Chippa bilen med BSR PPC enhet

Ivel
17 september · 788 Inlägg
#21

Growe skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:
Lämna tillbaka.
Var nöjd att du inte fått några följdfel.
Kör bilen otrimmad.
Vill du ha mer effekt, köp en starkare modell.
Det finns anledningar till att bilfabrikanterna spenderar miljontals kronor och tusentals riggtimmar för att prova ut både mjukvara och kompatibiliteten med hårdvaran.
Visst, mer effekt men allt annat då...
Jag har arbetat med metodutveckling i riggar och även sett resultat av "experters" optimeringar både med boxar och mappningar därav att jag skriver som jag gör.

Du utelämnar i din text att det finns tillverkare som använder sig av helt lika motorer i sin serie men bara byter ut program och således trollar fram en mer motorstark model. Jag ser till Volvo i detta hänseende och detta var i stor omfattning, dom har ju även optimering dessutom utöver detta.
Så mappa är inte alls samma sak som dåligt utan det kan även göras av tillverkare och är ju inte alls ovanligt numera i stor utsträckning.
Tycker du har mer fel än rätt faktiskt.

polarn har hållt på sedan 2008  och nada problem pga att dom är optimerade.. iallfall inget någon kund nämnt..  det är mest pga miljön trams som man kan plocka ur mer effekt dessutom behöver man inte tro att bilen kommer rulla i 50grader i 5timmar full belastning eller rulla när det är -30 med full last.   

ett exempel hur bra just dom här motorerna klarar ökade effekten kan man se på Misha Charoudin som har en optimerad Vw up!  med samma motor   med downpipe och optimerad  sedan 2017 och denna bil går på nuerburg ring som hyrbil så den går alltså full last konstant.. men nada problem. så att den inte skulle klara normal svenson körning är bara rent b-s .   har kört min 1.6tdi rätt hårt optimerad i 1år och cirka 4000mil  kör betydligt hårdare än vad normala kör.  alltid full gas vid stopljus om jag står först. varvar ur den ofta.    sen är det verkligen inte värt 8K  det är rent bs för att få någon programerare och nada kontroll av bilen innan och efter optimeringen.

Jag är ledsen men jag vet inte riktigt vad du menar med det jag svärtat.
Jag kan åtminstone konstatera, tror jag, att du menar att en motor som körs på ringen är ett bra mått på hur en motor håller för svenssonkörning, det är rent nonsens, det begriper vem som helst med ett uns kunskap gällande hållfasthetstesting av motorer.
Ett strålande exempel på detta är SAABs Talladega utmaning, funkade utmärkt på banan men i den verkliga världen inte så bra alls när det kom till kritan. Varför? För att körmönstret är helt olika, punkt.
Körda 4000mil är ingenting att nämna som problemfritt, hade du kunskapen även här skulle du förstå varför.
Öppna din motor, gör en oljeanalys, undersök lagerytor samt kolvtoppar till att börja med och jämför sedan med en oförstörd (inte pillad på av någon eftermarknadsklåpare) årligt skött dito så ser du tydliga skillnader.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
panda666
17 september · 3 128 Inlägg
#22

Frågan är hur länge kommer delarna klara de extra effekten? kommer allt hålla lika länge som om det vore original? om svar ja då varför är inte den där effekten redan från början? skulle förstå om man fick 60 hk ungefär för 8k men runt 36 hk för vad en hyra så att säga ligger på låter inte alls värt det tycker ja. Vad ja minns f10 525d års 2011 har org 204 hk och me chip hamnar runt 300hk det kallar ja för värt pengarna. Men slutfrågan igen hur länge pallar grejerna? nyare motorer o lådor ligger ju på gränsen redan som det är och behöver ofta service osv med nya lagar om dpf osv osv så att trimma en sån vore kul o veta hur länge dom håller,

Jesper328
19 september · 617 Inlägg
#23

Om man nu skall optimera sin bil så skulle jag vända mig till ett märkesinriktat företag, och inte ett som har ett mindre bra rykte.
Sen bör man ju som sagt överväga om det är värt riskerna, vilket det enligt mig inte är när man slutar på 122hk.

Har suttit och funderat på att slå in en ny mjukvara i min Golf, vilket ger runt 370-380hk.
Däremot så skulle ju maskinskadeförsäkringen sluta att gälla, och vad jag vet så är turboaggregaten på dessa inte är sådär jädra hållbara.
Är 80hk värt risken för att få pynta en ny turbo?
Nej.

Kort sagt ; Mer effekt = mer belastning på hårdvara = mer slitage.
Och skulle som sagt inte lita en sekund på ett företag som optimerar alla slags märken.

Stefan7neson
19 september · 358 Inlägg
#24

Jesper328 skrev:
Om man nu skall optimera sin bil så skulle jag vända mig till ett märkesinriktat företag, och inte ett som har ett mindre bra rykte.
Sen bör man ju som sagt överväga om det är värt riskerna, vilket det enligt mig inte är när man slutar på 122hk.

Har suttit och funderat på att slå in en ny mjukvara i min Golf, vilket ger runt 370-380hk.
Däremot så skulle ju maskinskadeförsäkringen sluta att gälla, och vad jag vet så är turboaggregaten på dessa inte är sådär jädra hållbara.
Är 80hk värt risken för att få pynta en ny turbo?
Nej.

Kort sagt ; Mer effekt = mer belastning på hårdvara = mer slitage.
Och skulle som sagt inte lita en sekund på ett företag som optimerar alla slags märken.

Men BSR har väl ändå inte dåligt rykte? Eller har jag missat nåt?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang