangrepp under huvens framkant som fortsatte på översidan också. Jag slipade bort all rost,  spacklade så gott jag kunde och sprayade på ny lack samt klarlack.

Problemet är som ni ser på bilderna att jag fått en ganska ful övergång.

BILD 1: https://i.imgur.com/QMf1YhZ.jpg

BILD 2: https://i.imgur.com/J4c7FPC.jpg

Min fråga är: Kan denna poleras ner så att det blir en något jämnare övergång? Jag äger ingen polermaskin men kan givetvis köpa om detta kan hjälpa med wax eller rubbing?

Vad tror ni? är jag helt körd? sad

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juli 2019 · 17 465 Inlägg

En rejäl rekond på resten av bilen löser det nog. Att själv göra det om du inte vet hur man gör är lite riskfyllt men kan gå bra med. Du behöver maskiner, polermedel, wax och lackförsegling.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
27 juli 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Vad är det för lack du använt? Vanliga sprayburkar (funkar inte) eller 2komp lack som du sprutat på med spruta?
För att få till en bra övergång så behövs
1. Kompressor och spruta
2. 2-komp Grundfärg och 2-komp sprutspackel (biltemas vita epoxygrundfärg funkar bra ).
3. Silikonborttagare.
4. Klibbduk.
5. Slippapper:  240 och 600 samt våtslippapper 1200, 2000 och 2500.
6. Maskeringstape ...maskera det som inte ska lackas och lackera ytterst tunnt tunnt upp till maskeringstapen!!! -Där vattenslipar du sedan(naturligtvis med en liten platt träkloss och 1200 vattenslippapper, sedan 2000 och sist 2500 papper) så det nya färglagret "passar ihop" med den gamla lackytan.
När allt är "slipat" polerar du med rubbing och en tygtrasa . Är ytorna små går det bra att bara handpolera

Low
27 juli 2019 · 3 306 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är det för lack du använt? Vanliga sprayburkar (funkar inte) eller 2komp lack som du sprutat på med spruta?
För att få till en bra övergång så behövs
1. Kompressor och spruta
2. 2-komp Grundfärg och 2-komp sprutspackel (biltemas vita epoxygrundfärg funkar bra ).
3. Silikonborttagare.
4. Klibbduk.
5. Slippapper:  240 och 600 samt våtslippapper 1200, 2000 och 2500.
6. Maskeringstape ...maskera det som inte ska lackas och lackera ytterst tunnt tunnt upp till maskeringstapen!!! -Där vattenslipar du sedan(naturligtvis med en liten platt träkloss och 1200 vattenslippapper, sedan 2000 och sist 2500 papper) så det nya färglagret "passar ihop" med den gamla lackytan.
När allt är "slipat" polerar du med rubbing och en tygtrasa . Är ytorna små går det bra att bara handpolera

Finns 2k klarlack i burk som fungerar hur bra som helst.

caromania Forummoderator
27 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Low skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är det för lack du använt? Vanliga sprayburkar (funkar inte) eller 2komp lack som du sprutat på med spruta?
För att få till en bra övergång så behövs
1. Kompressor och spruta
2. 2-komp Grundfärg och 2-komp sprutspackel (biltemas vita epoxygrundfärg funkar bra ).
3. Silikonborttagare.
4. Klibbduk.
5. Slippapper:  240 och 600 samt våtslippapper 1200, 2000 och 2500.
6. Maskeringstape ...maskera det som inte ska lackas och lackera ytterst tunnt tunnt upp till maskeringstapen!!! -Där vattenslipar du sedan(naturligtvis med en liten platt träkloss och 1200 vattenslippapper, sedan 2000 och sist 2500 papper) så det nya färglagret "passar ihop" med den gamla lackytan.
När allt är "slipat" polerar du med rubbing och en tygtrasa . Är ytorna små går det bra att bara handpolera

Finns 2k klarlack i burk som fungerar hur bra som helst.

Jag säger inte att Jaka har fel, men han kanske ibland siktar lite högt. Det här med att det i alla lägen bara duger med kompressor, 2k osv. Vi får leva med det. Som när någon frågade om det gick att underredsbehandla en bil som hade 30år gammal bil som hade spaltrost och inte var i perfekt skick och det bara duger att blästra hela underredet och sedan de 6 punkterna ovan.

Men, visst fan blir det bäst med kompressor, spruta och hela konkarongen! Och det är därför en lekman inte klarar av det. Och det är därför ett proffs tar 15k.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hamilton
28 juli 2019 · 8 864 Inlägg

AndreasNilsen skrev:
Tjena!

Jag fick ganska mycket rostangrepp under huvens framkant som fortsatte på översidan också. Jag slipade bort all rost,  spacklade så gott jag kunde och sprayade på ny lack samt klarlack.

Problemet är som ni ser på bilderna att jag fått en ganska ful övergång.

BILD 1: https://i.imgur.com/QMf1YhZ.jpg

BILD 2: https://i.imgur.com/J4c7FPC.jpg

Min fråga är: Kan denna poleras ner så att det blir en något jämnare övergång? Jag äger ingen polermaskin men kan givetvis köpa om detta kan hjälpa med wax eller rubbing?

Vad tror ni? är jag helt körd? sad

Det där är bara att göra om färgen är ju inte ens i närheten

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang