Rost!

Jagkaningetombilar
29 september 2019 · 1 Inlägg

Har en Hyundai i30 från 2012 och har rost på bagageluckan. Vill få stopp på spridningen och helst få bort det helt. Men jag är inte beredd att lägga ner hur mycket pengar som helst.
Ni som är kunniga, hur ska jag göra detta? Är en superfin bil i övrigt så jävligt synd!

Finns bilder i mitt album!

caromania Forummoderator
29 september 2019 · 9 296 Inlägg

Jagkaningetombilar skrev:
Har en Hyundai i30 från 2012 och har rost på bagageluckan. Vill få stopp på spridningen och helst få bort det helt. Men jag är inte beredd att lägga ner hur mycket pengar som helst.
Ni som är kunniga, hur ska jag göra detta? Är en superfin bil i övrigt så jävligt synd!

Finns bilder i mitt album!

Du kan ganska enkelt få in bilderna i tråden. Men skitsamma.

De prickarna vid rutan kan du börja med att polera. Mycket av det som ser ut som rost är rostigt vatten som omger skadan och ser ut som rost. När du polerat bort det så set du skadan. Då försöker du gröpa ur så mycket du kan. Har du tillgång till en Dremel eller annan ”tandläkarborr” så använd en sådan med slipstift. Sedan köper du en liten burk roststopp eller zinkfärg och ett lackstift med pensel på bilhandlaren. Köp en bra hobbypensel och lägg på några tunna lager roststopp och sedan lack från stiftet. Det kommer bli helt ok men inte perfekt.

Tyvärr kan det vara knepigt att få bort all rost under gummilisten men gör så gott det går.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
29 september 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det där är lätt att fixa! Om du inte har en Dremel med kaptrissa så ta bara en vass kniv och skav bort färgen och så mycket rost du kan och ha sedan på rostlösare, Har för mig att den heter "Corrostabil" eller "Corroprotect",  Mekonomen och Autolexperten har ,kostar ca 156kr. Det tar några dagar att få bort all rost på kemisk väg  då du måste pensla på ,låta det verka och sedan ha på ny rostlösare...och hålla på så till ALL rost är borta.
Ta sedan en mässingsborste (finns ett set med tresmå  bortstar på Autoexperten) och bortsta ytan samtidigt som du har rostlösare på...du kommer att mårka att stålytan nu blivit förkopprad, ett bra underlag för att förhindra vidare rostbildning.
Torka sedan ren ytan med en trasa och ha på grundfärg och slutligen lack.

Att en bil från 2012 redan börjar rosta i karossen är inget vidare,tyder på att karossen inte är galvad.

Ypperlig Avstängd
29 september 2019 · 30 Inlägg

jaka54 skrev:
Att en bil från 2012 redan börjar rosta i karossen är inget vidare,tyder på att karossen inte är galvad.

Tydligen blir det inte bättre än så här. Du får tänka på att det är billiga asiatiska bilar, går ej jämföra mot byggkvaliteten i exempelvis äldre Audi-bilar som du kör.

Jag själv använder också bilar från sent 80-tal till sent 90-tal med lika mycket rost eller mindre som 2012:an på bilderna. Men det är gedigna bilar som är galvade och byggda för svenskt klimat. Bästa bilarna rent kvalitetsmässigt.

I slutändan är skötsel en viktig del för en bils livslängd. Slarvar du och är oseriös med bilägandet så kan du till och med rosta upp och förstöra svenska kvalitetsbilar som är exemplariskt galvade, exempelvis Volvo 740(från 88B), 940, 850/S/V/C70 och S60/S80/V70N/XC90 är några modeller som alla har mycket gott rostskydd men även de börjar rosta till slut med dålig omvårdnad. Men idag är det otroligt gamla bilar så att rosten kommer efter 20 till över 30 års användande är möjligtvis inte så konstigt i vårt klimat.

Som det redan är sagt så går det där fixa med rostomvandlare och lackstift. Kommer inte se ut som från fabrik men stoppar rosten på stället ett tag.

torsen
30 september 2019 · 7 238 Inlägg

Ypperlig skrev:

jaka54 skrev:
Att en bil från 2012 redan börjar rosta i karossen är inget vidare,tyder på att karossen inte är galvad.

Tydligen blir det inte bättre än så här. Du får tänka på att det är billiga asiatiska bilar, går ej jämföra mot byggkvaliteten i exempelvis äldre Audi-bilar som du kör.

För det första. Karosserna är inte galvaniserade - endast förzinkde!

Byggkvalitén hos äldre AUDI-bilar ger jag inte mycket för - minns hur de var innan de bytte namn från DKW.
Äldre Peugeot- och MOPAR-bilar hade delvis förzinkade karosser.
Stod sig bättre mot korrosion än sina landsmän Citroen och Chevrolet.

KIA och Houndai är inga "billiga asiater" numera.
Dock har de en bit kvar till kvalitetsbilarna Suzuki, Honda, Toyota och Subaru.
Men även solen har sina fläckar.
Rosten din bil har kan ha uppstått genom att någon/något oavsiktligt berört karossen innan den fick sitt grundskydd och lackering.

Oavsett av vilken anledning din bil rostat är det tråkigt.
Men den typen av rost har inte med bilfabrikatet är göra - tror jag!

spillolja
30 september 2019 · 4 025 Inlägg

Den värsta rosten är den man inte ser förrens det är försent:

man behöver rosrkyddsbehandla bilen, dock kostar det en slant ca 7000-8000:-
http://www.dinitrolcenter.se/    https://www.swerust.se/sv/hitta-verkstad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
30 september 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Clay-bar lär inte ta bort det där! Tyvärr!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang