Generatorsurr från högtalare

pelle_45
28 juli 2019 · 10 Inlägg

Tjena har köpt ett steg, stereo o högtalare från en polare igår och när jag kopplade in de så hörde jag surrande från varenda högtalare. De surrar mer o mer om varvtalet går upp. Så antar generatorsurrande? Slutsteget får ström genom mitt andra slutsteg och de får
Ström hela tiden även när bilen är av. Någon som vet vad felet kan vara?

torsen
28 juli 2019 · 7 198 Inlägg

Vet i ärlighetens namn inte hur man gör bäst nu för tiden.
Men förr monterade man en kondensator på "+" på generatorn = kabel till batteriet/startmotorn.
3 mikrofarad har jag för mig är lagom.

caromania Forummoderator
28 juli 2019 · 9 296 Inlägg

pelle_45 skrev:
Tjena har köpt ett steg, stereo o högtalare från en polare igår och när jag kopplade in de så hörde jag surrande från varenda högtalare. De surrar mer o mer om varvtalet går upp. Så antar generatorsurrande? Slutsteget får ström genom mitt andra slutsteg och de får
Ström hela tiden även när bilen är av. Någon som vet vad felet kan vara?

Det är nog som du säger störningar från generatorn. Det var ganska vanligt att man fick det på äldre bilar (60tal) när man stoppade in stereo. Det första du kan pröva är att jorda så nära batteriet som möjligt och att även ta plus på en så stabil källa som möjligt. Sedan finns det (fanns?) störningsfilter man satte på om det nu var plus-/ eller minuskabeln. Jag har ett sådant liggandes som jag hade på min amazon.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang