Köpråd: BMW 320i Sedan 184hk F30 2013

Craxzy
14 augusti 2019 · 4 Inlägg

Tjenare.

Är i tankar på att byta bil och har tittat på denna BMW modell. Undrar hur det ser ut med problem och kända fel gällande denna bil. Vet att BMW hade problem med sina kamkedjor på vissa av deras modeller, men utöver det så har jag inte mycket koll. Har sökt runt en del men inte hittat mycket information, ni som har lite bättre koll. Hur ser servicekostnader ut, samt vilka serviceintervaller är det på denna bil? Finns det några store problem med denna modell, barnsjukdomar samt kända fel? Är det något att ha, eller ska jag skippa den för något annat?

Mvh.

Lockwood
14 augusti 2019 · 394 Inlägg

Snart är det pajkastning. Korta varianten: den är inte sämre än vilken annan premiumbil som helst. Men vill du ha helt "riskfritt" ägande så köp nåt asiatiskt, sen att du inte gillar att köra den asiatiska bilen är oväsentligt. Jag hade självklart lyssnat på alla olyckskorpar som kommer skriva här, men jag hade tagit det de skriver med en god nypa salt. Vet inte vilken budget du har men är det runt 100k så hade jag nog kikat på ett mindre namnkunnigt VAG fabrikat som Skoda eller Seat, eller varför inte en Alfa Romeo, Italiens svar på BMW, fast roligare.

Craxzy
14 augusti 2019 · 4 Inlägg

Lockwood skrev:
Snart är det pajkastning. Korta varianten: den är inte sämre än vilken annan premiumbil som helst. Men vill du ha helt "riskfritt" ägande så köp nåt asiatiskt, sen att du inte gillar att köra den asiatiska bilen är oväsentligt. Jag hade självklart lyssnat på alla olyckskorpar som kommer skriva här, men jag hade tagit det de skriver med en god nypa salt. Vet inte vilken budget du har men är det runt 100k så hade jag nog kikat på ett mindre namnkunnigt VAG fabrikat som Skoda eller Seat, eller varför inte en Alfa Romeo, Italiens svar på BMW, fast roligare.

Har för tillfället en budget på 170k, riskfritt ägande är det väl aldrig med någon bil men eftersom BMW har haft problem med sina kamkedjor tidigare så ville jag kolla här om dessa problem fortfarande existerar på denna bilmodell.

Lockwood
14 augusti 2019 · 394 Inlägg

Ja problemet existerar. Hur många som blir drabbade är omöjligt att svara på. BMW ägare är ofta mer bilintresserade än den genomsnittliga Kia ägaren, därmed verkar problemen var mer frekventa här på Garaget. Faktum är att det finns nog ingen som kan svara på hur vanligt problemet är egentligen. Den som säger sig veta ljuger, inte ens BMW vet exakt, men de har nog den bästa uppskattningen baserat på deras statistik, men den informationen är säkerligen hemlig.

panda666
14 augusti 2019 · 4 250 Inlägg

Craxzy skrev:
Tjenare.

Är i tankar på att byta bil och har tittat på denna BMW modell. Undrar hur det ser ut med problem och kända fel gällande denna bil. Vet att BMW hade problem med sina kamkedjor på vissa av deras modeller, men utöver det så har jag inte mycket koll. Har sökt runt en del men inte hittat mycket information, ni som har lite bättre koll. Hur ser servicekostnader ut, samt vilka serviceintervaller är det på denna bil? Finns det några store problem med denna modell, barnsjukdomar samt kända fel? Är det något att ha, eller ska jag skippa den för något annat?

Mvh.

Hej! du har helt rätt, bensinmotorerna har problem, jag tycker mycket mer problem än dieslarna. 320 värkar vara ganska få av också vad jag kan se, de flesta på blocket är 328 typ, n20 motorn/familjen typ. Dom har en del problem om man har oturen. Sen kan man ha tur och inte ha några problem alls så se till att ha en lågmilare och så ny som möjligt för att täckas av maskinskadeförsäkring genom ditt försäkrings bolag. typ folksam ger 12.000mil 10 år. tills bilen fyllt 10 år eller gått max 12.000mil. Kör du några längre sträckor skulle ja säga köp 320d istället, visst kedjan där men efter 2013 tror ja kedjan är bättre eller iaf har inte hört jättemånga fall där kedjan pajat. Men tror att bensinmotorerna håller sämre.

Har provkört ett par alfas och det är bara skrep tycker ja personligen, kommer inte ens i närheten av tyskarnas byggkvalite. Skulle aldrig välja alfa före nått tyskt iaf. Kanske bara jag;)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang