Stereo Saab 9-3 vector 2006

Raggarn84
14 september 2019 · 387 Inlägg

Ska åka och kolla på en Saab 9-3 2,0T Vector -06 imorgon.
I annonsen står det att stereon ej funkar (vad felet är står inte).

Läste att det inte går att plocka ut de stereorna, men det borde väl gå att sätta in en stereo längre ner i mittkonsollen och dra ny + kabel samt jordkabel och leta upp original högtalarkablarna och skarva in dom i den nya stereon m.m?

Bassiehof
14 september 2019 · 1 777 Inlägg

Om det inbyggda slutsteget gått sönder är det väl ingen idé att montera en ny stereo.

Raggarn84
14 september 2019 · 387 Inlägg

Min tanke var att göra nytt som inte går genom originalet (montera in en typ pioneer stereo, har en spm heter Pioneer DEH-1500UB ).
Alltså ny plus, jord och koppla högtalarkablarna till ny stereo m.m.


Bassiehof skrev:
Om det inbyggda slutsteget gått sönder är det väl ingen idé att montera en ny stereo.

Bassiehof
14 september 2019 · 1 777 Inlägg

Då får du koppla förbi slutsteget, vilket innebär att du inte kan använda de högtalarkablar som finns bakom stereon. Det är inte svårt att dra nya kablar, men Pioneer har klena förstärkare. Det finns förstås  https://www.pioneer-car.eu/se/sv/products/gm-d1004 dubblar effekten och är plug and play via ISO. Du kan förmodligen använda ISO (original) för att koppla in den nya stereon.

Senast redigerat av Bassiehof (14 september 2019)

Raggarn84
15 september 2019 · 387 Inlägg

Jag ska inte bygga ljud i bilen, så pioneer borde klara original högtalarna.



Bassiehof skrev:
Då får du koppla förbi slutsteget, vilket innebär att du inte kan använda de högtalarkablar som finns bakom stereon. Det är inte svårt att dra nya kablar, men Pioneer har klena förstärkare. Det finns förstås  https://www.pioneer-car.eu/se/sv/products/gm-d1004 dubblar effekten och är plug and play via ISO. Du kan förmodligen använda ISO (original) för att koppla in den nya stereon.

Bassiehof
15 september 2019 · 1 777 Inlägg

Du vet förstås inte vad du saknar utan referens. Jag har jämfört en Pioneer i den högre klassen och en Alpine toppmodell, och Pioneer orkar inte driva högtalarna, medan jag drivit 2 7" Scan Speak med Alpine i flera år. Nu använder jag det lilla slutsteget bryggkopplat så jag har 90x2 watt till framhögtalarna, och det är stor skillnad.

Raggarn84
19 september 2019 · 387 Inlägg

Kollade för skoj skull under sätet fram på saaben och såg att det inte fanns någon amp1, bak var det tomt och loopat.. enligt säljaren så sa han att han hade kollat amp1 m.m. utan att få igång stereon. Fiberoptiken blinkar rött under sätet. Behöver man förstärkaren för att testa om stereon går (startar) eller borde den tända sig om man loopar den under sätet? (Förstår att jag inte får ljud utan förstärkaren).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang